Annons

A4 Proprint

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte för första gången skriva ut digitalt från lab. min fråga är hur jag går tillväga för att få ett A4 går det bara att ändra storleken i bildstorlek till cm(20x30) och ange dpi i detta fall 400dpi som proprint skriver ut i?. min andra fråga är om ja anger 400dpi till min bild tagen med 6.1 m pixlar räcker väll inte de till för en A4? Vilka mått och uplösning ska ja ange för bästa resultat?/Tim

en grej till kankse korkad fråga men ja har lite svårt för d här med dimensioner osv=)men om ja gör en bild till tex 20x30 i bildstorlek(PS)så blir ju bilden enorm på skärmen, hur funkar d?

Jag skickar in bilden som den är (6.3mp)..tror inte interpolering ger snyggare resultat i 20 x 30...snarare tvärtom.

När jag beställer bilder i a4 (och andra storlekar) från ProPrint så ändrar jag varken storlek eller dpi.
Jag skickar upp bilden så stor som möjligt och då blir den enorm på skärmen. Det är helt ok.

Jag gör de anpassningar som behövs i PS (nivåer, skärpa, beskär) och om jag beskurit bilden ser jag till att bilden håller 2:3 i format så att bilden inte klipps sedan.
Sist så konverterar jag bilden till ProPrints färgprofil.

Sedan vid uppladdningen så anger man storlek (t.ex 20x30), antal och om man vill ha bilden opåverkad. Vilket man ju vill om man anpassat den själv i PS.

Jesper

i 300dpi då eller? sen måste man väll ange exakt mått 20,3x30,5 eller va dom nu har på proprint för att slippa vita kanter?

Tim_D70 skrev:
i 300dpi då eller? sen måste man väll ange exakt mått 20,3x30,5 eller va dom nu har på proprint för att slippa vita kanter?

Nej, inte exakt mått men exakta förhållandet (2:3)
Vilket den ju är obeskuren från 10D iaf.
Jesper

Inte vad jag vet, är ingen stjärna på PS.
Jag brukar kolla genom att, efter jag beskurit, skriva in t.ex. 10 cm i bildstorlek på den kortaste sidan då ska ju den längsta sidan hamna så nära 15 som möjligt. Man kan ju såklart lika gärna skriva 20 och hamna på 30.. :)

Glöm inte att klicka "Avbryt" sedan bara..

Finns säkert bättre sätt men som sagt, jag kan inte PS särskilt bra..

Jesper

ok ne jag vet att man kan ställa in croptool hur många cm man vill beskära men tänkte d fanns inställning för 2:3 så man slipper göra om måtten varje gång. nån som vet?

Tim_D70 skrev:
ok ne jag vet att man kan ställa in croptool hur många cm man vill beskära men tänkte d fanns inställning för 2:3 så man slipper göra om måtten varje gång. nån som vet?

Välj crop-verktyget, i menyn uppe så kan du ställa in "fixed aspect ratio", sätt det till 3:2 eller 2:3 beroende på om det ska vara liggande eller stående.

jo men den e iofs redigt tjock, men d borde ju inte skilja nått om du inte har cs? men ja får kolla manualen. Blir väll iofs ingen skillnaden från att ställa in måtten tex 20x30.men men.

Senast ändrad:
Jag brukar inte använda crop tool utan gör en select på det som ska finnas kvar och går sedan in i image -> crop.

Om du väljer det rektangulära selectverktyget kan du ställa in "fixed aspect ratio" och ställa in 3:2 eller 2:3. Men man borde kunna skriva in 3 resp 2 på width och height i crop tool kanske?

dumbo skrev:
Jag brukar inte använda crop tool utan gör en select på det som ska finnas kvar och går sedan in i image -> crop.

Om du väljer det rektangulära selectverktyget kan du ställa in "fixed aspect ratio" och ställa in 3:2 eller 2:3. Men man borde kunna skriva in 3 resp 2 på width och height i crop tool kanske?

Ah, det var så jag menade, blandade ihop selectvertyget med cropverktyget, sorry :)

Tim_D70 skrev:
en grej till kankse korkad fråga men ja har lite svårt för d här med dimensioner osv=)men om ja gör en bild till tex 20x30 i bildstorlek(PS)så blir ju bilden enorm på skärmen, hur funkar d?

Bilden storlek på skärmen förändras inte om man ändrar utskriftstorlek. Bildens storlek på skärmen beror på hur många pixlar hög och bred bilden är.

mvh

dumbo skrev:

ok därför jag inte hittade ratio=)tack..

ANNONS
Götaplatsens Foto