Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Acceptera banding på 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Exploited

Medlem
Jag vet inte om jag kanske letar för mycket efter problem istället för att spendera tid på att fota.

Men, efter att ha fotograferat en 70-års fest med låg belysning, högt iso (1600) och även lite underexponerat (1/3) i vissa bilder märkte jag lite banding i några av dem. Tyvärr ledde detta till att jag började söka efter fler bilder med detta fenomen, samt lite testfotografering med höga iso-tal, och tyvärr såg det ut så på fler ställen.

Det är väl inte jätteallvarligt, syns som sagt mest om man fotar med iso 1600 och underexponerar litegrann (eller mycket för den delen). Men jag har även sett det i bilder som inte är underexponerade, och det är främst då i mörka/rödaktiga skuggor som ändå kanske är lite underexponerade, hudtoner osv.

Jag har sökt en del här och på andra forum om detta och har hitta en del som tar upp ämnet, och även sett exempel på bilder som ser bra mycket jävligare ut än mina. Men frågan som jag vill ha svar på är alltså:

Ska man acceptera banding, trots att det inte är jätteallvarligt och kanske bara syns i extrema situationer? Gör Canon något åt detta om man vill eller är det bara att bita ihop?

Kan man experimentera med underexponering även på höga iso så vill man ju att det ska bli så bra som möjligt.
Jag är hemskt tacksam för andra medlemmars tankar, funderingar och erfarenhet kring detta.

Har du fotat raw eller jpeg?

Ifall du vill lyfta fram nyanser i underexponerade bilder så måste du nog utnyttja den extra dynamiken som raw-formatet ger om det skall kunna bli bra.

Jag vet inte vad man kan förvänta sig av iso1600 med just 350D men rent allmänt så verkar det vara vanligt att det dyker upp bandning vid höga iso-tal. Vissa tillverkare (kanske alla?) fixar nog till hög-iso genom att underexponera med lägre äkta-iso och sedan helt enkelt skala upp pixelvärdena (Då tappar man förstås dynamik).

Bandning beror ju på för få valörer i bilden.
Underexponerar du får du ju medvetet färre valörer och större chans till bandning i bilden.

Jag har testat att fota både raw och jpg, det är ingen direkt skillnad.

Det är väl kanske så att man helt enkelt får acceptera detta.

Jag bifogar ett bildexempel också, detta är då ett extremexempel på en bild tagen i iso 1600 och underexponerad i två steg, så den motsvarar alltså iso 6400 eller, samt justerad i photoshop.
Då det kan vara svårt att se själv ränderna i 100% crop är den bifogade filen hela bilden förminskad till 400px för att passa här. Men ränderna syns bäst på lite avstånd så det gör inget.

MrColon skrev:
Det där såg väldigt extremt ut faktiskt. Jag har inte haft liknande problem med min 400D.

Jasså, jag har en kompis som har en 400D, ska testa den någon dag och se hur det ser ut.

Jag vill ju som sagt kunna experimentera lite utan att vara rädd att bilderna ska bli dåliga. Brus gör mig absolut ingenting, men att det blir randigt är inte roligt.

Ska man kanske kontakta Canon och fråga om de kan göra något åt saken, har haft kameran i snart ett år så jag har ju fortfarande garanti på den.

Exploited skrev:
Jasså, jag har en kompis som har en 400D, ska testa den någon dag och se hur det ser ut.

Jag vill ju som sagt kunna experimentera lite utan att vara rädd att bilderna ska bli dåliga. Brus gör mig absolut ingenting, men att det blir randigt är inte roligt.

Ska man kanske kontakta Canon och fråga om de kan göra något åt saken, har haft kameran i snart ett år så jag har ju fortfarande garanti på den.

Ja, jag tycker det ser väldigt märkligt ut. Min 400D tar väldigt bra bilder och jag har som sagt aldrig haft det där problemet. Dock har jag aldrig experimerat överhuvudtaget förutom skärpan på mitt Tamron objektiv, men det är en annan historia.

Jag tycker att du ska kontakta Canon och fråga åtminstonde om detta är normalt, och gör det så tidigt som möjligt, personligen har jag en tendens att skjuta upp "små saker" väldigt mycket. :)

Ja, jag får ta och kontakta Canon och höra vad de har att säga om saken.

Det är ju absolut inte alla bilder det blir på, kollade precis genom ett antal bilder på en basketmatch inomhus där jag var tvungen att underexponera en del på iso 1600 för att få någorlunda bra slutartider, där finns det ingen banding alls.

Men ibland finns det, om än väldigt lite, t.o.m. på bilder med iso 1600 utan underexponering.

Någon annan som har andra erfarenheter av detta?

I övrigt så är jag supernöjd med min kamera, det blir väldigt bra bilder med den.

ANNONS
Götaplatsens Foto