Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
A2 och skrivtid till minne
- Trådstartare erro.se
- Start datum
MaxZ
Aktiv medlem
js1
Aktiv medlem
Vet inte. Det enda jag vet är att en tidning, "Digital foto för alla" testade snabbare minnen på olika kameror och på just A2 gick det inte fortare att skriva till ett highspeed kort.
Det är själva kamerans interna buffert som är långsam inte minnet. Det lönade sig alltså inte med snabbare minnen till A2:an.
Förresten, hur fokuserar din kamera?
Har haft min i 4veckor och ca 5-10% av bilderna är felfokuserade.
Det är själva kamerans interna buffert som är långsam inte minnet. Det lönade sig alltså inte med snabbare minnen till A2:an.
erro.se
Aktiv medlem
Ja tydligen, men det är just RAW+JPG (samt TIFF) som är långsamt. Om jag endast tar RAW så kan jag ta 3 bilder i rad innan jag måste vänta på att bufferten töms. Men tar jag RAW+JPG så kan jag bara ta en bild, sen måste jag vänta 23 sekunder innan jag kan ta en till. Det kan väl inte ta 23 sekunder för kamerans interna JPG-algoritm att fixa den extra filen? Alla JPG-lägen ger obefintlig fördröjning från en bild till en annan.
erro.se
Aktiv medlem
jörgenstrandberg skrev:
Finns en tråd (minst) om det där med A2's fokusering. Jag har tagit 2500 bilder och visst är det några som är ur fokus men det är 1% max och i allmänhet i samband med dåligt ljus.
freolo
Aktiv medlem
Här är mina tider med SanDisk Ultra II (Raw+jpg):
3264x2448
19.8 sek
2080x1560
18.7 sek
640x480
18.3 sek
Den förminskar jpg-bilden om man ställer ner kvaliteten, så om man vill tjäna en sekund och få en "tumnagel" så kan man ställa ner till 640x480 på jpg-bilden. RAW blir givetvis fortfarande fullsize.
Min tid på bara RAW:
17.5 sek
Det är väldigt länge tycker jag!
3264x2448
19.8 sek
2080x1560
18.7 sek
640x480
18.3 sek
Den förminskar jpg-bilden om man ställer ner kvaliteten, så om man vill tjäna en sekund och få en "tumnagel" så kan man ställa ner till 640x480 på jpg-bilden. RAW blir givetvis fortfarande fullsize.
Min tid på bara RAW:
17.5 sek
Det är väldigt länge tycker jag!
js1
Aktiv medlem
Jag vet, läste ditt inlägg i en tidigare tråd efter att jag frågat. Jag ska lämna in skiten, just nu har jag helt tappat förtroendet för den.
Igår tog jag 40 utomhusbilder för att testa och 5 bilder är klart felfokuserade.
Vill du göra ett test åt mig på din kamera? (och kanske andra A2 ägare också, Catherine tex)
Sätt den på ett stativ eller håll den absolut still mot t ex ett bord. Sätt den i 1-punktsfokus (spotfokus)och ställ fokusomkopplaren i läge C.
Tryck ner till avtryckaren till hälften och låt den fokusera, håll kvar avtryckaren. I det läget "stannar" inte min fokusering utan står och "småjuckar" (ursäkta uttrycket) hela tiden.
Verkat inte friskt när kameran och motivet är absolut stilla.
Igår tog jag 40 utomhusbilder för att testa och 5 bilder är klart felfokuserade.
Vill du göra ett test åt mig på din kamera? (och kanske andra A2 ägare också, Catherine tex)
Sätt den på ett stativ eller håll den absolut still mot t ex ett bord. Sätt den i 1-punktsfokus (spotfokus)och ställ fokusomkopplaren i läge C.
Tryck ner till avtryckaren till hälften och låt den fokusera, håll kvar avtryckaren. I det läget "stannar" inte min fokusering utan står och "småjuckar" (ursäkta uttrycket) hela tiden.
-Catherine-
Aktiv medlem
Klockade min kamera nu jag också...
Och jag kom fram till samma tider som dig Robert..
/Catherine
Och jag kom fram till samma tider som dig Robert..
/Catherine
freolo
Aktiv medlem
Jörgen:
Inget juckande för mig! Den juckar lite om man rör på kameran, men slutar man röra på kameran så stannar även fokuseringen. Fint. Det är även fördragna persienner här och lite dåligt ljus så jag får inga bra tider (f2.8 1/4), men den har inga problem med varken fokus eller att den juckar.
Inget juckande för mig! Den juckar lite om man rör på kameran, men slutar man röra på kameran så stannar även fokuseringen. Fint. Det är även fördragna persienner här och lite dåligt ljus så jag får inga bra tider (f2.8 1/4), men den har inga problem med varken fokus eller att den juckar.
-Catherine-
Aktiv medlem
jörgenstrandberg skrev:
Jag vet, läste ditt inlägg i en tidigare tråd efter att jag frågat. Jag ska lämna in skiten, just nu har jag helt tappat förtroendet för den.
Jag skall testa senare, just nu står stativet i garaget å det snöar ute... Brrrr
Jag återkommer....
/Catherine
-Catherine-
Aktiv medlem
freolo skrev:
Kan ni öppna era MRW-filer i Photoshop CS förresten? Det kan inte jag. Den hittar filformatet men säger bara att det är fel dokument när jag väl ska öppna det i CS... :-(
Du måste ha ett plugin som heter Camera raw.
Du hittar det här:
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2701
/Catherine
erro.se
Aktiv medlem
jörgenstrandberg skrev:
Testade just C-fokus. Har i princip inte använt det tidigare. Och resultatet? Ja du... det verkar som att kameran rätt ofta flyttar den gröna fokussymbolen till strax brevid det jag faktiskt fokuserar på. Det jag ser i sökaren ser inte riktigt skarp ut, men när jag tar en bild så blir den skarp och OK. Men det är klar skillnad på sökarbilden vid S-fokus och C-fokus, även om båda bilderna i slutändan blir lika skarpa. Skumt.
-Catherine-
Aktiv medlem
C-focus, står inte det för just continuous?
Det betyder väl som jag iaf förstått av min handledarbok, att man använder det på rörliga mål. Jag har tex försökt fota mina fiskar, och då har denna focus varit mkt bättre än den variant man vanligtvis använder sig av..
Är jag helt fel ute nu?
/Catherine
Det betyder väl som jag iaf förstått av min handledarbok, att man använder det på rörliga mål. Jag har tex försökt fota mina fiskar, och då har denna focus varit mkt bättre än den variant man vanligtvis använder sig av..
Är jag helt fel ute nu?
/Catherine
erro.se
Aktiv medlem
Helt riktigt, continuous focus (motivföljande). Grejen är ju bara den att för mig så tar den fokus strax brevid det jag vill fokusera på (verkar det som, eller, för det blir ju skarpt i slutändan). Medan för Jörgen så verkar den inte hålla sig stabil när varken kamera eller motiv rör på sig.
-Catherine-
Aktiv medlem
Aha var det så...
Då är jag med jag också.
Skall testa en bild jag också nu, för nu har jag stativet inne..
/Catherine
Då är jag med jag också.
Skall testa en bild jag också nu, för nu har jag stativet inne..
/Catherine
erro.se
Aktiv medlem
Men om vi återgår till min ursprungsfråga. Är det nån som har nån idé om varför det tar 23 sekunder för kameran att skriva RAW+JPG fil när enbart en RAW fil tar noll sekunder? Nu pratar jag alltså inte om den faktiska skrivtiden utan hur lång tid det tar från att man tagit en bild tills dess att man kan ta nästa, d.v.s. hur länge man måste vänta på att siffrorna för kvarvarande bilder växlar från gult till vitt.
Att det tar tid med själva skrivningen av en stor RAW-fil till minneskortet är ju en sak, men det tar ju uppenbarligen kamerans buffert hand om eftersom man kan ta 3 RAW-bilder i direkt följd innan man är tvungen att vänta. Varför ska man då behöva vänta 23 sekunder bara för att kameran ska skriva ner en RAW-bild med tillhörande JPG också? Tar man bara JPG kan man ju ta flera bilder i rad utan att behöva vänta. Jag får inte ihop detta.
Att det tar tid med själva skrivningen av en stor RAW-fil till minneskortet är ju en sak, men det tar ju uppenbarligen kamerans buffert hand om eftersom man kan ta 3 RAW-bilder i direkt följd innan man är tvungen att vänta. Varför ska man då behöva vänta 23 sekunder bara för att kameran ska skriva ner en RAW-bild med tillhörande JPG också? Tar man bara JPG kan man ju ta flera bilder i rad utan att behöva vänta. Jag får inte ihop detta.
-Catherine-
Aktiv medlem
js skrev:
Nu har jag testat..
Kollade med olika brännvidder, olika motiv och ljus...men min gröna "focusblippa" står alldeles still i alla lägen.
Hade stativ på kameran men ingen fjärrutlösare, utan hade fingret på avtryckaren hela tiden.
/Catherine
-Catherine-
Aktiv medlem
Robert!
Hur mätte du tiden?
Jag testade med att ställa in kameran och ta en bild, sedan direkt trycka ner avtryckaren och fucusera...men då dröjde det åtskilliga sekunder innan kameran faktiskt brände av en bild.
Gjorde du på ngt annat vis?
Jag tycker också att hela tidsförfarandet med raw+jpg vs raw eller jpg är lite märkligt. Fast skall jag erkänna så har jag aldrig brytt mig om att fota i raw+jpg, har inte riktigt förstått grejen med det.
/Catherine
Hur mätte du tiden?
Jag testade med att ställa in kameran och ta en bild, sedan direkt trycka ner avtryckaren och fucusera...men då dröjde det åtskilliga sekunder innan kameran faktiskt brände av en bild.
Gjorde du på ngt annat vis?
Jag tycker också att hela tidsförfarandet med raw+jpg vs raw eller jpg är lite märkligt. Fast skall jag erkänna så har jag aldrig brytt mig om att fota i raw+jpg, har inte riktigt förstått grejen med det.
/Catherine