Annons

7D Mark II eller 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Jbergfoto

Medlem
Sten-Åke!

Efter att ha använt 7D i fem år och 7D II i fem månader i praktiskt bruk så kan jag lova dej att skillnaderna mellan de två är mycket större än "marginella"! Så också iso-egenskaperna i praktiken även om DxOs mätning med tillhörande teoretiska beräkningar redovisar något annat.

När det gäller autofokus så är 7D II bättre än 5D III, som jag använt i drygt två år.

Jbergfoto!

När det gäller seg AF så är det enbart fokusmotorn i resp objektiv som är av betydelse för alla Canons EOS-kameror.

Att kolla upp sin utrustning med jämna mellanrum är aldrig fel och det viktigaste är att se till så att kamerahuset står rätt, "är nollat", när det gäller AF. Sen är det bara för resp leverantörs serviceverkstad att se till så att varje objektiv man har är lika rätt "nollat".
Hej Leif! Tack för ditt svar, det är ju kanske värt att undersöka. Borde jag alltså skicka in min kamera till Canon och objektivet till Sigma eller "nollas" dem tillsammans? Jag får mejla runt om prisuppgifter, blir det för dyrt så köper jag ju hellre 7D II:an än att reparera och greja med den gamla.

Mvh Johanna
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej Leif! Tack för ditt svar, det är ju kanske värt att undersöka. Borde jag alltså skicka in min kamera till Canon och objektivet till Sigma eller "nollas" dem tillsammans? Jag får mejla runt om prisuppgifter, blir det för dyrt så köper jag ju hellre 7D II:an än att reparera och greja med den gamla.

Mvh Johanna
Innan du skickar in något så borde du väl först försöka ringa in problemet.

Börja med att fotografera stillasittande motiv. Funkar AF korrekt då så är det ingen mening med att skicka in något. Då handlar det mer om att jobba med inställningarna för AF.

Skulle du däremot inte få korrekt AF på stilla motiv, ja då kan det finnas orsak att fundera över att skicka in prylarna för justering. Gissar dock att det blir relativt dyrt eftersom garantier sannolikt är utgångna.
 

jeduven

Aktiv medlem
Hej Leif! Tack för ditt svar, det är ju kanske värt att undersöka. Borde jag alltså skicka in min kamera till Canon och objektivet till Sigma eller "nollas" dem tillsammans? Jag får mejla runt om prisuppgifter, blir det för dyrt så köper jag ju hellre 7D II:an än att reparera och greja med den gamla.

Mvh Johanna
Ingen dum idé!

Kolla dock enbart med auktoriserade verkstäder för kamera resp objektiv. T.ex. RCC i Mölndal, Göteborg, för kameran och Tura för sigmaobjektivet. Börja i.s.f. med kameran så att den är ok innan du ev behöver skickar kamera och objektiv till Tura för objektivjustering med anvisning om att kameran får absolut inte justeras igen på något vis!.

Det är dock enkelt att kolla själv hur bra kamera och objektiv fungerar tillsammans genom att jämföra den kontrastdetekterande autofokusen i LiveView med den vanliga autofokusen. Sätt kameran på stativ och välj ett fotoavstånd på ca 10 m för telet på 200 mm. Ca 2,5 m för ett objektiv på 50 mm o.s.v. Gör helst detta utomhus på ett enkelt stilla motiv utan motljus, med ev sol i ryggen alltså. Fokusera först med LiveView och kontrast-af. Sedan, utan att ändra något på objektivet, som vanligt med one shot af samtidigt som du kollar om fokusringen på objektivet rör sej åt nåt håll. Är fokusringen stilla så fungerar kameran och objektivet bra tillsammans. Du kan naturligtvis ta en bild för varje fokusering och fingranska i datorn också. Prova gärna zoomen på både längsta och kortaste brännvidd.

Detta test säger dock inget om hur bra kamera respektive objektivet är "nollade" utan det kan faktiskt vara så att kamerans fel kompenseras bort av objektivets fel så att allt verkar perfekt. Med ett annat objektiv kan kamerans fel och objektivets fel adderas så det blir helt galet.

När du sen vet att grejorna fungerar bra tillsammans så är det bara att öva, öva och öva med följande fokus och dess olika möjligheter på rörliga motiv :)
 

nivas

Aktiv medlem
Min erfarenhet med 5 års användande av "gamla sjuan" är att kameran ibland lyckas att tänka fel när den ska fokusera, både med servo och one shot. Även om man får en indikering i sökaren på ett visst objekt så är det inte säkert att det är 100% fokus just där. Detta konstaterat med två olika hus.

7DmkII lyckas mycket bättre med detta. Jag har kört ungefär samma Sigmazoom som du har i en sporthall med dåligt ljus och det mesta i fokusväg satt väldigt bra.
I mycket kan man säga att det verkligen är samma kamera som mkI, men där allt fungerar märkbart bättre.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja TS har fått många bra svar, vad jag tänker på är att 7D trots allt kom vid en tidpunkt där det fortfarande fans mera att göra vad gäller lågljusegenskaper, bland annat jpegmodulen var väl inte helt hundra + en del bandningsproblem enligt dom rapporter som kom efter en tid. sedan var det så att efter iso 400 så var 7D i kapp D7000 vad gäller DR.


Det gick väldigt fort där ett tag med 40D som snart ersattes av 50D med 15Mp, ja det gick lite fort så snart kom 7D som skulle ha kommit i stället för 50D, för Canonfolket hade stora förväntningar på 50D som inte riktigt höll hela vägen. 40D och 50D var bra kameror på många sätt och vis ändå, Så ankomsten av 7D blev väl förlösande med sin då på den tiden stora pixelmängd och 8b/sekund ( årets nya D7200 ligger kvar vid 6b/sek )

Tänker man några år framåt så håller nog 7DMKII betydligt bättre ställningarna kan jag tänka mig, en sådan sak som autofokus vid filmning, skall bara en modern kamera ha och det har 7DMKII. det blir fina filmer på hundarna det.


//Bengt.
 

Jbergfoto

Medlem
Jag ringde RCC i Mölndal där de uppgav att det kommer att handla om ca 5000 kr för justering och fixande av min 7D och mitt canon 50mm. Jag vette sjutton om jag vill lägga de pengarna på att fixa den när jag istället kan köpa en ny som förhoppningvis håller längre .. så det får nog bli en 7DII!

Tack allesammans för era åsikter, synpunkter - ja all den hjälp jag fått!
Mvh Johanna
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag ringde RCC i Mölndal där de uppgav att det kommer att handla om ca 5000 kr för justering och fixande av min 7D och mitt canon 50mm. Jag vette sjutton om jag vill lägga de pengarna på att fixa den när jag istället kan köpa en ny som förhoppningvis håller längre .. så det får nog bli en 7DII!
Nä det är sällan det känns speciellt motiverat att reparera elektronik idag. Det är tyvärr mycket av köp och släng. Det jag dock kan tycka är att det är synd om man kommer fram till att kameran nog inte är helt OK efter att den har 5 år på nacken. Jag tänker på hur många av bilderna som förmodligen blivit suboptimala under dessa år.

Jag tycker faktiskt man ska vara lite vaken för att just AF historiskt och kanske i viss mån fortfarande är kamerasystemens akilleshäl. Moderna AF-system är mycket komplicerade och det finns mängder av funktioner i dagens kameror som interagerar med dessa system. AF är underbart när det funkar men annars en verklig plåga som kan driva den mest stoiske användare till fullt utvecklat vansinne. Visst kan man stämma av mot Live view som föreslagits som metod men det säger ju bara att man ligger ur fokus men man får ju ingen riktig klar bild över hur felet ser ut egentligen. Man behöver mäta för att åtminstone kunna kompensera statiskt för fasta objektiv och man bör börja där för det kan man ju faktiskt göra själv med mikrojusteringen i kameran objektiv för objektiv.

Men det är verkligen inget att skämmas för att man missar detta ofta. Även den gode Micke Risedal som var den som drog igång den stora AF-tråden just kring hur Canons AF-system ofta fallerade med ofta just de avancerade toppmodellerna och ljusstarka objektiv för ett antal år sedan missade ju först problemen med sin kamera. Han upptäckte det av en slump för att ett porträtt han tagit inte blev helt bra om jag inte missminner mig. Ännu värre kan det självfallet vara att avslöja fallerande följande AF.

Canon kan ha varit mer drabbade än andra märken vid denna tid men det är ju också så att det såldes och säljs mest Canon och då blir felrapporterna självfallet fler. Mycket tyder ju dessutom på att Canon förlorade tillräckligt med pengar på garantireparationer av modeller som 7D, 5D MK II och proffsmodeller av olika slag (de enklare modellerna klarade sig bättre) för att starta åtgärder för att lösa problemen. Så nu har vi ju fått hybridsystem som både är snabba och har hög precision med hjälp av en kombination av fasdetekt-AF och kontrast-AF. Så AF i 7D MK II som har allt detta bör vara betydligt mer pålitligt än AF-systemet i 7D som inte hade samma återkoppling som de nya systemen har oavsett tillverkare. Alla har haft problemen och alla har tvingats ta tag i dem på ett eller annat sätt. ... och det handlar inte bara om objektiven utan om hus och objektiv i samspel eller brist på samspel.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag ringde RCC i Mölndal där de uppgav att det kommer att handla om ca 5000 kr för justering och fixande av min 7D och mitt canon 50mm. Jag vette sjutton om jag vill lägga de pengarna på att fixa den när jag istället kan köpa en ny som förhoppningvis håller längre .. så det får nog bli en 7DII!

Tack allesammans för era åsikter, synpunkter - ja all den hjälp jag fått!
Mvh Johanna

Jag tycker fortfarande att du skall försöka fastställa om din nuvarande utrustning har något tekniskt fel eller ej. Och i så fall om felet ligger i optiken eller kamerahuset.

Ponera att det är dina Sigma gluggar som felfokuserar. Då är risken uppenbar att ett nytt kamerahus inte kommer att göra dig gladare...
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Ett 200mm med 7D motsvaras av 320mm på 5D och det här är ofta en nackdel med fullformat och tele. Förbättrade iso-egenskaper för 5D kompenserar 7D:n med att kunna använda kortare brännvidd, ett 200/2,8 är betydligt mindre och billigare än ett 300/2,8.

Jag tycker 7D mark II är en stor uppgradering från 7D och när priset på beg. gått ned lite kommer jag nog köpa en.
visserligen är ett 200/2,8 betydligt billigare än ett 300/2,8 men att 7Dn tillsammans med 200 kompenserar för 5d bättre isoegenskaper stämmer inte, det har med 5d sensorstorlek att göra vilken är 24x36mm, i så fall skulle ljusstyrkan på 200mm telet behöva vara 1,75 för en APS vilket skulle vara betydligt dyrare att tillverka än ett 300/2,8.
7D med 200/2,8 motsvarar 320mm / 4,48.
Hänger du på ett Canon 200/2.0 som kostar lika mycket som ett 300/2,8 så får du 320/3,2
 

lusidor

Aktiv medlem
Jag tycker fortfarande att du skall försöka fastställa om din nuvarande utrustning har något tekniskt fel eller ej. Och i så fall om felet ligger i optiken eller kamerahuset.

Ponera att det är dina Sigma gluggar som felfokuserar. Då är risken uppenbar att ett nytt kamerahus inte kommer att göra dig gladare...
Håller med. 90% felfokus är inte normalt, min 7D fungerar bättre än så med ett Canon 70-200/4. Problemet är att ingen firma tar ansvar för att Canon/Sigma-combon fungerar ihop. Jag hade en Sigma 100-300/4 till en Canon 30D tidigare. Gick inte att få dem att fungera ihop trots att det inte hittades några fel på någon av delarna. Ditt Sigma kanske fungerar bättre med en ny 7dmk2, men det kan inte garanteras.

Jag skulle rekommendera att låna eller hyra ett Canon 70-200/2,8 så att du kan testa det i din hundfotografering. Om det fungerar för dig så är den uppgraderingen antagligen bättre än att byta kamera.
 

Jbergfoto

Medlem
Håller med. Problemet är att ingen firma tar ansvar för att Canon/Sigma-combon fungerar ihop. Jag hade en Sigma 100-300/4 till en Canon 30D tidigare. Gick inte att få dem att fungera ihop trots att det inte hittades några fel på någon av delarna. Ditt Sigma kanske fungerar bättre med en ny 7dmk2, men det kan inte garanteras.

Jag skulle rekommendera att låna eller hyra ett Canon 70-200/2,8 så att du kan testa det i din hundfotografering. Om det fungerar för dig så är den uppgraderingen antagligen bättre än att byta kamera.
Är det detta objektiv du syftar på http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1556615/canon/ef-70-200-2-8l-usm?gclid=CjwKEAjw9bKpBRD-geiF8OHz4EcSJACO4O7Txqg4pwhAG09Jnntplcq25tSzgQcNCRH7baFu4f50choCJqPw_wcB ?

Du tycker alltså inte att jag ska köpa en 7DII utan istället nytt objektiv? Det sigma jag har nu har ju exakt samma 70-200 2,8 med bildstabilisator
 

lusidor

Aktiv medlem
Är det detta objektiv du syftar på http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1556615/canon/ef-70-200-2-8l-usm?gclid=CjwKEAjw9bKpBRD-geiF8OHz4EcSJACO4O7Txqg4pwhAG09Jnntplcq25tSzgQcNCRH7baFu4f50choCJqPw_wcB ?

Du tycker alltså inte att jag ska köpa en 7DII utan istället nytt objektiv? Det sigma jag har nu har ju exakt samma 70-200 2,8 med bildstabilisator
Jag menar att du måste testa först innan du vet att det inte är objektivet som är boven. Det tråkigaste vore ju att köpa ny kamera och så funkar det fortfarande inte. Det kan också vara som i mitt fall att de var något med just mina exemplar av kamera/objektiv som inte funkade ihop. Då är det inte värt alla pengar det skulle kosta att få någon att reda ut saken och ev åtgärda det om det överhuvud taget går.

Canon 70-200 finns i olika modeller. Vill du ha IS ska du köpa den modellen. Ljusstyrka 2,8 ska du ha för ditt agilityfoto.
 

lusidor

Aktiv medlem
Är du sugen på en ny kamera i största allmänhet kan du absolut börja med det. Då är nog 7dmk2 ett bra alternativ. Särskilt om du är nöjd med zoomomfånget 70-200:at ger på den mindre sensorn.
- Med den större sensorn på 5Dmk3 blir bildvinklarna större, du får mindre tele och måste beskära bilden för att få samma förstoring med 200mm brännvidd. Å andra sidan blir 70 mm vidare och du behöver inte byta till 50 mm för att få det utsnittet.

Största risken med 5Dmk3 är att du skulle reta dig på att få lägre bildfrekvens. Hundarna är kvicka, skillnaden mellan 6 och 10 fps är avsevärd.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja hur är det med höga bildserier egentligen, man imponeras av det höga bild antalet ( har själv en kamera som klarar 12b/sek )- 10b/sek det är 30 st på tre sekunder, skall man razzla 10b/sek i tid och otid då blir det arbete vid Datorn på kvällen vill jag säga, en hund som hoppar över hinder då är frågan om man skall välja den högsta bildserien, man får ställa sig frågan när det är lämpligt liksom, 10-12 b/sekund har sina klara poänger vid rätt tillfälle- jag tror att efter det första uppspelta året med en sådan prestanda-maskin så drar man nog inte iväg 10 bilder lika ofta längre, men det är jag det som tror så.


//Bengt.
 

jeduven

Aktiv medlem
Att köra 10 bilder i sekunden under en halv sekund är nog mer normalt än att fylla rå-bufferten på tre sekunder bara för att man kan.
 

bjosch

Medlem
Har du funderat på 70D

Hej Johanna har läst alla goda råd du fått och tror att du känner som jag brukar göra efter att ha skickat in en tråd om råd. Man får så många råd att man är mer villrådig än man var innan. Här kommer jag nu med ett tips (som du kanske funderat på och kastat) 70D är ett mycket prisvärt alternativ tll 7D mark II. Färre autofocuspunkter, ett enklare AF-system och mindre vädertätad är väl de största skillnaderna.
När jag fotar med min 70D på små och rörliga mål använder jag alltid förvalet en focuspunkt (annars löper man risken att "fel" punkt focuserar kameran på något framför eller bakom motivet, så fördelen med mer autofocuspunkter kanske inte spelar någon roll för dig. Vad gäller vädertätning så kan jag säga att jag fotat hela nätter i kyla och fukt (astrofotar) och 70D har klarat det utmärkt. Har inte fotat i hällregn, men det tror jag inte du gör nu heller. 70D har samma sensor med 20,2Mp och samma följning med AF live view med duel pixel detektering. Har filmat en hel del och focusen går mycket snabbt. 7b/s så ganska snabb och presterar mycket bättre än min 60D i mörker.
Helt klart är 7D mark II vassare, men inte så mycket vassare som priskillnaden.
Ett mycket prisvärt och kompetent alternativ tycker jag
mvh Björn
 

jeduven

Aktiv medlem
10 bilder per sekund är användbart till mycket. Den bildfrekvensen är bl.a. perfekt för att ta bara två bilder med 0,1 sekund mellanrum i en dubbelexponering, som t.ex. på dessa två lyftande sångsvanar. Med bara 5 bilder per sekund så skulle nog vingarna hamna i samma uppåtsträckta läge vid båda exponeringarna...
 

Bilagor

Bengf

Aktiv medlem
Jo när man gör som du och tänker som du, Jag menar 7DMKII drar säkert till sig köpare just för prestandan 10b/sek och då kör dom 10b/sek, nu är 7DMKII tydligen så bra vad gäller följande autofokus att dessa 10b/sek blir också ofta 10 skarpa bilder, vilket är häpnadsväckande bra om man tänker efter, under förutsättning att man tränar med sin kamera.



//Bengt.
 

lusidor

Aktiv medlem
10 bilder per sekund är användbart till mycket. Den bildfrekvensen är bl.a. perfekt för att ta bara två bilder med 0,1 sekund mellanrum i en dubbelexponering, som t.ex. på dessa två lyftande sångsvanar. Med bara 5 bilder per sekund så skulle nog vingarna hamna i samma uppåtsträckta läge vid båda exponeringarna...
Exakt! :eek:) Det här var mitt problem när jag hade en 30D med 5 bps. I en bildserie på flygande gäss så hade många bilder vingarna i samma läge. Jag bytte då till 1Dmk2N med 8,5 bps, och fick bildserier där någon ruta oftast blev bra, med vingarna i snygga positioner. Oftast räckte det med 4-5 rutor.

När jag hör "hundsport" så tänker jag på agilitybanor dar hundarna springer i slalom mellan en serie pinnar t ex. Att få en bild där hunden är i rätt position kan inte vara lätt utan snabb seriebildtagning. Då gäller det ju också att just den bästa rutan dessutom ska vara skarp...
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Med risk för att vara lite OT
Jag hänger på fler forum än detta och det verkar som om det lätt uppstår polariteter bland forumdeltagarna, nästan som om man sökte sig till olikheterna för att ha något att skriva. Visst om alla hela tiden tyckte samma skulle de flesta trådar bli ganska korta och tråkiga. Inte heller så mkt dynamik i forumet, sen var gränsen går mellan dynamik och pajkastning är ibland inte lätt att avgöra.

En sådan här polaritet som ofta tycks tycka upp i forum är huruvida det "gamla" är tillräckligt bra jämfört med "det nya".
I den här tråden har det blivit huruvida man klara sig med 5 f/s jämfört med 10 f/s.

I ett annat forum kan det handla om huruvida man behöver 4 WD för att dra husvagn eller om det räcker med 2 WD.

Fullformat kontra crop sensor osv.

För att hålla mig on Topic så har jag varken 5D eller 7D utan en 6D
Jag är nöjd med bildkvaliten men inte helt nöjd med autofokusen vid sportfoto, jag tycker inte att den hänger med riktigt och antal keepers blir inte så många som jag skulle vilja. Jag skulle gärna se en snabbare AF samt fler f/s på den kameran för att få fler keepers än vad jag får nu. Jag vet att detta också är en fråga om teknik och handhavande, man lär sig medans man håller på och man lär sig att göra bästa möjliga med det verktyg man har.

Jag är bra sugen på en 7D II tack vare dess höga bildhastighet samt snabba AF.
Ännu hellre skulle jag se att dessa saker var förbättrade på 6D mark II, när den nu kommer. Men DET är ju definitivt en annan tråd. :)
 
ANNONS