Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Hur menar du? Om Thom Hogan har rätt i sitt antagande, att det kommer en högupplöst prokamera från Nikon till nästa sommar, vilka specifikationer (tex format, MP) skulle den ha enligt dig och vilken blir dess relation till D3-kameran? Tror du inte att det kommer någon mer prokamera nästa år?
Jag tror att Nikon kommer att ha endast en kamera i sitt prosegment. Eftersom deras produktionscykel är lite annorlunda än Canons, så tror jag att vi kanske om 18 månader får se en D4 med kanske 18MP i FF och 12MP i DX. Photokina 2008 ligger rätt bra till i tiden, eller PMA 2009
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Jag tror att Nikon kommer att ha endast en kamera i sitt prosegment. Eftersom deras produktionscykel är lite annorlunda än Canons, så tror jag att vi kanske om 18 månader får se en D4 med kanske 18MP i FF och 12MP i DX.
Eller kanske en D3X (om man ska gå på tidigare releaser)
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Thom Hogan brukar ha rätt i det han förutspår.
Med nya Sony 500 eller med eget designat cmos 20 mpixel sensor kan en ny kamera komma redan innan sommaren 2008.Sony har byggt en ny CMOS fabrik.
Frågan är om Nikon med flera kan ha kringgått Canon patent,om det nu har funnits ett sådant eller om Nikon med Sony har hunnit i kapp vad det gäller dubbel utläsning liknande den som Canon gör.Möjligen en fråga om ren processorkraft att brusreducera med två utläsningar.
Mikael
 
Senast ändrad:

Jeppe

Aktiv medlem
Ja, jag ska väl inte ge mig in och spekulera bland Nikon. Det finns massor av folk som är mer insyltade i Nikon än vad jag är i Canon :)

Jag bara såg det som en möjlig framtid. Så då ligger en release på Photokina riktigt bra till. Canon lär ju i så fall inte komma med någon större nyhet där, då deras cykler är längre.
 

Teodorian

Aktiv medlem
En annan fråga är om DX-formatets maximala upplösning (i MP räknat) ligger vid 12 MP för att bibehålla kvalitet tex undvika diffraktion. I så fall lär vi ju inte få se en D3X eller D400 i DX-formatet på säg 16MP. Om teknologin i D3 för att tex förbättra dynamiskt omfång och brus går att tillämpa även på en framtida högupplöst DX-kamera med 16 MP går det att även lösa diffraktionsproblemet?! Det finns ju naturfotografer, som tex tar bilder av fåglar och andra djur på långt avstånd (de nya teleobjektiven med VR är nog mums för dessa fotografer!), som säkert skulle vilja ha kvar fördelen med DX-formatet men få bättre dynamiskt omfång och brus. D3, som i DX ger 5MP, är ju inte alls lockande för dessa fotografer som kanske har en D2X idag. De kommer ju aldrig (?) få mer än dagens 12 MP i DX om D3-koncepet utvecklas vidare med säg maximala 28 MP i FF. Det ger väl ca 12MP i DX. Det blir en dyrare kamera (?) än dagens D2X men ingen vinst i räckvidd (dock i brus mm).
 

Maxe

Aktiv medlem
Känns som ett antal objktiv kommer att se en viss renessans. Ex på detta är Nikon AF-S 17-35/2.8. En glugg som fått stå tillbaka något på DX-brodern 17-55.

Tur man har en redan.....

// Maxe
 

Marcus Hellberg

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Upp till bevis nu då.. Vilka står i kö (och var) för Nikon D3?
Beställde för en timme sedan min hos Mattssons foto i lund. Borde bli en trevlig uppgradering från min D200 som jag kan ha kvar som backup. Blir dock till att komplettera med några objektiv när budget tillåter eftersom jag har några DX objektiv. Huu, det blir dyrt det här...
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Teodorian skrev:
En annan fråga är om DX-formatets maximala upplösning (i MP räknat) ligger vid 12 MP för att bibehålla kvalitet tex undvika diffraktion. I så fall lär vi ju inte få se en D3X eller D400 i DX-formatet på säg 16MP. Om teknologin i D3 för att tex förbättra dynamiskt omfång och brus går att tillämpa även på en framtida högupplöst DX-kamera med 16 MP går det att även lösa diffraktionsproblemet?! Det finns ju naturfotografer, som tex tar bilder av fåglar och andra djur på långt avstånd (de nya teleobjektiven med VR är nog mums för dessa fotografer!), som säkert skulle vilja ha kvar fördelen med DX-formatet men få bättre dynamiskt omfång och brus. D3, som i DX ger 5MP, är ju inte alls lockande för dessa fotografer som kanske har en D2X idag. De kommer ju aldrig (?) få mer än dagens 12 MP i DX om D3-koncepet utvecklas vidare med säg maximala 28 MP i FF. Det ger väl ca 12MP i DX. Det blir en dyrare kamera (?) än dagens D2X men ingen vinst i räckvidd (dock i brus mm).
Hur skall du ändra lagen om diffraktion dvs är en enskild pixelyta 5,5 micrometer stor så påverkas resultatet vad det gäller upplösning negativt om objektivet bländas ner mer än 5.6.

Varför mer pixlar än 12 på en APS stor sensor eller 24 x 36mm?
Du kan inte se skillnad detaljrikedom på 10 eller 12 Mpix i en kopia med normalt betraktningsavstånd.

Mikael
 

Makten

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Varför mer pixlar än 12 på en APS stor sensor eller 24 x 36mm?
Du kan inte se skillnad detaljrikedom på 10 eller 12 Mpix i en kopia med normalt betraktningsavstånd.
Vad "normalt betraktningsavstånd" är, är nog inte samma för alla. I så fall skulle ju ingen nånsin behöva Hasselblads bakstycken och kameror.
 

Teodorian

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Hur skall du ändra lagen om diffraktion dvs är en enskild pixelyta 5,5 micrometer stor så påverkas resultatet vad det gäller upplösning negativt om objektivet bländas ner mer än 5.6.

Varför mer pixlar än 12 på en APS stor sensor eller 24 x 36mm?
Du kan inte se skillnad detaljrikedom på 10 eller 12 Mpix i en kopia med normalt betraktningsavstånd.

Mikael
Precis! Därför lär det inte bli någon DX-kamera på mer än 12 MP från Nikon. Nöjer sig "fågelfotograferna" med det om de får lite bättre dynamiskt omfång, lägre brus och kanske lite snabbare bildtagning säg 6 eller 8 bps utan HSC?! Landskapsfotografer kör väl antingen med mellan-/storformat och film eller digitala bakstycken. De gör ju hiskeligt stora utskrifter. Alla vi andra (jag tar mest porträtt, bröllop etc) blir väl mer än nöjda av att få en FF-kamera med 12 MP, lågt brus, kort skärpedjup osv. De flesta av oss har ju dessutom minst två kameror och en massa objektiv... Kombinationen FF och DX, både i kameran och i mångfald av kameror, lär inte göra saken sämre. Flexibilitet är aldrig fel...
 

Teodorian

Aktiv medlem
Det går tydligen att automatisera någon form av användaranpassad d-lightning på D3 vid tagning. Undrar om det innebär att man får två eller tre filer: en raw, en vanlig jpg och en "d-lightad" jpg eller bara raw + "d-lightad" jpg?. Använder man d-lightning manuellt i efterhand på tex D40X får man ju en ny fil (desstom i fine-jpg där man annars bara kan få basic jpg om man väljer raw+jpg-tagning).

Jag hittar inget om auto-iso, bildlöverläggning eller multiexponering i D3-specifikationerna? Auto-iso måste väl finnas?!

Åter till 5:4-formatet. Är det ingen som har synpunkter på det. Vem har kommit på den idén eller efterfrågat det?!

Det verkar som man bara kan få snabb bildtagning i S och M-lägena och med snabbare tid än 1/250 s?! Vad gäller i A-läget?!
 

jorgene

Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Åter till 5:4-formatet. Är det ingen som har synpunkter på det. Vem har kommit på den idén eller efterfrågat det?!
Mycket vanligt format i åtminstone USA (är det inte ett porträttformat främst?). "An Eight by Ten copy" är ju nästan ett begrepp.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Vad "normalt betraktningsavstånd" är, är nog inte samma för alla. I så fall skulle ju ingen nånsin behöva Hasselblads bakstycken och kameror.

I flertal fall behövs ingen Hasselblad.

Hasselblad har annan stuns, färgdjup, skärpning tredimensionalitet mm mm som kan ses vid stora utskrifter.

Rent upplösningsmässigt ser du ingen skillnad på en 30x40cm stor bild.

Med normalt betraktningsavstån menar jag att du håller en 20x30kopia , 30 x 40cm på så stort avstånd att du ser hela bilden.
I de fall du gör så så ser du inte någon skillnad på detaljer från en 10-12 Mpix kamera om båda har skärpts upp efter bästa resultat
Mikael
 

Teodorian

Aktiv medlem
jorgene skrev:
Mycket vanligt format i åtminstone USA (är det inte ett porträttformat främst?). "An Eight by Ten copy" är ju nästan ett begrepp.
Det har jag missat. Trodde 3:4-formatet eller de gamla mellanformat-måtten 6x6, 6x7 gällde som porträttmått. Är det inte ett storformat-mått (4x5 och 8x10 tum som negativ) vid landskapsfotografering? Frågan är varför det kommer tillbaka i D3 som väl knappast kommer att användas för landskapsfotografering. Kanske kan provas för porträtt, men tycker ändå det verkar bättre att beskära i efterhand.
 
Senast ändrad:
ANNONS