Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

85/1,8G istället för Tamron 90/2,8 för porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

olofforsberg

Aktiv medlem
Hej!

Har en D600 och gillar att ta porträtt. Har en 50/1,4G och en gammal (ej Di, från 200x) Tamron 90/2,8.

Har gärna kvar Tamron till Macro men den stora frågan är om man skall skaffa en 85/1,8G. Håller nu på att testa Tamron men det är något som saknas. Jämför jag Tamron med Nikon 50/1,4G så tycker jag att ex färger och kontrast inte blir "lika bra" som Nikon 50/1,4G.

Någon som har erfarenhet av dessa två objektiv porträtt? Exempelbilder guld värt.

Mvh Olof

JAG hade inte valt en 85/1,8.
alltför nära.
I så fall 85/1,4 eller en annan brännvidd.

Tack för svar :) Du får mer än gärna utveckla ditt svar. Har sökt på nätet och de flesta svara diskussioner bara vad men inte varför, ex "Nikon porträtt - Tamron Macro". Men det intressanta när man frågar är varför man tycker ena eller andra?

Om jag hade varit nöjd med Tam. 90 så hade jag inte skaffat 85/1,8. De är för lika varandra i mitt tycke.
Framförallt om man skall släpa på båda.
Bakgrundsoskärpan bör bli än mer utsmetad med 1,4 o DET skulle kunna motivera mig att skaffa 85/1,4.
Troligtvis hade jag då oxå bytt ut macrot till en annnan brännvidd.

Men jag är ingen macrofotograf.

ANNONS
Götaplatsens Foto