vaspenil
Aktiv medlem
52 990 enligt Kamera & Bildharryett skrev:
fan jag som tänkte köpa D2xs när de sjunker i pris men nu blev man ju galet sugen på D3 :/
några prisuppgifter ute ännu?
52 990 enligt Kamera & Bildharryett skrev:
fan jag som tänkte köpa D2xs när de sjunker i pris men nu blev man ju galet sugen på D3 :/
några prisuppgifter ute ännu?
Jag tror att Nikon kommer att ha endast en kamera i sitt prosegment. Eftersom deras produktionscykel är lite annorlunda än Canons, så tror jag att vi kanske om 18 månader får se en D4 med kanske 18MP i FF och 12MP i DX. Photokina 2008 ligger rätt bra till i tiden, eller PMA 2009Teodorian skrev:
Hur menar du? Om Thom Hogan har rätt i sitt antagande, att det kommer en högupplöst prokamera från Nikon till nästa sommar, vilka specifikationer (tex format, MP) skulle den ha enligt dig och vilken blir dess relation till D3-kameran? Tror du inte att det kommer någon mer prokamera nästa år?
Eller kanske en D3X (om man ska gå på tidigare releaser)Jeppe skrev:
Jag tror att Nikon kommer att ha endast en kamera i sitt prosegment. Eftersom deras produktionscykel är lite annorlunda än Canons, så tror jag att vi kanske om 18 månader får se en D4 med kanske 18MP i FF och 12MP i DX.
Med glesare pixlar i utkanten av sensorn då eller? ;-)Jeppe skrev:
vi kanske om 18 månader får se en D4 med kanske 18MP i FF och 12MP i DX
Jaja.. Petnisse.. 10MP då...inte lätta att jobba med ena hjärnhalvanjimh skrev:
Med glesare pixlar i utkanten av sensorn då eller? ;-)
Beställde för en timme sedan min hos Mattssons foto i lund. Borde bli en trevlig uppgradering från min D200 som jag kan ha kvar som backup. Blir dock till att komplettera med några objektiv när budget tillåter eftersom jag har några DX objektiv. Huu, det blir dyrt det här...Jeppe skrev:
Upp till bevis nu då.. Vilka står i kö (och var) för Nikon D3?
Hur skall du ändra lagen om diffraktion dvs är en enskild pixelyta 5,5 micrometer stor så påverkas resultatet vad det gäller upplösning negativt om objektivet bländas ner mer än 5.6.Teodorian skrev:
En annan fråga är om DX-formatets maximala upplösning (i MP räknat) ligger vid 12 MP för att bibehålla kvalitet tex undvika diffraktion. I så fall lär vi ju inte få se en D3X eller D400 i DX-formatet på säg 16MP. Om teknologin i D3 för att tex förbättra dynamiskt omfång och brus går att tillämpa även på en framtida högupplöst DX-kamera med 16 MP går det att även lösa diffraktionsproblemet?! Det finns ju naturfotografer, som tex tar bilder av fåglar och andra djur på långt avstånd (de nya teleobjektiven med VR är nog mums för dessa fotografer!), som säkert skulle vilja ha kvar fördelen med DX-formatet men få bättre dynamiskt omfång och brus. D3, som i DX ger 5MP, är ju inte alls lockande för dessa fotografer som kanske har en D2X idag. De kommer ju aldrig (?) få mer än dagens 12 MP i DX om D3-koncepet utvecklas vidare med säg maximala 28 MP i FF. Det ger väl ca 12MP i DX. Det blir en dyrare kamera (?) än dagens D2X men ingen vinst i räckvidd (dock i brus mm).
Vad "normalt betraktningsavstånd" är, är nog inte samma för alla. I så fall skulle ju ingen nånsin behöva Hasselblads bakstycken och kameror.macrobild skrev:
Varför mer pixlar än 12 på en APS stor sensor eller 24 x 36mm?
Du kan inte se skillnad detaljrikedom på 10 eller 12 Mpix i en kopia med normalt betraktningsavstånd.
Precis! Därför lär det inte bli någon DX-kamera på mer än 12 MP från Nikon. Nöjer sig "fågelfotograferna" med det om de får lite bättre dynamiskt omfång, lägre brus och kanske lite snabbare bildtagning säg 6 eller 8 bps utan HSC?! Landskapsfotografer kör väl antingen med mellan-/storformat och film eller digitala bakstycken. De gör ju hiskeligt stora utskrifter. Alla vi andra (jag tar mest porträtt, bröllop etc) blir väl mer än nöjda av att få en FF-kamera med 12 MP, lågt brus, kort skärpedjup osv. De flesta av oss har ju dessutom minst två kameror och en massa objektiv... Kombinationen FF och DX, både i kameran och i mångfald av kameror, lär inte göra saken sämre. Flexibilitet är aldrig fel...macrobild skrev:
Hur skall du ändra lagen om diffraktion dvs är en enskild pixelyta 5,5 micrometer stor så påverkas resultatet vad det gäller upplösning negativt om objektivet bländas ner mer än 5.6.
Varför mer pixlar än 12 på en APS stor sensor eller 24 x 36mm?
Du kan inte se skillnad detaljrikedom på 10 eller 12 Mpix i en kopia med normalt betraktningsavstånd.
Mikael
Hehe, petnisse nr 2 rycker glatt in.Jeppe skrev:
Jaja.. Petnisse.. 10MP då...inte lätta att jobba med ena hjärnhalvan
Mycket vanligt format i åtminstone USA (är det inte ett porträttformat främst?). "An Eight by Ten copy" är ju nästan ett begrepp.Teodorian skrev:
Åter till 5:4-formatet. Är det ingen som har synpunkter på det. Vem har kommit på den idén eller efterfrågat det?!
Makten skrev:
Vad "normalt betraktningsavstånd" är, är nog inte samma för alla. I så fall skulle ju ingen nånsin behöva Hasselblads bakstycken och kameror.
Det har jag missat. Trodde 3:4-formatet eller de gamla mellanformat-måtten 6x6, 6x7 gällde som porträttmått. Är det inte ett storformat-mått (4x5 och 8x10 tum som negativ) vid landskapsfotografering? Frågan är varför det kommer tillbaka i D3 som väl knappast kommer att användas för landskapsfotografering. Kanske kan provas för porträtt, men tycker ändå det verkar bättre att beskära i efterhand.jorgene skrev:
Mycket vanligt format i åtminstone USA (är det inte ett porträttformat främst?). "An Eight by Ten copy" är ju nästan ett begrepp.