Annons

7D död (RIP)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonis

Aktiv medlem
Då var min 7D avliden och frågan man ställer sig är:
Ska jag satsa på ett beg 7D-hus eller en ny A100?
Någon som gått från 7D till A100? Är ni nöjda eller missnöjda?
Eller ska man överge KM/Sony för Canon/Nikon och isåfall vad och varför?

Vild gissning, slutaren dog? Det är nog det vanligaste felet, även om det inte är jättevanligt med tanke på hur många 7D det finns.

Ska du byta märke så hade jag valt Nikon, Canon har ingen ergonomiskt vettig kamera i den klassen och Pentax har inte släppt K10D än.

Har ingen A100, men väl en 5D, och den är ju ett steg ner i ergonomi, men ändå skön och snabbjobbad, A100 bör vara ännu snabbare eftersom dom har effektiviserat lite (inte en gigantratt uppepå som bara styr vitbalansen t.ex., jag undrar hur dom tänkte när dom gjorde den på 5D :p)

Om du bara har det som är tillagt i din kameraväska så är det ju inte jättefarligt om du vill byta, men jag hade nog gett A100 en chans, bildstabilisering är trevligt. Det beror ju iofs lite på vad du har för ambitioner med.

Det var Anti-Shake som gav upp och låste slutaren. Finns kanske reservdelar, men ingen vet leveranstid. Har därför erbjudits en kreditering av kameran (10 månader gammal, ca 6000 bilder).
Ambitionsnivån är att fortsätta plåga familj och omgivning med mitt eviga knäppande, samt fota lite am.football och konstsim.
Tankarna går mellan
Canon 30D (lågt brus, snabb sekvenstagning, bred beg marknad)
Nikon 200 (tyvärr lite dyr, hyggligt bred beg marknad)
Sony A100 (ínbyggd IS, viss utrustning)

Vaför inte köpa en Beg D7D?
Så länge som du inte slår kameran i marken så att AS-mekanismen ger upp så borde slutare klara mångfalt mera än 6000 rasel. Jag skulle aldrig byta min D7D mot en A100 om det gick att få tag på en beg D7D till vettigt pris.

Jag kan väl som kuriosa nämna att min D7D gått över 40.000 exponeringar utan att krångla (peppar, peppar) Så 6.000 exponeringar borde vara långt under gränsen för ett garantijobb oavsett när du köpt den.

mvh/Ove

Tänkt prcis på samma

Halloj...

Lustigt att dn har gett upp...

Min kamera har varit hos Zigerteknik i ca: 4veckor...
Men idag kom ett rek-brev i min brevlåda...
Någon hade haft det i sina byxor sedan i fredags. men imorrn så ska jag hämta ut den...
Lycklig som fn...
Inget ont om Ziger, myckt bra bemötande och fin service... om man vill så kan man skriva in servicen på nätet. Då för att underlätta inskicket av kameran...
Ska återkomma imorrn med vad som är gjort med den.
Min har gått runt 20000exp.
När jag pratade med ziger så trodde dom att det kunde vara slutaren...

Ring till dom och fråga... det kostar ju bara några spänn att ringa...

Mvh
MaxG

Då ska jag slå en signal.

Har lämnat den via Scand. Photo och fått ett 7D hus att låna så länge.(Tack till Anna!!)
Efter att varit utan kamera en kort tid kom jag på varför köpte en 7D från början. Köper jag en A100 kommer jag nog sakna för många bra funktioner. :(

Vad skulle ett hyfsat rimligt pris på en beg 7D vara tycker ni... låt oss säga utan batterigrepp och med Minoltas 18-70 AF DT Macro, mindre än tusen exponeringar...

HDFS) (KGS skrev:
Vad skulle ett hyfsat rimligt pris på en beg 7D vara tycker ni... låt oss säga utan batterigrepp och med Minoltas 18-70 AF DT Macro, mindre än tusen exponeringar...

Jag tycker nog att en D7D i fint skick fortfarande kan vara värd upp till 6000:-
Vertikalgrepp är ju löjligt dyra begagnade nu, så hittar du ett paket med greppet så kan det nog vara värt att lägga på 1500-2000:-

Tack, det var i de regionerna jag tänkte hamna själv, men ägaren har, som så ofta, en annan bild av vad utrustningen är värd. Jag sitter alltså o väger min kära A2 i ena handen och en D7D i den andra.

Som läget är ser det ut som om jag i stort sett kan byta jämnt. Då borde väl saken vara given? Men ändå inte. D7D känns som ett steg framåt och två bakåt. Men kanske är framsteget så mycket större än bakstegen när man vänjer sej...

Dags för handgripliga test!

HDFS) (KGS skrev:
Vilka funktioner saknar A100? *nyfiken*
ett inmatningshjul för lite har jag noterat...
Enda funktionen jag kan komma på är väl intervalltagningen, och kanske att den bara har +-2 i exponeringskompensation (iaf 5D har det, är faktiskt inte 100 på om A100 har det med, men skulle tro det).
Men även om A100 är en riktigt skön kamera så är den ändå inte lika bra som 7D'n.

Hoppas att dom till Sonys 7D-ersättare förbättrar 7D'ns ergonomi lika mycket som dom förbättrade 5D'ns till A100.

Jo, det e ju det också. Samma dag som jag slår till på D7D lär väl Sony annonsera sin nya toppmodell o så går man in i "vill ha" perioden igen. De fixar säkert flera av de saker jag vill ha egentligen. Men D7D känns rätt gedigen att krama... moooaaahahhaaha begäret stiger...

HDFS) (KGS skrev:
Jo, det e ju det också. Samma dag som jag slår till på D7D lär väl Sony annonsera sin nya toppmodell o så går man in i "vill ha" perioden igen. De fixar säkert flera av de saker jag vill ha egentligen. Men D7D känns rätt gedigen att krama... moooaaahahhaaha begäret stiger...
Inte visste jag att 7D:an har EVF. Det är la första köpkriteriet?

ja, den e rätt körd, blir till att krypa lågt om man ska fota med D7D, bara under dagens provskjutningar har jag blivit halvt hysterisk av att inte kunna vinkla sökaren flera gånger.

O så e jag van att få instant feedback i sökaren när jag tagit en bild, nu måste jag ta bort ögat från sökaren o titta på LCD´n.

Dessutom har jag just börjat använda histogrammet på allvar redan när jag fotar o då rycks det bort igen, när jag väl ser histogrammet är det historia o den vita älgen har rymt sin kos...

Men... att kunna få användbara bilder på 800 o 1600 iso är inte så dumt det heller... och visst är det lite nostalgi att höra o känna hur hela kameran skramlar o rasslar när man tar en bild. Back to the 70´s...

Men hallå, "Instant feed back" är väl just vad du har i sökaren, alltid.
Dessutom med en upplösning som är milsvidd från en sunkig ewf.

ANNONS
Götaplatsens Foto