Annons

80-200mm f/2,8AF Nikon vs Tokina vs Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

villgot

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett 80-200mm f/2,8 AF till nikon och har efter en del letande insett att det inte finns så många på begagnatmarknaden. Har då börjat fundera på om man skulle satsa på ngn av de andra tillverkarna av gluggar som passar till Nikon, men jag vet inte riktigt var de går för i jämförelse. Är det någon som har testat både Nikons och någon av de andra tillverkarnas gluggar i 80-200 området med f/2,8 som kan dela med sig av sina erfarenheter vad det gäller skarphet och liknande då jag hört att nikons egna skall vara ruskigt skarp.

MVH
Villgot

Jag har haft Nikons 80-200/2,8 och var mycket inponerad av den. Den kunde lätt mäta sig med de fasta Nikkor-gluggarna jag hade. Otroligt skarp alltså.
Sen har man också macro på Nikons zoom. I alla fall då, vet inte om det finns på de nya.

Sigman har jag inte testat men den ligger snäppet under i MTF-testen så den är väl ett bra och prisvärt alternativ, om man ser vad ett Nikkorobjektiv kostar.

Kliv in i en butik med kameran och se om du kan knäppa ett par bilder med båda objektiven.

Jag har ett Sigma EX 70-200/2.8 HSM, visserligen till Canon. Men jag är helnöjd med den gluggen med tanke på att Canons egna kostar 7000:- mer än Sigmat.

Nikon/Nikkors nya har inte macro läge. I övrigt håller jag med Stegge om att den är grym. Klockren skärp, snabb, stativfäste, chick väska ...
Nackdelarna är väl priset och vikten. Vikten kan dock även ses som en del av tjusningen då det andas kvalitet.

Alla som har haft Nikkor gluggen pratar så lyriskt om den, så det blir nog att vänta tills man hittar en begagnad i rätt prisklass. Även att man som vanligt vill ha allt på en gång.

Tänk på att gluggen finns i flera olika versioner. Jag har en version med separat zoomring som jag köpte begagnad för 5500:-. Objektivet äv verkligen knallskarpt! Fotade tidigare med en fast Zuiko 200/4.0 (Olympus). Den måste man blända ner ett par tre steg för att kunna jämföras med 80-200:an på full öppning.

Jag har precis köpt ett Sigma APO 70-200/2,8 EX HSM. Första testrullen såg riktigt bra ut! :) Skarp och fin. Autofokusen är riktigt snabb med min F5a och härligt tyst (som sig bör eftersom den har HSM). Fick den för 6000 kr begagnat i nyskick så jag är minst sagt nöjd! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto