Annons

70-200L 2.8 IS eller IS rätt & slätt

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Sommer skrev:

Vad är ett begagnat objektiv värt i den klassen?
Har nämligen fått ett helt ok pris med tanke på vad som kostar nya.
Runt 14-15 kan man nog få får en sån glugg... Är den sprillans och med garanti o sånt så kanske du kan plocka en tusenlapp till.

/PW
 

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
Angående knappar

Knapparnas utformning är rent idiotisk angående AF och IS på både 70-200IS, 300IS och 500IS som jag har erfarenhet av.

Slänger man upp grejorna över axeln och förflyttar sig så måste man kolla upp knapparna innan man börjar fota igen. Gäller det snabba ryck eller när man vet hur man vill ha det brukar jag dra på ett gummiband modell bredare för att säkra knapparna, skandal.

Man får hoppas att fälttestarna av de objektiven numera går arbetslösa.


Jerry
 

skrinnare

Aktiv medlem
Skaffade nyligen ett IS-objektiv och måste säga att det öppnade oanade möjligheter. Mycket roligt att använda, speciellt i skymning. Definitivt värt pengarna om man har råd.

Tog lite mörkerbilder på tiomilaorienteringen i helgen och några är riktigt skarpa, trots att de är tagna med 1/20s med ett 300 handhållet, inget jag fixat utan IS.
Vill man ha rörelseoskärpa, men skarp bakgrund så hjälper ju inte stor ljusstyrka och korta slutartider, så då är IS:en mycket bra.

Angående hållbarhet på IS så har jag fått två bra svar på det i frågor jag ställt tidigare. Dels så styrs linsernas vridning av spolar snarare än motorer. Alltså inget som direkt slits, så är det något som slits så är det nog möjligen gyrot.
Dels så är linserna mekaniskt låsta om IS:en inte används. Så om IS går sönder så är linsen förhoppningsvis fastlåst ändå och objektivet fungerar som vanligt. Skulle låset ge upp blir det förstås jobbigt...
 

afe

Aktiv medlem
Jag önskar (för man får väl önska här) att Canon gör ett 70-200 4.0L IS. Jag köpte mitt 70-200 4L härom dagen och inser att jag behöver nedåt 1/500s för att få det skarpt. Ett 2.8-objektiv hade ju hjälpt lite, men jag tror IS gör mer.

Om min önskan inte uppfylls kommer jag förmodligen att uppgradera till ett 2.8 IS om någon i bekantskapskretsen ska till New York. På B&H kostar den 11 700:- vilket är klart rimligare än de 20 000:- det kostar här.

/Anders
 

Foto-Gabbe

Aktiv medlem
Önska är alltid tillåtet ;-)

Jag ska skicka en order med en arbetskollega som ska till Hong Kong. Där brukar priserna ligga snäppet under B&H, men inte långt under på optiken.

Mitt problem är att jag inte fotograferar hälften så mycket som jag vill och troligen inte ens en tredjedel av vad ni gör.
Jag har varit säker på 70-200 IS länge, men ju närmre hans resa desto mer tankar som far runt i huvudet.
Vill gärna ha ljusstarkt när det blir längre brännvidder... känns mer nödvändigt då.

70-200/4L IS? Det kunde kanske varit riktigt intressant, men enbart med anledning av vikten i så fall.
 

Foto-Gabbe

Aktiv medlem
Batteritid med IS?

Som svarsrubriken säger så undrar jag hur mycket man reducerar antalet bilder på en laddning vid användning av IS. Snodde idén från en annan tråd samtidigt som jag har funderat på det själv också.
Tar objektivet enbart ström ifrån kameran och hur mycket inverkar det?
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Re: Batteritid med IS?

Foto-Gabbe skrev:
Som svarsrubriken säger så undrar jag hur mycket man reducerar antalet bilder på en laddning vid användning av IS. Snodde idén från en annan tråd samtidigt som jag har funderat på det själv också.
Tar objektivet enbart ström ifrån kameran och hur mycket inverkar det?
Jag har hört siffror runt 20% vilket verkar ganska rimligt. Men det beror ju givetvis från fall till fall hur mycket IS jobbar. Men i runda slängar runt 20% mindre batteri.

Det är mycket riktigt batteriet i kameran som driver IS.

//Peter
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Re: Re: Batteritid med IS?

peter_wahlström skrev:
Jag har hört siffror runt 20% vilket verkar ganska rimligt. Men det beror ju givetvis från fall till fall hur mycket IS jobbar. Men i runda slängar runt 20% mindre batteri.

Det är mycket riktigt batteriet i kameran som driver IS.

//Peter
Å andra sidan så är dessa linser nyare och mer strömsnåla än andra äldre,,

Jag själv märker ingen större skillnad alls! Men som sagt det beror på hur mycket och i villka temperaturer den är aktiv, såklart;)

Ett exempel jag har är den EF300 f2,8 jag hade för några år sedan och den EF500 4 IS jag har nu. Den "gamla" EF300 2,8 drog i alla fall dubbelt så mycket ström som den 500,a jag har nu. Och EF300 f2,8 har/hade ju ingen IS,,

Mvh Niclas,
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Men det skall också sägas att EF300 f2,8 utan IS har en helt annan konstruktion när det gäller AF,en. Den gamla suuuger ström.

Ett exempel är att man med den inte kan fukusera manuellt när inte huset är avslaget, kasst!

MVH Niclas,
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag har faktiskt inte reagerat på att min 70-200 drar nåt speciellt heller, men batteritiden är ju ganska rejäl med dubbla batterier.

20% kanske är max om den får jobba hela tiden...?

Hur det än är så tycker jag inte man ska vara rädd för att IS drar massa ström... Speciellt, som Niclas säger, inte med de moderna gluggarna...

//P
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ett smart trix för att spara både ström (om än lite,,) och IS,en är ju att flytta knappen för aktivering av IS,en till en annan knapp.

Slår IS,en igång varje gång man exponerar så är det klart att den kommer att gå mycket. Det är inte alla bilder man vill ha eller behöver IS. Inte är det praktiskt att slå av och på på objektivet heller.

På mitt eos1n hus så följer IS,en valet för AFknapp. Den har jag alltså flyttat till knappen för exp,låset. Eftersom jag fotar väldigt mycket med manuell fokusering så är det inget större handikapp att IS,en följer AF,en. Även om det då och då kan kännas tokigt att man i mitt fall måste aktivera AF,en för att få igång IS,en!

Mvh Niclas,
 

Foto-Gabbe

Aktiv medlem
Snabba svar!
Har ni inget att göra på jobb?

Låter ju trevligt att man inte får negativa saker i släptåg med de positiva. Om det håller sig under 30% så är jag nöjd.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Foto-Gabbe skrev:
Snabba svar!
Har ni inget att göra på jobb?

Låter ju trevligt att man inte får negativa saker i släptåg med de positiva. Om det håller sig under 30% så är jag nöjd.

Jag studerar och väntar på avresa till Skottland,, så jag myser här med lite Provia 100 jag köpt idag inför turen. Jag har ju TUREn att kunna fota med riktig FILM;))

Under 30% kan jag nästan lova om du använder IS,en när du behöver den och inte står och spanar med IS,en igång långa stunder...

Mvh Niclas,
 

Glenn Bark

Aktiv medlem
Håller med Niclas, om man bara kör ISen när det verkligen gäller (vid exponeringen alltså) så har inte jag märkt någon direkt skillnad i batteriåtgång.
Jag har för mig att det stod i Canons manual att ISen tar 20% av batteriet. Om jag använder ISen vid, låt säga, var 20:e eller 30:e exponering så kan jag förmodligen ta 300-400 bilder på ett batteri.
//Glenn
 

Anden

Aktiv medlem
Fick mitt 70-200 IS i fredags och har fotat en hel del med det sen dess. Funkar finfint och även med 1.4 ext.
Vad gäller skärpan is vs. non-is hörde jag att skillnaden kan mätas då man kör med is aktiverat eftersom ett element är löst då. Kör man utan is är det elementet fixerat och skärpan är om möjligt ännu bättre. Jag är mycket nöjd med mitt köp. Nu ska jag ut och leka på stan med det.

A
 

videochild

Aktiv medlem
Hej,

Jag har precis lagt en beställning på ett IS...

Det värsta är det hål som har uppkommit i min plånbok. Jag får leva på vatten och bröd ett tag... Men det är det värt!!

/LARS
 

Glenn Bark

Aktiv medlem
Ingen fara Lars, med ditt nya IS kan du ta en massa fina bilder och sedan sälja dem. Tadaa, tillbaks på grön kvist ;-)
//Glenn
 

AlfaGTV

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett IS objektiv men tyvärr fanns ingen booklet med som förklarar lägena för IS:en.
Nån av de snälla gentlemännen här kanske skulle kunna återge vad Canon själva har att säga om läge 1 resp 2?

Läge 1 korrigerar skakningar i alla riktningar antar jag.
Läge 2 korrigerar skakningar i vertikal riktning för panorering eller?
Om jag då vill panorera en stående bild? Känner optiken av att bilden är stående och korrigerar de vertikala skakningarna i höjdled då?

Ni får gärna skriva i tråden om era egna erfarenheter också.
Tackar /Micke
PS Optiken är en 100-400L IS DS
 

videochild

Aktiv medlem
AlfaGTV skrev:


Läge 1 korrigerar skakningar i alla riktningar antar jag.
Läge 2 korrigerar skakningar i vertikal riktning för panorering eller?
Om jag då vill panorera en stående bild? Känner optiken av att bilden är stående och korrigerar de vertikala skakningarna i höjdled då?
1 & 2 Det stämmer så vitt jag vet... jag vet dock inte om objektivet känner av om man har kameran stående eller ej.
 
ANNONS