Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200L 2.8 IS eller IS rätt & slätt

Produkter
(logga in för att koppla)

Damocles

Aktiv medlem
Vad jag vet ska det inte vara några problem, du kan panorera både horisontellt eller vertikallt och kameran känner av i vilken ledd du panorerar.
 

AlfaGTV

Aktiv medlem
Okej? Så läge 2 är för panorerade bilder, där den enbart försöker minska skakningarna för objektet i fokus? Oavsett riktning?

tack för svar så länge
/Micke
 

Lejvan

Medlem
annars kan man ju köpa en enben stativ från manfrotto för en tusenlapp. Är effektivare än IS.
 

AlfaGTV

Aktiv medlem
Lejvan skrev:
annars kan man ju köpa en enben stativ från manfrotto för en tusenlapp. Är effektivare än IS.
Jo men kombinationen är oslagbar då det gäller flexibilitet och långa slutartider.

Har kollat upp manualen nu och vad jag kan tolka ur den så är det läge 2 som gäller då du har någon rörelse med i bilden.
Mode 2:
a) If you are taking continous shots of a moving subject
b) If you are tracking an erratically moving subject

Enligt Canon så är det ju så enkelt att om du har AF:en inställd på Servo så är det mode 2 som gäller och de säger inget om att det är av betydelse åt vilket håll du panorerar.
/Micke
 

Anden

Aktiv medlem
Lejvan skrev:
annars kan man ju köpa en enben stativ från manfrotto för en tusenlapp. Är effektivare än IS.
Enl. mina erfarenheter kan ett enbensstativ inte göra lika mycket som IS när det gäller slutartid. Ett max 2 steg har jag fått ut av enbenaren. Med IS har jag klarat både 3 och 4 steg. IS + enbenare kan man nog ta 5 steg kortare än normalt...

A
 

Foto-Gabbe

Aktiv medlem
Samma IS i alla gluggar?

Det tar ca. 6-7 veckor till innan jag har min glugg, så jag måste få stillat sinnet på annat sätt.
Om man jämför 70-200 IS + x1,4 expander i 200-läget mot 300 IS, är då IS-funktionen jämförbar (lika bra) eller är IS individuellt konstruerad för varje glugg?

Likaså om man tar 70-200 IS + x2,0 exp. och jämför med 400 IS?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det finns tre generationer av IS.

Enligt naturfotografen Magnus Nyman är det stor skillnad i effektivitet mellan 70-200 IS och 300/2,8 IS. Han tycker inte IS:en på 70-200 gör någon större nytta medan hos 300/2,8 IS och 500/4 IS är det till stor hjälp och mer påtaglig effekt.
 

Foto-Gabbe

Aktiv medlem
Vet inte hur jag ska förklara vad jag menar.
Kan det var att IS är sämre i 70-200 menar du, eller "overkill" på det?
Blir det rent av bättre om man sätter på en 2x expander kanske? (IS, inte skärpan...)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
IS:en är modernare i de fetaste telegluggarna och mer effektiv. IS:en i 70-200:an är generation 2 ohar jag för mig. Generation 3 för fetegluggarna.

Dessutom upplever man säkert större effekt desto längre brännvidden är. Då har man ju också större behov av den.

Så med 2x-konverter borde upplevelsen av skakstablilseringen vara större.
 

The Champ

Aktiv medlem
Foto-Gabbe skrev:
Önska är alltid tillåtet ;-)

Jag ska skicka en order med en arbetskollega som ska till Hong Kong. Där brukar priserna ligga snäppet under B&H, men inte långt under på optiken.

Mitt problem är att jag inte fotograferar hälften så mycket som jag vill och troligen inte ens en tredjedel av vad ni gör.
Jag har varit säker på 70-200 IS länge, men ju närmre hans resa desto mer tankar som far runt i huvudet.
Vill gärna ha ljusstarkt när det blir längre brännvidder... känns mer nödvändigt då.

70-200/4L IS? Det kunde kanske varit riktigt intressant, men enbart med anledning av vikten i så fall.
Hej.
Jag har köpt 17-40 från Honkkong och det kostade 4800 kr .Tyvärr har jag svårt att få fram vilken affär ,bara så du vet ungefärliga skillnaden.
Mvh
Owe
 

The Champ

Aktiv medlem
IS eller ej

Jag har nyligen köpt ett 70-200 utan IS ,kan bara säga att det är ett underbart optik som sitter på oftast.Har även 100-400 med IS vilket har varit på rep 1 gång efter att jag köpt det .Men nu funkar det klockrent,att ha eller inte ha IS är en fråga som jag inte kan svara antingen det ena eller det andra på.Jag är lite splittrad ,kanske beror på mitt strul med 100-400 .
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
froderberg skrev:
IS:en är modernare i de fetaste telegluggarna och mer effektiv. IS:en i 70-200:an är generation 2 ohar jag för mig. Generation 3 för fetegluggarna.

Jag kan inte stå för det till 100% men jag är ganska säker på att det är den senaste generationen av IS i 70-200. Bl.a känner den av om man sätter gluggen på stativ. Det gör inte de tidigare versionerna.

Jag kör även med 28-135 IS som är betydligt segare. Den hjälper till med kanske 1,5 steg. Dock är det kortare brännvidd, så det spelar ju mindre roll...

Rätta mig gärna om det är någon som har mer kött på benen...

Mvh /Peter
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
28-135 IS och 75-300 IS tillhör den första generationen av IS. Det är jag i alla fall säker på.

300/4 IS är andra generation. Om 70-200 IS är det också är jag inte säker på eller om den är tredje.

300/2,8 IS, 400/2,8 IS osv är tredje generation.

Men i vilket fall så kan man konstatera att IS har större nytta och effekt desto längre brännvidden är.
 

AlfaGTV

Aktiv medlem
Finns gott om info om Canon tekniker och linser på:
http://www.usa.canon.com/html/eflenses/index.html

Där hittar man bland annat:
EF 70-200mm f/2.8L IS USM Incorporating Canon’s second generation Image Stabilization technology...

Däremot har ju 70-200 ett tredje läge för IS funktionen som heter Mode 3 (Avsett för stativ) Det är nog mycket det som förvillar...
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Gött! Där fick vi svaret! =o)

Jag skulle vilja testa en brännvidd med IS-G.3. Den måste vara grym...(om det är stor skillnad från G.2... =o)

//P
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
peter_wahlström skrev:
Jag skulle vilja testa en brännvidd med IS-G.3. Den måste vara grym...(om det är stor skillnad från G.2... =o)
Det är väl bara attt springa iväg och köpa ett...:)

Enligt Magnus Nyman är det stor skillnad mellan 70-200 IS och 300/2,8 IS

/M

PS. Har ni sett IS-prototyperna från 80-talet. En enorm låda på objektiven.
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Hade jag haft användning för ett 300-tele så... ja gärna =o)
70-200 täcker mitt behov perfekt och jag är rätt imponerad av IS på denna glugg, så det är bäst jag inte testar nån snabbare för då får man väl nån farlig idé kanske... ;o)

//P
 

maerklund

Aktiv medlem
AlfaGTV skrev:
Finns gott om info om Canon tekniker och linser på:
http://www.usa.canon.com/html/eflenses/index.html

Där hittar man bland annat:
EF 70-200mm f/2.8L IS USM Incorporating Canon’s second generation Image Stabilization technology...

Däremot har ju 70-200 ett tredje läge för IS funktionen som heter Mode 3 (Avsett för stativ) Det är nog mycket det som förvillar...
70-200 har IS-lägena "on/off" respektive "mod 1/2" i läge "on". I mod 1 stabiliserar IS i höjd och sidled (normalläge för frihand eller enben). I mod 2 kopplas stabiliseringen ur i sidled för att inte störa manuell avsiktlig sidledspanorering även det vid frihand eller enben. Objektivet känner automatiskt av om det sitter på ett stativ och kompenserar ej, man bör dock koppla ur IS då (läge "off") då IS fortfarande drar ström från batteriet. I manualen omnämns inte någon mod 3, kanske kan man kalla den automatiska urkopplingen vid stativfoto för mod 3?
Detta enligt min egen förståelse av manual och erfarenhet av objektivet som jag köpte nytt i februari.
 

AlfaGTV

Aktiv medlem
Se där... Man ska inte tro på allt man läser tydligen.
Jag har själv inte 70-200:at med IS men då jag läste detta om Mode 3 tolkade jag det som att det fanns ett tredje läge på omkopplaren för IS funktion.

Men den som söker skall finna!:
With previous IS lenses, Canon warned that the stabilizer would act erratically when using a tripod. With the latest series of IS telephotos however, the system has a special new mode. It corrects for camera vibration--even minimal vibration caused by shutter movement or reflex mirror slap--when the lens is mounted on a tripod. This Image Stabilizer "tripod mode" is activated after about a second of gentle pressure on the camera's shutter release button and is a significant advantage with long focal lengths, increasing the odds of razor sharp images.

Tagen från ett test av Shutterbug:
http://www.shutterbug.net/test_reports/0800sb_canon/

OBS! Detta gällde supertelena 300/2.8 IS och 500/4.0 IS, Men som sagt, har bestämt för mig att Canon deklamerat att 70-200 också har den sista generationens IS, dvs samma som supertelena
MVH /Micke
 
ANNONS