Annons

80-200, tillverkning eller stort lager?

Produkter
(logga in för att koppla)

ugglan019

Aktiv medlem
Jag har kollat runt lite på nikon 80-200 och det har slagit mig att det finns så många nya till salu. B&H säljer dem och även många på eBay. Någon som vet hur det kommer sig? Gjorde Nikon ett extremt antal eller tillverkas de fortfarande? De säljs ju inte nya i Sverige heller.

Jag vet inte säkert, men vad jag hört så tillverkas de fortfarande. Det är bara AF-S-versionen som är tagen ur produktion, av någon anledning. Däremot verkar det, som sagt, som att Nikon Sverige, av någon anledning väljer att inte ta in den... Men det är bara hörsägen, som sagt...

AF-S versionen ersattes ju med 70-200, men den saknar bländarring. Det fanns då (de första åren i början av 2000-talet) fortfarande en efterfrågan på ett objektiv med bländarring, vilket skulle vara en anledning till att tillverkningen av 80-200 (versionen utan AF-S) fortsatte (och kanske fortfarande pågår).

Den tillverkas fortfarande vad jag vet och fyller sin plats som ett billigare alternativ till 70-200VR som ersatte AF-S versionen, varför Svenska Nikon inte tar in den i sitt sortiment är en gåta !

/kent

Om den tillverkas fortfarande är det väldigt dumt av Nikon att inte ta in den.
Den skulle kunna vara Nikon motsvarighet till Canon 70-200/4L fast kanske för en 10papp. Å andra sidan skulle nog inte alls lika många köpa 70-200 då.

ANNONS
Götaplatsens Foto