Annons

7D Mark II eller 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

lusidor

Aktiv medlem
Med risk för att vara lite OT
Jag hänger på fler forum än detta och det verkar som om det lätt uppstår polariteter bland forumdeltagarna, nästan som om man sökte sig till olikheterna för att ha något att skriva. Visst om alla hela tiden tyckte samma skulle de flesta trådar bli ganska korta och tråkiga. Inte heller så mkt dynamik i forumet, sen var gränsen går mellan dynamik och pajkastning är ibland inte lätt att avgöra.

En sådan här polaritet som ofta tycks tycka upp i forum är huruvida det "gamla" är tillräckligt bra jämfört med "det nya".
I den här tråden har det blivit huruvida man klara sig med 5 f/s jämfört med 10 f/s.

I ett annat forum kan det handla om huruvida man behöver 4 WD för att dra husvagn eller om det räcker med 2 WD.

Fullformat kontra crop sensor osv.

För att hålla mig on Topic så har jag varken 5D eller 7D utan en 6D
Jag är nöjd med bildkvaliten men inte helt nöjd med autofokusen vid sportfoto, jag tycker inte att den hänger med riktigt och antal keepers blir inte så många som jag skulle vilja. Jag skulle gärna se en snabbare AF samt fler f/s på den kameran för att få fler keepers än vad jag får nu. Jag vet att detta också är en fråga om teknik och handhavande, man lär sig medans man håller på och man lär sig att göra bästa möjliga med det verktyg man har.

Jag är bra sugen på en 7D II tack vare dess höga bildhastighet samt snabba AF.
Ännu hellre skulle jag se att dessa saker var förbättrade på 6D mark II, när den nu kommer. Men DET är ju definitivt en annan tråd. :)
Denna tråden startar med en fråga om 5Dmk3 eller 7Dmk2 för hundsport-foto, som uppgradering från 7D. Det som skiljer är:
1. Fullformat eller crop
2. bildfrekvens 6 eller 10 bps, mot 8 i 7D
3. Hur bra AF funkar för action-foto.
Alla synpunkter som rör ovanstående är relevanta.

6D har däremot aldrig varit ett alternativ i sammanhanget. Om även du håller dig till ämnet så blir det bra flyt i den här tråden. :eek:)
 
Senast ändrad:

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Denna tråden startar med en fråga om 5Dmk3 eller 7Dmk2 för hundsport-foto, som uppgradering från 7D. Det som skiljer är:
1. Fullformat eller crop
2. bildfrekvens 6 eller 10 bps, mot 8 i 7D
3. Hur bra AF funkar för action-foto.
Alla synpunkter som rör ovanstående är relevanta.

6D har däremot aldrig varit ett alternativ i sammanhanget. Om även du håller dig till ämnet så blir det bra flyt i den här tråden. :eek:)
Helt enig! :)

Själv hade jag satsat på en 7D II och TS verkar även vara inne på det spåret som det ser ut just nu.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
den mindre sensorn på 7:an gör att motivet fyller upp mer av ytan......
å andra sidan gör den större sensorn på 5:an att man kan beskära mer..knepigt men när avståndet är väldigt viktigt (t ex skygga fåglar) så kan 7:an vara att föredra. I övrigt är 5:an helt överlägsen.
nej det är inte den mindre ytan som gör att motivet fyller upp mer, det är pixeltätheten
 
ANNONS