Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

8/16 bitars färg Photoshop Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

SvenP

Aktiv medlem
Minolta Scan Dual III kan skanna med 16-bitars färgdjup. Till min förfäran läser jag i manualen till Photoshop Elements att den inte klarar av att bearbeta 16-bitars färgdjup. Frågar då säljaren som rör till det med ett resonemang om hur allt skall räknas. VAD GÄLLER ???
 
Om du bara ser till att få dina bilder så färdiga som möjligt redan vid skanningen så behöver inte 8 bitar vara någon större begränsning.
 
Måste fråga varför ni påstår att 8 bitar i princip är lika bra som 16? Man ser kanske ingen större skillnad på skärmen när man betraktar bilden men varför finns 16 bitar om det ej är bättre? Jag resonerar som så att ju mer kvalite som möjligt för i framtiden kanske det syns på framtidens skärmar, projektorer etc.
 
Jag misstänker att det är ögat som sätter begränsningen för vad man kan få ut, men har naturligtvis inte örnkoll på vad framtiden har i sitt sköte. Kan inte bildskärmarna redan idag visa 16-bitarsfärg? Det trodde jag. Men jag tror inte att ögat kan uppfatta skillnaden.

Den stora fördelen med 16 bitar är att man har råd att kasta bort många av dem under bildbearbetningen utan att förlora kvalitet.

Om vi har en bild som kräver stor kontrasthöjning till exempel. Vi ponerar att den i original fyller ut en tredjedel av histogrammet. Det betyder att vi bara har 85 toner (per kanal då) att leka med. Höjer man då kontrasten så att dessa 85 toner sprids ut över histogrammet finns det risk för bandning. Med 16 bitar har man betydligt fler toner att leka med så att man kan göra grova kontrastförändringar och ändå ha kvar bra toner när man sen konverterar till 8 bitar.
 
Altså väljer jag 8-bitar har jag inte så mycket kvar, känns dumt att ha mycket kvalité och sen kasta bort det, jag tror jag vill bevara så mycket som möjligt för att senare kunna redigera bilderna och säkra upp för framtiden.
 
OK Så då har jag tolkat manualen rätt att 16-bitars färgdjup inte funkar i Photoshop Elements!? Bara den stora Photpshop som gäller om man är lite noga? Jag som just börjat trivas med Elements. Prislappen avskräcker ju också minst sagt.
 
Japp, Elements konverterar 16-bitarsfiler till 8 bitar vid öppning.

Johan: Naturligtvis är det bäst att spara i 16 bitar om storleken inte är en faktor.
 
Du har helt rätt! Det i photoshop kan du öppna 16-bitars filer, lite tråkigt av minolta att skicka med Elements när det inte klarar av scannerns maxkapacitet. Man kan inte heller spara JPEG-bilder med 16-bitar om man inte använder JPEG 2000. Jag letar nu efter program som kan fixa till det.
 
ANNONS