Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
FF med 11 fps. Hoppsan........Iso upp till 6400 i standardläget. 25600 i HI 2 läget...... Hoppas bara att bruset är fixat men det lovar gott eftersom den "bara" är en 12,2MP kamera.....

Vad gammal min D2X känns :)
 

Bokeh

Aktiv medlem
Mankan G skrev:
FF med 11 fps. Hoppsan........Iso upp till 6400 i standardläget. 25600 i HI 2 läget...... Hoppas bara att bruset är fixat men det lovar gott eftersom den "bara" är en 12,2MP kamera.....

Vad gammal min D2X känns :)
Eftersom den har 6400 i standardläget, så vore det väl märkligt om inte bruset är fixat, annars så finns det väl ingen anlednig att ha så höga options, undrar hur länge vi får vänta innan dom första testbilderna dyker upp.

/kent
 

StaffanW

Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Eftersom den har 6400 i standardläget, så vore det väl märkligt om inte bruset är fixat, annars så finns det väl ingen anlednig att ha så höga options, undrar hur länge vi får vänta innan dom första testbilderna dyker upp.

/kent
Håller med om att bruset BORDE vara ok, varför annars släppa höga ISO?

MEN, det kan ju vara så att tex en tidningsfotograf skulle ha nytta av ISO 25.000 med ganska mycket brus, om bilden ändå ska vara lågupplöst i en dagstidning.

Ska bli riktigt spännande att se dom första bilderna på höga ISO.

Canons nya dräpare 1DsMKIII för 70-80.000:- har ju bara 1600 i standardläge och 3200 i expanderat...
 

ondjultomte

Aktiv medlem
D3an är en äckligt bra kamera ( på pappret) Canon är helt omkörda!

Tack vara SONYs nya sensor i D300an och i D3an har Nikon inte bara kommit ikapp utan helt kört om 1dIIIan ... 9 eller upp till 11fps ! 8.xµm^2 stora fotoceller!

Så galet bra kamera! :) Nikon levererar när det gäller AF och ergonomi, så detta lär vara ännu bättre nu också.
 

McRill

Aktiv medlem
På Nikons hemsida kan man läsa att D3 har "helskärm", det har jag saknat länge :-o
Kan dom mena fullformatsensor och korrekturläsaren är på semester ? Eller har skärmarna på tidigare modeller varit halva, eller t.o.m trasiga. Vem vet, frågorna är många. Jag vill i.a.f köpa en kamera med helskärm.

"
Professionell SLR-kamera i FX-format (helskärm) med en högkänslig CMOS-sensor på 12,2 megapixel; utvidgningsbart ISO-intervall på mellan 200 och 6 400; EXPEED bildbehandlingsmotor och 9 bps vid seriefotografering."
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
ondjultomte skrev:
D3an är en äckligt bra kamera ( på pappret) Canon är helt omkörda!
Äh, det är ju varannan gång. Canon "körde om" Nikon hette det när 1D MkIII kom. Ingen av dem vilar, var så säker. Det här visar mest hur idiotiskt det kan vara att byta märke bara för att det kommit en konkurrerande modell som är mycket bättre än den egna.

Det verkar ju utmärkt med "bara" 12 mpix! Heja, de kanske har fattat det där med brus och dynamik istället:)
Jädra tur att D300 inte blev FF så att man slapp dregla onödigt mycket;-)
 

Jeppe

Aktiv medlem
FILM) (philip svensson skrev:
är det verkligen sony som gjort sensorn i kamerorna? någon som har sett någonting om det?
Nej, det är en Nikon CMOS i D3:an och (vad jag förmodar) en Sony CMOS i D300.

Specarna är riktigt vassa. Gillar framförallt den ruskigt höga upplösningen på displayen. Tummarna upp för Nikon.
 

Makten

Aktiv medlem
Jösses:

"De utskrivna testbilder Nikon visat oss, tagna med förserieexemplar ser onekligen mycket lovande ut. På iso 6 400 verkade jpg-bilderna vara fullt i klass med vad vi tidigare sett på iso 800 eller lägre."

Antar att de då jämför med ISO 800 hos D2X, som ju brusar en del, men ändå.
 

Slowfinger

Aktiv medlem
Jösses! Det här verkar grymt lovande. Heder också åt Nikon som inte hakar på megapixelracet utan verkar satsa på dynamiskt omfång mm...
 

johan.morck

Aktiv medlem
Jag har stor respekt för Bjørn Rørslett, jag blir därför riktigt spännd när jag läser vad han skrev på dpreviews forum:
"The new D3 has high-ISO performance beyond what anyone could imagine possible. I could hardly believe my eyes."
Va?! Vad kan vi vänta oss egentligen?

Bosse, dags att skaffa en Nikon igen ;-)
 

jorgene

Aktiv medlem
Björn Rörslett, från Tokyo:

"What's the worst, being dead, misinformed, or just plain wrong?

The new D3 has high-ISO performance beyond what anyone could imagine possible. I could hardly believe my eyes".


EDIT: Sorry, Johan! Great minds think alike...
 

Jeppe

Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Jösses! Det här verkar grymt lovande. Heder också åt Nikon som inte hakar på megapixelracet utan verkar satsa på dynamiskt omfång mm...
Absolut.. D3 får en pixelpitch på 8,5 um, vilket inte är så långt ifrån D2h som har 9,6 um.

Helt klart ett steg i rätt riktning och dessutom till ett bra pris (tycker nog jag).
 

Teodorian

Aktiv medlem
Det intressanta med D3-kameran är ju förstås det första givna att det är en FF-kamera. Men det är kanske framförallt en fingervisning om framtida möjligheter inom pro-och semiprosegmentet. Undrar förresten varför kameran heter D3 och inte D3H? Kommer efterträdaren till D2Xs inte att heta D3X utan något annat?

Jag hoppas att vi inom 3-4 år ser en D4 med 16 MP FF och vad det nu blir i DX (ca7MP?) och sedan om 6-8 år en D5 på 20-22 MP FF och i DX (ca 8MP?). Detta med ytterligare förbättrade prestanda jämfört med dags D3. HI2 motsvarande ISO 51200 i D4/5?! Hisnande!

Tar Nikon steget fullt ut borde en D3X (eller vad den nu kommer att heta) nästa år kunna rymma 16-20 MP i FF och 7-8 MP i DX. Antagligen blir det lite lägre bildtagningsförmåga 8/10 istället för 9/11? En D4X(?) borde kunna komma upp i ca 28 MP i FF och då blir väl DX-upplösningen motsvarande dagens D2X dvs 12 MP. Dröjer det fyra år tills dess känns framtiden mycket spännande men lång att vänta på...
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Ärligt talat så undrar jag också det ibland...

Jag hoppas verkligen att den har bra dynamiskt omfång och så fantastiska hög-iso-egenskaper som det sägs.. för jag gillar att plåta i befintligt ljus..
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Härligt: En riktigt bra byggd kamera ,med bildkvalitet liknande den som 5d vad det gäller pixelantal jag behöver inget annat.(med tanke på att inga objektiv jag har till 5d ger likaq hög upplösning i kanter och hörn som i mitten) VARFÖR DÅ MER PIXLAR?
Stor enskild pixelyta ger indikation om bra dynamiskt omfång = lågt brus och därmed möjligheter att förstärka signalen= höga iso

Hur bra den är det får vi snart reda på.
Nikon själva säger 40% bättre dynamiskt omfång jämfört med tidigare.
Någon tycker 200iso är konstigt,vad händer med brus etc, uppnås max antal elektroner innan utläsning i det som motsvarar 200iso och med lite head room så har siffran ingen betydelse, det kan lika väl stå 175 eller 123,5.
Vill man köra på 100 iso så är risken för överexponering och klippta högdagrar något större,liksom 50iso läget i 5d.

Jisses: Nikon har byggt en drömkamera och efter de specifikationer jag vill ha.
Tillräckligt med pixlar,förbättrat det dynamiska omfånget + allt annat godis.

Kudos Nikon
Mikael









Mikael
 
ANNONS