Annons

A3 fotoskrivare, lite köpråd!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag köpte en begagnad Pro 10S billigt och betalar i princip för bläcket. Strömbrytaren ska alltid stå på för att minska cyklerna med underhållstutiner som drar bläck. Om jag inte skriver ut på ett tag så gör jag en nozzlecheck då och då.
Om man inte är beredd på att underhålla sin skrivare då och då och endast skriver ut med långa intervall så är nog färgat bläck "dry ink" ett alternativ. T.ex Pixma Pro 200.
Det är faktiskt ett bra förslag om man inte hänger upp sig på arkivbeständigheten. Den typen av bläck sätter inte igen skrivhuvudena på samma sätt som pigmentbläck kan göra. Även Luminous Landscape länken (P900 recensionen) pekar faktiskt på samma alternativ. Möjligen påverkas även bildkvaliteten en del negativt. Det finns ju ett skäl till att folk med högre kvalitetskrav hellre använder fotoskrivare med pigmentbläck.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kanske gör du det lite större än vad det är men absolut är Epsons teknik nyare och verkar smartare. Ju mer jag läst på framkommer det nackdelar med Canonskrivare när användaren gör som jag, dvs skriver ut mycket i perioder och i andra nästan inget. Visst klarar de sig från igensatta huvuden men det kostar mycket i bläck. Fördelen med Epsons nya skrivare verkar vara både driftsäkerhet och mindre slösande. P900 och P700 har klarat runt 1.5 år utan många trådar om problem vilket känns förhoppningsfullt. Med P600 och P800 kom det ganska tidigt uppgifter om problem i svarta kanalen. Har landat i att det nog bara är att vänta på rätt erbjudande på en P900.
Jag har ju känt mig rätt OK även det mesta av tiden med min P600 och när de nu verkar ha adresserat flera av de saker jag tidigare inte gillat eller varit tveksam till med den skrivaren som exv. åtminstone en del av det mer korkade bläckslöseriet och den verkligen besvärliga designmissen med en gemensam kanal för två olika bläck, så tror jag att jag kommer känna ett klart större förtroende för konstruktionen i P900 och för den delen även P700 som väl är av samma generation och har motsvarande design och teknik som P900. Även bläcken är väl av senaste typ i båda och de verkar ju väldigt bra enligt Luminous Landscapes review.

De har säkert filat ytterligare en del både på skrivhuvudena och mjukvaran som styr dem i denna andra generation av Precision Core, så jag kommer köpa en P900 om någon månad då jag den flyttkarusell jag nu är inne i ha stannat av. Ser verkligen fram emot att kunna få A2-printar då de nog behövs för att balansera min nya takhöjd i min nya lägenhet. Det känns ju även bättre om strulet blir mindre och bläckkostnaderna en aning lägre - men visst blir det en hel del pengar ändå men jag har ju inget val riktigt för jag har ju kastat min P600 när den till slut gav upp.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har länge haft stort förtroende för Luminous Landscape som infokälla inte minst kring printing. De har skrivit en väldigt lång och faktaspäckad artikel nedan som tar upp en väldig massa aspekter kring både hårdvara, mjukvara och inte minst bläckens utveckling hos både Canon och Epson. Canons senaste bläckuppsättning enligt denna källa är från 2015. Se till att bläddra fram till den del i länken som handlar om SC-P900 recensionen.

The Epson P900 – Incredible Versatility - By: Dan Wells - Luminous Landscape (luminous-landscape.com)

När skrivare diskuteras så kan man ofta läsa på exv. Fotosidan att det väl inte är några stora skillnader mellan Epson och Canons fotoskrivare men skillnader finns både i basteknologi och detaljer i både skrivhuvud, mjukvara och bläck som har betydelse i olika avseenden.

Om man jämför senaste A2-skrivarna så kan man exv. se att:

- Canons skrivare är avsevärt både större och tyngre
- P900 tar rullpapper, vilket Canons konkurrent inte gör
- Tidigare var det bara Canon och möjligen en del andra Epson-konkurrenter som fattat att det inte var en bra idé att ha samma kanal för både Photo Black och Matte Black som Epson envisats med att ha fram tills nu men nu har äntligen Epson kommit ikapp i det avseendet
- Arkivbeständigheten är enligt Wilhelm Imaging Research 3 gånger bättre + för Epson-bläck än Canons bläck. Epson är nu inne på sin sjunde generation bläck. Canon verkar ha en del jobb kvar att göra där
- Epson P900 ger lite bättre detalj enligt LL och ett skäl till det kan vara att P900 jobbar med 360/720 dpi och Canons skrivare med 300/600.
- Ett annat skäl till bättre detalj kan vara att Canons skrivare jobbar med en fast droppstorlek på 4 picoliter medan Epsons nya skrivhuvuden kan jobba med variabel droppstorlek ned till 1,5 picoliter. Den tekniken gör ju att man dessutom kan ifrågasätta vad en "dot" i dpi-måttet verkligen är om nu de har variabel storlek.
- Epsons skrivhuvudens piezo elements dubbla uppgifter, som även gör att de kan användas för att i detalj diagnosticera hur munstyckena i skrivarhuvudena i de nya skrivarna faktiskt mår och selektivt åtgärda problemen, är också en viktig innovation för att kunna spara bläck och undvika användning av bläckslukande generella rensningsmetoder. Där har sannolikt Canon en nöt att knäcka då de ju inte har dessa piezoelement i sina skrivhuvuden.

Luminous Landscape skriver: "720 dpi looks better than 600."

Vidare skrivare man följande:

"One enormous advantage of recent Epson printers (including the P900) over their Canon counterparts is that Epson has developed a beautiful, highly stable yellow ink. Yellow has always been the Achilles’ heel of print permanence – any yellow that gives a wide gamut is also likely to fade. HP has gotten exceptional print life out of a somewhat duller yellow, while Canon has used a much brighter yellow, but paid in permanence. Epson has always had the best yellow on the market, and their latest versions are exceptional. The P900 has a print permanence rating from Wilhelm Imaging Research of 122 years for a color print on Platine, framed under ordinary window glass. The comparable figure for Canon’s current Lucia Pro inkset is 37 years. Using museum-grade UV glass, the Epson exceeds 250 years of continuous display (testing time ran out), while the Canon only reaches 80 years. Even tacking a P900 print to the wall unframed gets a permanence rating of 65 years on Platine, and 112 years on Epson Exhibition Canvas, where unglazed presentation is much more likely (Canon only lasts 20 years on Platine, and I couldn’t find a result on a canvas comparable to Epson’s)."

Trots allt som skrivits av Luminous Landscape och mig här så är det trots allt på många sätt en rent akademisk skillnad när det gäller upplevd bildkvalitet när man studerar bilder på ett normalt betraktningsavstånd. Därför behöver det inte vara en vettig handling att uppgradera från exv. en P600 eller någon annan tidigare modell om man nu har en Epson eller möjligen någon av Canons fotoskrivare. Ibland är sånt mest bara ren och onödig kapitalförstöring om den gamla skrivaren faktiskt fungerar fortfarande och särskilt då om man som TS inte skriver ut särskilt frekvent och skriver man ut väldigt sällan och av det skälet får driftproblem, så kanske man hellre borde outsourca sina utskrifter.

Ovan har det förts en diskussion kring hur man mäter hållbarhet och det finns ju möjlighet att läsa lite om det också. Självklart kan man alltid diskutera jämförelsemätningar som de som görs av exv. DXO när det gäller sensorers prestanda och där har DXO beskrivit rätt väl hur de normaliserat sina tester och gjort jämförelser möjliga över tid.

Det finns dokument som även beskriver rätt detaljerat vilka parametrar och metoder Wilhelm Imaging Research vilat och vilar på och hur de nu förbättras med japanska inspel. WIR är en defacto-standard idag då en ISO-standard fortfarande saknas,

Improved Test Methods for Evaluating the Permanence of Digitally-Printed Photographs (wilhelm-research.com)

De som tycker det är jobbigt att läsa längre inlägg på Fotosidan kan jag varna lite då dokumentet bakom nedanstående länk är allt annat än lättillgängligt även om det är verkligt intressant om man är intresserad av de parametrar man använder sig av i dessa tester.
[/QUOT
Jag har ju känt mig rätt OK även det mesta av tiden med min P600 och när de nu verkar ha adresserat flera av de saker jag tidigare inte gillat eller varit tveksam till med den skrivaren som exv. åtminstone en del av det mer korkade bläckslöseriet och den verkligen besvärliga designmissen med en gemensam kanal för två olika bläck, så tror jag att jag kommer känna ett klart större förtroende för konstruktionen i P900 och för den delen även P700 som väl är av samma generation och har motsvarande design och teknik som P900. Även bläcken är väl av senaste typ i båda och de verkar ju väldigt bra enligt Luminous Landscapes review.

De har säkert filat ytterligare en del både på skrivhuvudena och mjukvaran som styr dem i denna andra generation av Precision Core, så jag kommer köpa en P900 om någon månad då jag den flyttkarusell jag nu är inne i ha stannat av. Ser verkligen fram emot att kunna få A2-printar då de nog behövs för att balansera min nya takhöjd i min nya lägenhet. Det känns ju även bättre om strulet blir mindre och bläckkostnaderna en aning lägre - men visst blir det en hel del pengar ändå men jag har ju inget val riktigt för jag har ju kastat min P600 när den till slut gav upp.
Håller med, valet att strunta i egna utskrifter finns inte för mig heller och P600:an är såld. Det jag tog fasta på efter att äntligen kunnat välja tillverkare är att prisskillnaden inte är så stor egentligen mellan P900 och P700, med tanke på de större patronerna i P900. Jag kommer pressa mig upp till en A2 skrivare även om det påverkar andra möjligheter till köp av fotorelaterade prylar.
Tack för bra länkar som underlättat min vånda gällande valet. Det billiga priset för Canon som jag kan få har ställt till det men nu är det tillräckligt många plus åt Epsonhållet för att rättfärdiga större utgift.

Jag har en lång vägg längs med trappräcket upp till övervåningen där det är riktigt högt i tak. Har haft tre a3+ ramar hängande och bytt motiv efterhand i dom. Nu blir det nog 3 st a2 istället. Ska bli jättekul att kunna växla fritt mellan olika papper och testa vad som blir bäst utan att pumpa ut mängder av bläck.

Vi hamnar delvis utanför trådens ämne men hoppas TS har överseende.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Håller med, valet att strunta i egna utskrifter finns inte för mig heller och P600:an är såld. Det jag tog fasta på efter att äntligen kunnat välja tillverkare är att prisskillnaden inte är så stor egentligen mellan P900 och P700, med tanke på de större patronerna i P900. Jag kommer pressa mig upp till en A2 skrivare även om det påverkar andra möjligheter till köp av fotorelaterade prylar.
Tack för bra länkar som underlättat min vånda gällande valet. Det billiga priset för Canon som jag kan få har ställt till det men nu är det tillräckligt många plus åt Epsonhållet för att rättfärdiga större utgift.

Jag har en lång vägg längs med trappräcket upp till övervåningen där det är riktigt högt i tak. Har haft tre a3+ ramar hängande och bytt motiv efterhand i dom. Nu blir det nog 3 st a2 istället. Ska bli jättekul att kunna växla fritt mellan olika papper och testa vad som blir bäst utan att pumpa ut mängder av bläck.

Vi hamnar delvis utanför trådens ämne men hoppas TS har överseende.
Vi får hoppas det blir bra för alla de som nu kanske väljer att uppgradera till någon A2-skrivare, oavsett vilket fabrikat man väljer men om jag skulle valt att köpa en Canon, så skulle jag nog trots allt väntat till en ny generation skrivare släpps. Ju mer jag läst om utvecklingen av bläcken och inte bara Epsons, så kanske även Canon lyfter sig för de bara måste vara medvetna om de brister deras nu sex år gamla A2-erbjudande har. När det gäller bläckens hållbarhet, så var det väl så att även HP var riktigt starka och de använder väl i grunden samma skrivhuvudteknik som Canon.

Om det nu möjligen går att köpa dessa gamla konstruktioner till lockande priser så kanske man ska fråga sig varför de är så lockande som de är. Det var ju en liknande situation när jag skulle köpa skrivare för sju år sedan. Då såldes R3000 - föregångaren till P600 som hade många dokumenterade problem med läckande skrivhuvuden m.m. Lyckligtvis hann P600 precis komma och då var den tidigare skrivaren helt ointressant för mig.

Att köpa en gammal skrivarmodell är för mig lika dumt som att inte äta nybakade väldoftande kanelbullar när sådana finn, utan istället tvingas äta upp några gamla torra överblivna bullar först istället. På det sättet riskerar man ju bara att hamna i en evig loop där man hela tiden tvingas äta gamla torra bullar istället för nybakade.

Ibland rensar ju handlarna dessutom ut gamla skrivares bläck och börjar föra de nya istället och det kan också vara en del av ett pris för att hoppa in väldigt sent i en skrivares produktcykel men bläck går ju alltid att få tag via nätet på ett eller annat sätt så det kanske inte är så farligt.
 

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Har nyligen köp en Canon pixma IP 8750. Utmärkta utskrifer med alla canon fotopaper går även skriva ut A3+ Patroner 6st pris per st 115kr. Pris på skrivaren c:a 3500kr.
Vad hade du för skrivare före den, och hur länge höll den? Jag har just slitit ut min andra Canon-skrivare. Det var en Pixma iX6550. Före den hade jag en i560. Båda fick plötsligt ett fel efter knappt 9 år, var, hos mig. På min i560 blev det kraftiga ränder på utskrifterna, gjorda med Easy-Photo Print. Utan det programmet fick jag alltid ränder på mina fotoutskrifter. Därför fortsatte jag använda det programmet som också gick att använda till iX6550:an. Det sorgliga är att jag har flera färgpatroner kvar till Pixma-skrivaren som jag misstänker inte passar till senare modeller, annars är jag nyfiken på en iP 8750. Papper har jag kvar som passar till den. Att byta märke till något annat kan bli för dyrt, med tanke på vad färgpatronerna kostar. Ska jag fortsätta använda Canon-skrivare, även om de slutar fungera efter knappt 9 år?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Vad hade du för skrivare före den, och hur länge höll den? Jag har just slitit ut min andra Canon-skrivare. Det var en Pixma iX6550. Före den hade jag en i560. Båda fick plötsligt ett fel efter knappt 9 år, var, hos mig. På min i560 blev det kraftiga ränder på utskrifterna, gjorda med Easy-Photo Print. Utan det programmet fick jag alltid ränder på mina fotoutskrifter. Därför fortsatte jag använda det programmet som också gick att använda till iX6550:an. Det sorgliga är att jag har flera färgpatroner kvar till Pixma-skrivaren som jag misstänker inte passar till senare modeller, annars är jag nyfiken på en iP 8750. Papper har jag kvar som passar till den. Att byta märke till något annat kan bli för dyrt, med tanke på vad färgpatronerna kostar. Ska jag fortsätta använda Canon-skrivare, även om de slutar fungera efter knappt 9 år?
Dina gamla patroner passar inte.
Många är nöjda med sin iP8750 och använder den för sina foton.
Patronerna är ganska små så bläckkostnaden blir ju relativt hög per kopia.
Men det lär inte bli billigare att välja Canon före Epson pga. bläckkostnaden.
Bläck kostar. Även om själva skrivaren man väljer är billig så kostar bläcket.
 

esbtse

Aktiv medlem
Epson P700 är en bra kompakt skrivare och jag kommer köpa storebro P900, vilket har större ink hållare och därför ger billigare utsskrifter.
 

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Dina gamla patroner passar inte.
Många är nöjda med sin iP8750 och använder den för sina foton.
Patronerna är ganska små så bläckkostnaden blir ju relativt hög per kopia.
Men det lär inte bli billigare att välja Canon före Epson pga. bläckkostnaden.
Bläck kostar. Även om själva skrivaren man väljer är billig så kostar bläcket.
Då undrar jag hur länge det är normalt att en skrivare i den här prisklassen ska hålla, dvs tills skrivhuvudet blir överhettat, vilken min iX6550 har råkat ut för efter knappt 9 år. Det här felet har en kod hos Canon, 1403.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Då undrar jag hur länge det är normalt att en skrivare i den här prisklassen ska hålla, dvs tills skrivhuvudet blir överhettat, vilken min iX6550 har råkat ut för efter knappt 9 år. Det här felet har en kod hos Canon, 1403.
Jag hade efterföljaren iX6850 i några år och den fungerade alltid perfekt utan några problem.
Hur länge håller en bil?
Jag antar att livslängden på en skrivare påverkas av hur mycket man använder den, antal utskrifter och patronbyten mm. Gissningsvis är 9 år ganska normalt för din skrivare.
 

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Det är möjligt, för efter 9 år kan jag inte längre uppdatera drivrutiner eller andra tilläggsprogram till min Canon-skrivare. Samma sak var det med min förra Canon-skrivare.
 

snap01

Aktiv medlem
Vad hade du för skrivare före den, och hur länge höll den? Jag har just slitit ut min andra Canon-skrivare. Det var en Pixma iX6550. Före den hade jag en i560. Båda fick plötsligt ett fel efter knappt 9 år, var, hos mig. På min i560 blev det kraftiga ränder på utskrifterna, gjorda med Easy-Photo Print. Utan det programmet fick jag alltid ränder på mina fotoutskrifter. Därför fortsatte jag använda det programmet som också gick att använda till iX6550:an. Det sorgliga är att jag har flera färgpatroner kvar till Pixma-skrivaren som jag misstänker inte passar till senare modeller, annars är jag nyfiken på en iP 8750. Papper har jag kvar som passar till den. Att byta märke till något annat kan bli för dyrt, med tanke på vad färgpatronerna kostar. Ska jag fortsätta använda Canon-skrivare, även om de slutar fungera efter knappt 9 år?
jag har kört många av epson pro skrivare, Alltid problem med ränder o massa nozzel check. suttit med fönsterputs medel o torky papper o meckat för att få bort bläcket. Det första du lära dig med epson är att frilägga skrivhuvudet.
Efter att jag kört epson i många år fick jag rådet av fotografkollegor att byta till canon. Kvaliten på utskrifterna är likvärdiga ungefär samma om du skulle jämföra en Nikon, sony eller canon kamera med varandra.
Det som skiljer med canon printern är att jag aldrig haft något strul med den på 3 år. Den går oavsett om den stått i månader. ALDRIG en rand på en utskrift.
Det som är uselt med epson är även den obefintliga servicen som är svindyr dessutom.
Nu har jag visserligen inte använt någon service till canon skrivaren men har svårt att tänka mig att den är sämre än epson.
Min canon pro 1000 går klockent med noll strul.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
jag har kört många av epson pro skrivare, Alltid problem med ränder o massa nozzel check. suttit med fönsterputs medel o torky papper o meckat för att få bort bläcket. Det första du lära dig med epson är att frilägga skrivhuvudet.
Efter att jag kört epson i många år fick jag rådet av fotografkollegor att byta till canon. Kvaliten på utskrifterna är likvärdiga ungefär samma om du skulle jämföra en Nikon, sony eller canon kamera med varandra.
Det som skiljer med canon printern är att jag aldrig haft något strul med den på 3 år. Den går oavsett om den stått i månader. ALDRIG en rand på en utskrift.
Det som är uselt med epson är även den obefintliga servicen som är svindyr dessutom.
Nu har jag visserligen inte använt någon service till canon skrivaren men har svårt att tänka mig att den är sämre än epson.
Min canon pro 1000 går klockent med noll strul.
Björn skrev: "Jag har just slitit ut min andra Canon-skrivare. Det var en Pixma iX6550. Före den hade jag en i560. Båda fick plötsligt ett fel efter knappt 9 år, var, hos mig. På min i560 blev det kraftiga ränder på utskrifterna, gjorda med Easy-Photo Print. Utan det programmet fick jag alltid ränder på mina fotoutskrifter. "

Jag har aldrig sett någon bandning med min gamla P600 och du inte med din Canon-skrivare men det kan vi väl inte ta till intäkt för att det fenomenet inte skulle kunna inträffa med Canon-skrivare eller Epson-skrivare specifikt för det - som någon defekt som man slipper om man väljer det ena eller andra. Det finns individer av respektive tillverkares skrivare och det finns individer av användare som sköter respektive inte sköter sina skrivare. Både Canon- och Epson-skrivare genererar ett visst spill - inte minst vid "kantfria" utskrifter och det spillet är det bra att inse att man måste förhålla sig till oavsett tillverkare av skrivaren.

Jag tror vi hamnar helt fel om vi försöker göra detta till någon form av vs-fråga, för det är den inte.
 

jphotog

Aktiv medlem
Mitt råd är att aldrig köpa en fotoskrivare.

De använder sig av en tveksam affärsmodell där skrivarna är subventionerade, men de tar igen det dubbelt på bläckpatronerna. Det påminner om rakhyvlar och kaffemaskiner med kapslar.

Skaffa en bra relation med ett tryckeri. Billigare och bättre!
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Mitt råd är att aldrig köpa en fotoskrivare.

De använder sig av en tveksam affärsmodell där skrivarna är subventionerade, men de tar igen det dubbelt på bläckpatronerna. Det påminner om rakhyvlar och kaffemaskiner med kapslar.

Skaffa en bra relation med ett tryckeri. Billigare och bättre!
Då ska man alltså inte dricka kaffe eller raka sig!;)🧻
 

jphotog

Aktiv medlem
Handmalt och handbryggt / rakkniv och strigel ... :unsure:
Hehe...

Inte så långt från verkligheten. Jag importerar bönor från Indien av märket Blue Tokai som jag maler i en liten elektrisk kvarn och sedan brygger jag i en fransk press. Jättegott!

Rakningen utförs en gång i veckan hos den lokale barberaren.
 

PerK

Aktiv medlem
Jag kör en Epson 3880 A2 skrivare sedan 10 år..... Förstår inte att man har problem med igensatta munstycken och absolut inte att behöver byta ut färgpatroner. Skrivaren startar automatiskt liten rengöring då och då. I enstaka fall typ 2ggr/år behöver jag rengöra. Startar då auto på skrivaren display och den jobbar till klart, behöver inte kolla.
Nu skriver jag ut relativt ofta, men om man bara kör en A5 varannan månad är det helt OK. Alla maskiner behöver skötas på rätt sätt och då funkar dom bra. Så det stora problemet är användaren........
Lämnar aldrig bort utskrift eftersom jag vill ha kontroll på hela processen. På 3880 skriver jag ut upp till 43 x 95 cm.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag kör en Epson 3880 A2 skrivare sedan 10 år..... Förstår inte att man har problem med igensatta munstycken och absolut inte att behöver byta ut färgpatroner. Skrivaren startar automatiskt liten rengöring då och då. I enstaka fall typ 2ggr/år behöver jag rengöra. Startar då auto på skrivaren display och den jobbar till klart, behöver inte kolla.
Nu skriver jag ut relativt ofta, men om man bara kör en A5 varannan månad är det helt OK. Alla maskiner behöver skötas på rätt sätt och då funkar dom bra. Så det stora problemet är användaren........
Lämnar aldrig bort utskrift eftersom jag vill ha kontroll på hela processen. På 3880 skriver jag ut upp till 43 x 95 cm.
Stora problemet är användaren? ok jag har kört epson 2200, 7800 o 7900.
samtliga har för eller senare fått igensatta munstycken. Jag hade tom Stefan olsson hemma, Tyvärr avliden idag o han rekommenderade avfuktare för att minska risken för igensatta munstycken. Har du någonsin tittat på din print under rätt ljus med lupp för att se att den är helt ok? Många har ränder på epson utskrifter men märker det inte ens.
Med epson blir man expert på att fixa skrivaren, man är tvungen till det. Finns 256000 artiklar om igensatta munstycken på epson, Finns youtube filmer på hur man fixar det.
Om du tex skulle köra ett akvarell apper så var det ett måste att borsta pappret innan för att få bort lösa bomullspartiklar annars täpptes det till omgående.
Varje gång man körde akvarell papper så blev det nästan strul.

Med canon pro 1000 behöver du bara trycka på knappen o du har aldrig det problemet. Canon har en annan teknik samt möjligheten att köpa ett nytt skrivhuvud till vettiga pengar.
 
ANNONS