Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativa adaptioner och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Sushan

Avslutat medlemskap
Tänkte starta en tråd med bildexempel för för alternativa och mindre vanliga objektiv som går att använda med adaptrar till Sony-/Minolta-kameror.

Själv inväntar jag en T2-adapter till mitt Sima-objektiv och en M42-adapter så att jag mer på allvar kan testa mitt manuella Vivitar 135/2,8 på min A700 - nu när jag äntligen fått en ordentlig sökare. Lägger in några bildexempel när det de kommit.
 

hybrid3

Aktiv medlem
Tänkte starta en tråd med bildexempel för för alternativa och mindre vanliga objektiv som går att använda med adaptrar till Sony-/Minolta-kameror.

Själv inväntar jag en T2-adapter till mitt Sima-objektiv och en M42-adapter så att jag mer på allvar kan testa mitt manuella Vivitar 135/2,8 på min A700 - nu när jag äntligen fått en ordentlig sökare. Lägger in några bildexempel när det de kommit.

Pentacon 50/1.8 M42:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1382274.htm

M42 är kul! Jag tänkte försöka att hitta ett billigt 135mm + mellanringar för lite macrofoto on the cheap.

Tyvärr är inte A100:an jätterolig att fokusera manuellt med, dock har jag skaffat en M42-adapter med chip så jag får en indikation på när jag fokuserat rätt.

Här finns en massa kul meck:
http://www.pbase.com/pganzel/stuff_im_working_on

..tex. ett 95/1-objektiv:
http://www.pbase.com/pganzel/superfast_x_ray_lenses_adapted_to_dslrs
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Var kan man få tag på en M42-adapter med chip?
Det lät ju rätt skönt att kunna få extra hjälp för fokuseringen.
 

tannler

Aktiv medlem
Kolla regelbundet på dyxum.com. Där brukar det finnas en intermittent annons i höger- eller vänsterkanten om adapter med "focus conformation". James Lau - Kina. Hans hemsida är seg och inte alltid uppe, men han gör bra grejor.
 

hybrid3

Aktiv medlem
Jag köpte mitt på Ebay för ca 200:-, det ångrade jag något då adaptern var felkonstruerad på flera sätt. Jag tvingades slipa bort en fläns som inte skulle vara där samt rensa bort epoxylim ur gängorna mha ett gängsnitt för att jag skulle kunna fokusera oändligt. Inget jag rekommenderar mao, även om dom kanske åtgärdat problemen nu.

Han på Dyxum som Tannler nämner ovan var mig veterligen först och det skulle inte förvåna mig det minsta om hans grejer också är bäst. Här är hans sida + en infotråd:
http://eadpt.cn/eadpen.htm
http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=29573
 

tannler

Aktiv medlem
Jag skaffade ett Rodenstock XR-Heligon 68 mm f/1.05 att ha som ren leksak. Fast bländare och fixfokus gör det svårarbetat, särskilt på fri hand.

Blomman är tagen med stativ, spindeln på fri hand. En av blombilderna och spindeln med objektiv och mellanring.
 

Bilagor

Sushan

Avslutat medlemskap
Rodenstock XR-Heligon

Bara sååå vackra bilder! Vilken härlig effekt det blir och det glöder/lyser om spindeln och spindelnätet ser ut som det är gjort av guldtrådar.
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Super-Takumar på min A700

Nu har jag skaffat en adapter med AF-chip och håller på att utforska mina Takumar-objektiv på min A700. Hittills har jag testat Super-Takumar 50/1.4 på f1.4 och Super-Takumar 135/3.5 på f3.5. Idag blev det 135:an på f5.6. Det blir en härlig blandning av nytt och gammalt! :eek:)
 
Senast ändrad:

Sushan

Avslutat medlemskap
Mer Super-Takumar

Det kommer mera... :eek:)

Den översta på bären är tagen med Super-Takumar 50/1.4, fullt öppen, uppskärpt och beskuren för forumet. Bilden på min misse Saffran och löven på vattnet är tagen med Super-Takumar 135/3.5, fullt öppen, uppskärpt och beskuren för forumet. Ljuset var helt olika de här två dagarna. När jag testade 50/1.4:an så var det helt mulet och när jag testade 135:an så var det strålande sol med klar blå himmel. :eek:)
 

Bilagor

Senast ändrad:

Sushan

Avslutat medlemskap
Till A700 finns, förutom M42-adaptrar, också PK-adaptrar till "nyare" Pentax-objektiv och även adaptrar manuella Nikon-objektiv. Jag blir lite trött när jag läser om "begränsat utbud av objektiv" för andra märken än Canon och Nikon (läs: Pentax och Sony) så jag hoppas att denna tråd kan visa på annat. ;o)

Adaptern med AF-bekräftelse är bra för mig som är närsynt, även om det faktiskt går bra med en vanlig adapter utan AF-bekräftelse, för A700 har en så pass stor, klar och fin sökare som jag fortfarande håller på att vänja mig vid eftersom jag i flera år spenderat tiden kisandes genom den yttepyttelilla sökaren i min tidigare 350D.

50/1.4 hade bättre närgräns än jag trodde och det är inte så illa i 135:an heller. Nu är det bara 55/1.8 kvar att testa av mina nuvarande tre Takumar-objektiv. Den ska vara ypperlig till porträtt säger de som provat den... och det finns vidvinklar och större telen att sukta efter också. :eek:)))
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Vackert! Dessutom är det inspiration guld värd för en amatör som mig, med exempel på vad man kan göra med en trädgård och ett kort skärpedjup.
Tack! :eek:) Jag ska lägga upp fler bilder med 135:an på Takumar.org som jag tog igår kväll och idag blir det nog en vända med 55/1.8 för första gången. Det är strålande sol idag igen, men idag ska jag försöka smita iväg utan att katterna ser mig. De (och grannens kattunge) följde efter mig en bra bit igår innan de vände hemåt tack vare att en promenerande hund skar av deras väg från mig. :eek:)

Förresten så fungerar AF-adaptern från Ebay, så han har nog konstruerat om den! :eek:)
 
Senast ändrad:

tannler

Aktiv medlem
...
Adaptern med AF-bekräftelse är bra för mig som är närsynt, även om det faktiskt går bra med en vanlig adapter utan AF-bekräftelse, för A700 har en så pass stor, klar och fin sökare som jag fortfarande håller på att vänja mig vid eftersom jag i flera år spenderat tiden kisandes genom den yttepyttelilla sökaren i min tidigare 350D.
...
Det är en viss skillnad, men det talar CaNikonerna ganska tyst om.
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Super-Takumar 200/4

Nu har jag testat min "nya" Super-Takumar 200/4 och har som vanligt lagt in större versioner på Takumar.org. Tänkte skaffa en konverter och testa med detta objektiv. Det är ett väldigt smidigt objektiv, men eftersom det är rejält med metall i det så är det tungt. Nästa gång ska jag komma ihåg att ta med monopoden... och höja ISO:t! :eek:)

Denna granna fotomodell upptäckte jag vid hemkomsten från min kvällspromenad med kameran och grannkatten Casper tillfrågades vederbörligen om lov innan bilderna togs men till slut tröttnade han och burrade ihop sig till en boll och blundade envist. Någon måtta får det ju vara, även för en katt! :eek:)
 

Bilagor

Sushan

Avslutat medlemskap
Super-Takumar 200/4

En till testbild på en trött solros med mitt 200. Beskuren, svart- och vitpunkter och en aning skärpt för att passa forumet. Väntar nu på en telekonverter och det blir spännande att se hur de fungerar ihop.
 

Bilagor

Sushan

Avslutat medlemskap
Minolta MD 50/1.4 + Teleplus X2 Macro/Tele Converter

Bilder från mitt första test med mitt Minolta MD, adapter och makro/telekonverter. Bilderna är beskurna för att passa forumet. Jag vet inte om det är så med alla Minoltas objektiv, men det här och "ölburken" ger så enormt vackra färger. De här klockorna hittade jag efter vägen när jag var på väg hem efter en två timmars skogspromenad i Kilsbergen, och att vara trött och stå på huk medan man försöker få till makrobilder är inget jag rekommenderar så här var det största bländare som gällde! :eek:)))

Större versioner:
Höstklocka I
Höstklocka II
 

Bilagor

ANNONS