Annons

ACDSee Pro - diskutera, tipsa, fråga!

Produkter
(logga in för att koppla)
Då var valet av bildbehandlingsprogram definitivt gjort för min del i och med att jag nu har köpt och laddat ner ACDSee Pro 8!

För den som är intresserad av programmet, men som kanske tvekar över att skaffa det pga att man måste köpa från en utländsk sajt och sedan ladda ner det kan jag säga att allt gick mycket smidigt. Tydliga instruktioner och ganska få moment att ta sig igenom. Det enda är att i "varukorgen" läggs det automatiskt till ett par andra "produkter" för några tiotals dollar som man manuellt måste plocka bort ifall man inte är intresserad av dem. Den ena produkten är molnlagring och den andra är en förlängd nedladdningstid för programmet + ACDSee på skiva som skickas hem till en om man begär det. Själv skippade jag molnlagringen, men ville gärna ha förlängd nedladdningstid och programmet på skiva.
 
Off topic GIMP

Har aldrig förstått varför man inte väljer GIMP om man inte vill betala för Photo Shop, Raw är ju i.o.f.s. en anledning att välja annat. Men det finns ju UFRAW
 
Har aldrig förstått varför man inte väljer GIMP om man inte vill betala för Photo Shop, Raw är ju i.o.f.s. en anledning att välja annat. Men det finns ju UFRAW

Jag har bara hört talas om GIMP, men inte själv tagit mig en titt på det. Du skriver att det inte framkallar RAW-filer. Har GIMP bra katalogiseringsfunktioner då? Om inte så kanske du hittar svaret på din fråga i och med att dessa två saker saknas... ;-)

PhotoShop var inte den programtyp som jag sökte när jag letade efter passande program för mig. Jag var ute efter ett program som har en hyfsad RAW-konverterare, goda och för mig anpassade editeringsmöjligheter och där man kan katalogisera, tagga och söka efter bilder på ett bra sätt. Inte helt oviktigt i sammanhanget är att programmet även skulle vara trevligt att jobba i, kännas logiskt, ha ett hyfsat snyggt gränssnitt osv. Det är ganska många delar som ska falla på plats för att i alla fall jag ska känna mig manad att använda ett visst program. Trots allt lär man använda det i många år och ägna väldigt mycket tid i det..då vill man att känslan ska vara rätt och verktygen anpassade för det man gör. Att välja ett program bara för att det är gratis förstår jag faktiskt inte alls!
 
Hej jag har använt detta program frånACDSee Pro #3 till nr #7 i många år och är verkligen nöjd med det, det enda som jag har funderingar på är ACD taggarna och om dom följer med vid ev. byta av program.
.

Vad jag förstår efter att ha satt mig in i det hela lite mer så ska ACDSee-metadatan följa med om du uppgraderar från t.ex. version 7 till 8 av ACDSee. ACDSee´s metadata ligger i en särskild katalog, så se till att göra back-up på den. Om man ser till att manuellt bädda in ACDSee´s metadata i själva filen så kommer metadatan alltid finnas kopplad till den här filen. Katalogen är då inte längre nödvändig för att du ska kunna se dina ACDSee metadata i ACDSee - däremot spelar den förstås en avgörande roll för snabbheten.

Ovan gäller endast så länge du använder programmet ACDSee. Skulle du få för dig att byta program till ett helt annat så kommer inte ACDSee´s metadata följa med. Detta oavsett om du har bäddat in metadatan i filen eller ej. Så ACDSee´s metadata kan helt enkelt bara ses i själva ACDSee!

För att vid byte från ett program till ett annat få med dig nyckelord och annan information som du har skrivit in så är det IPTC som gäller. IPTC-data bäddas automatiskt in i filen..likaså verkar gälla för satta betyg och markerade färger.

Jag har under den senaste veckan funderat en del på hur jag ska organisera mitt katalogiserande/taggande i ACDSee Pro. Mitt grundtänkt är att jag inte vill bli "beroende" av ett visst program, utan det ska vara lätt att kunna byta från ett program till ett annat i framtiden om jag skulle känna för det. Jag vill också kunna ha möjlighet att se helt färdigredigerade bilder direkt i Windows. Det här gör att ett "mapp-baserat" program i stället för ett "katalog-baserat" dito passar mig bäst känner jag.

Jag vill inte att all information om samtliga justeringar jag gjort på mina bilder ska finnas i någon särskild katalog, utan i stället vara direktkopplade till bilderna. Förutom att förstås spara alla RAW-filer så kommer jag även spara färdigredigerade TIFF-bilder samt storleksförändrade, uppskärpta och ramade JPG-bilder i en viss specifik storlek som passar för min hemsida och visning på min bildskärm. TIFF-bilder sparas för att jag lätt ska kunna plocka fram en färdigredigerad bild som snabbt går att storleksförändra för passande ändamål, lägga på skärpa och ram samt spara ner som en tillfällig JPG.

Med tanke på det jag skrev om ACDSee´s metadata och det faktum att jag inte vill känna mig för bunden till ett visst program så lär jag nog hålla mig till enbart IPTC-data, betyg och färgmarkeringar. Med IPTC-nyckelord, betyg samt färgmarkeringar som får symbolisera kategorier bör man klara sig ganska bra när man söker efter enskilda bilder, tycker jag. Samtidigt kan man också känna sig trygg med att alltid få taggningarna med sig så länge man bara har koll på var man har själva filerna/bilderna.

ACDSee´s egna metadata kommer jag nog inte använda mig alls av faktiskt. Inte heller kommer jag utnyttja dem möjligheter som finns att organisera bilder med hjälp av kategorier i ACDSee. Gör man det finns det risk för att man i framtiden kommer att känna sig onödigt bunden till programmet tror jag!
 
Senast ändrad:
Nej det är klokt. Överhuvudtaget ska man undvika programspecifika katalogiseringstjänster och sökord. Använder man iptc-data funkar det att göra sökningar i alla bildprogram.
 
Dyker in i tråden. Kan man få med sig LR-justeringar till ACDsee?

Den kan inte läsa bildjusteringar från LR, men den borde kunna få med sig övrig metadata från XMP-filer (förutsatt att man sagt åt LR att skriva sådana) - någon som provat det borde kunna svara mer exakt än min gissning (google gav inget solklart svar tycker jag).
 
Jag har under den senaste veckan funderat en del på hur jag ska organisera mitt katalogiserande/taggande i ACDSee Pro. Mitt grundtänkt är att jag inte vill bli "beroende" av ett visst program, utan det ska vara lätt att kunna byta från ett program till ett annat i framtiden om jag skulle känna för det. Jag vill också kunna ha möjlighet att se helt färdigredigerade bilder direkt i Windows. Det här gör att ett "mapp-baserat" program i stället för ett "katalog-baserat" dito passar mig bäst känner jag.

Med tanke på det jag skrev om ACDSee´s metadata och det faktum att jag inte vill känna mig för bunden till ett visst program så lär jag nog hålla mig till enbart IPTC-data, betyg och färgmarkeringar. Med IPTC-nyckelord, betyg samt färgmarkeringar som får symbolisera kategorier bör man klara sig ganska bra när man söker efter enskilda bilder, tycker jag. Samtidigt kan man också känna sig trygg med att alltid få taggningarna med sig så länge man bara har koll på var man har själva filerna/bilderna.

Jag har ett liknande tänk som dig och skulle helst vilja hålla mig till ett programoberoende system, men samtidigt gillar jag det här med att kategorisera, betygsätta och nyckelordsmärka mina foton och att då hålla mig till ett programoberoende system innebär att jag måste tumma på kategoriseringen. Hade det varit möjligt med hierarkiska nyckelord i IPTC, så hade jag nog kört på den modellen, men såvitt jag vet, så är detta inte möjligt.

Använder du fortfarande ACDSee eller har du bytt till något annat? Hur har det fungerat med organiseringen av dina foton? Har du lyckats hålla dig till ett programoberoende system?
 
Använder du fortfarande ACDSee eller har du bytt till något annat? Hur har det fungerat med organiseringen av dina foton? Har du lyckats hålla dig till ett programoberoende system?

Lite sent svar från mig nu kanske, men bättre sent än aldrig hoppas jag!? ;-)

Mitt fotografiintresse har en tendens att ligga nere större delen av året och "ploppa upp" när den kalla årstiden gör sitt intåg. Nu är den här igen och jag med den!

Jag håller fortfarande fast vid ACDSee Pro 8 då jag inte har hittat något annat program som jag känner passar mig bättre. I dagarna har jag förvisso återigen provat testversioner av några andra program (Lightroom, Capture One Pro 8, Paint Shop Pro X8) för att se hur de känns att arbeta i jämfört med ACDSee Pro. Men som sagt..inget av dem känns lika rätt som ACDSee.

Som svar på dina två andra frågor kan jag säga att jag fortfarande inte använder mig av ACDSee:s "interna" katalogisering med kategorier och så, utan håller mig enbart till IPTC-information där bl.a. keywords ingår. Det är ju dessutom möjligt att betygsätta och färgmarkera bilder som man kan använda sig av i programmet när man t.ex. vill sortera. All IPTC-data, alla keywords, betyg och färgmarkeringar är även möjliga att få med sig vid ett eventuellt programbyte i framtiden. IPTC-data och keywords får man med "automatiskt" medan betyg och färgmarkeringar följer med först efter det att man har bäddat in dessa saker i själva filen.

Jag provade nyss att skriva in lite IPTC-information inklusive ett sökord samt färgmarkera och betygsätta en RAW-fil i ACDSee Pro. Därefter valde jag "Embed ACDSee Metadata" från menyn och importerade RAW-filen i Lightroom. IPTC-informationen, sökordet jag skrev in, färgmarkören samt betyget jag angav kunde därefter tolkas av Lightroom. All den här informationen syns i Lightrooms Metadata-fönster och betyget i form av stjärnor ses även i bilden i Lightroombibliotekets huvudfönster. Dock ser man inte själva färgen som en bild har blivit markerad med mer än att det står skrivet i metadata-fönstret.

Att bygga upp en massa kategorier i ACDSee känner jag inget större behov av utan tycker det verkar fungera fint med enbart IPTC, keywords, färgmarkeringar och betyg när man söker och sorterar i ACDSee. Dessutom känns det mycket bra att veta att den informationen följer med den dagen man får för sig att byta program, vilket inte allt jobb man lagt ner på att kategorisera sina bilder skulle göra!
 
Senast ändrad:
Paint Shop - ja!

Jag kan inte svara på ACDSee. Men mycket starkt rekommendera PaintShop X7 som kostar 69 USD. Ett mycket kraftfullt program lika bra som Photoshop påstår jag som jobbat flera år i PhS. Och jag har höga krav, jobbar med avancerade montage. Paintshop hanterar plugins som Topaz, Silverefex, DynamicPhotoHDR, Redfield, Lucis Art m.fl. Aldrig mer Photoshop för mej på grund av priset, aldeles för dyrt.
www.fotokonst.net

Håller med. Har använt photoshop men använder hellre Paint Shop.
 
Håller med. Har använt photoshop men använder hellre Paint Shop.

När jag sökte efter ett nytt redigeringsprogram förra året så hade jag använt ett gammalt Photoshop 5.0 under lång tid. Paint Shop Pro kändes då som ett hett alternativ tyckte jag eftersom upplägget kändes lite likt Photoshop.

Men efter att ha kört med ACDSee Pro det senaste året så tycker jag inte längre Paint Shop Pro är så trevligt att använda måste jag säga. Känns snarare gammeldags att använda med verktygen utspridda lite här och var. Värst är dock att programmet laggar på min hyfsat vassa dator med en i7 4 GHz-processor och 32 GB internminne. Drar man i något reglage så ser man inte effekten av det förrän typ halvsekunden efter. Är det likadant för er andra? Att Paint Shop Pro är avancerat råder det dock ingen tvekan om!

Även om PSP inte hade laggat så hade det inte varit programmet för min egen del då jag kommit att inse att det är rätt bekvämt att kunna sköta RAW-framkallningen, justeringar/editeringar och katalogisering från ett och samma program. ACDSee Pro tycker jag har hela "paketet" för en fotograf som vill jobba med justeringar på sina bilder medan PSP mer är ett riktigt vasst editeringsprogram för den som behöver göra mer avancerade saker. Däremot upplevde jag RAW-framkallningen och katalogiseringsdelen i det programmet som lite svaga kort vill jag minnas.
 
Version 9 har nyligen släppts för både ACDSee Pro och ACDSee Ultimate för den som är intresserad. Nya funktioner och verktyg i Pro-versionen är bl.a. något som heter "Toggle Snapshot Pane", "Skin Tune" och "Dehaze". Stöd för 4K är en annan sak som har tillkommit. Se närmare här: http://www.acdsee.com/en/products/acdsee-pro-9

ACDSee Ultimate 9 har allt som Pro 9 har plus att man i denna version även kan arbeta med lager. Länk till information om Ultimate: http://www.acdsee.com/en/products/acdsee-ultimate-9

En jämförelse mellan ACDSee 19, Pro 9 och Ultimate 9: http://www.acdsee.com/en/product-comparison

Själv arbetar jag inte med lager så därför föll mitt val på Pro 9-versionen (uppgraderade från Pro 8). Är riktigt nöjd än så länge i alla fall! :)
 
Att bygga upp en massa kategorier i ACDSee känner jag inget större behov av utan tycker det verkar fungera fint med enbart IPTC, keywords, färgmarkeringar och betyg när man söker och sorterar i ACDSee. Dessutom känns det mycket bra att veta att den informationen följer med den dagen man får för sig att byta program, vilket inte allt jobb man lagt ner på att kategorisera sina bilder skulle göra!

Vill bara flika in en sak här. Du vet att du, vid ett eventuellt programbyte, kan kopiera acdsee taggarna tll valfria taggar i iptc datan innan du lämnar acdsee (varför man nu skulle vilja det :).
Detta gäller åtminstone för pro-versionen.
 
Vill bara flika in en sak här. Du vet att du, vid ett eventuellt programbyte, kan kopiera acdsee taggarna tll valfria taggar i iptc datan innan du lämnar acdsee (varför man nu skulle vilja det :).
Detta gäller åtminstone för pro-versionen.

Hur menar du nu? :) Om du lagt ner mycket tid och energi på att bygga ett "jätteträd" med ett antal toppkategorier och tillhörande subkategorier så kan väl inte dessa kopieras och tas med till något annat program..som t.ex. Lightroom!? Du får ju inte med dig den hierarkiska ordningen som kategorierna bygger på menar jag.
 
Hur menar du nu? :) Om du lagt ner mycket tid och energi på att bygga ett "jätteträd" med ett antal toppkategorier och tillhörande subkategorier så kan väl inte dessa kopieras och tas med till något annat program..som t.ex. Lightroom!? Du får ju inte med dig den hierarkiska ordningen som kategorierna bygger på menar jag.
Om man valt att baka in informationen i bilden så är det rent tekniskt möjligt att göra det, antar jag. Men i detta fallet var det mer så att jag noterade att du använde både iptc och acdsee taggar. Och jag menade att det är smidigare att bara använda sig av acdsee. Behöver man byta program så kan man ju kopiera över den info man vill till iptc.
Jag har själv gjort så att den övergripande trädstrukturen har jag skapat redan på hårddisken. Typ år/djur/älg osv då är det bara metadatan samt taggar som behöver läggas in för att hitta rätt filer.
 
Om man valt att baka in informationen i bilden så är det rent tekniskt möjligt att göra det, antar jag. Men i detta fallet var det mer så att jag noterade att du använde både iptc och acdsee taggar. Och jag menade att det är smidigare att bara använda sig av acdsee. Behöver man byta program så kan man ju kopiera över den info man vill till iptc.
Jag har själv gjort så att den övergripande trädstrukturen har jag skapat redan på hårddisken. Typ år/djur/älg osv då är det bara metadatan samt taggar som behöver läggas in för att hitta rätt filer.

Jag använder egentligen endast betyg och färgmarkeringar vid sorteringsarbetet, så det är ingenting som behöver flyttas med vid ett eventuellt programbyte. Det blir olika färger (röd, grön och gul) beroende på om bilden ska slängas, sparas eller behöver tittas på igen för att avgöra om den ska slängas eller inte. Betygen används för dem bilder som ska sparas för att urskilja vilka som ska redigeras och vilka som ska sparas precis som dem är. Typ.. :)

Så IPTC-informationen är allt som är nödvändigt för mig att få med mig till det nya programmet den dag jag skulle få för mig att byta. Varför menar du att det är smidigare att bara använda sig av acdsee taggar och sedan kopiera över den info man vill till IPTC än att som jag då skriva in informationen direkt i IPTC-fälten? Det förstår jag inte riktigt!?

Skriva och skriva förresten..jag skriver inte så mycket information i IPTC-fälten då jag har en förinställd "Metadata Presets" som jag bara klickar på så fylls den grundläggande informationen i..t.ex. gäller det för min e-postadress, min hemsidesadress, vem som har skapat bilden etc. Det enda jag fyller i manuellt är i princip vilken plats bilden är tagen på samt sökord. Smidigt!

Från början hade jag en tanke om att färgmarkeringarna skulle få symbolisera olika kategorier och på så sätt vara ett litet substitut till ACDSees riktiga kategorier. Alltså typ grön markering skulle få symbolisera alla naturbilder, gul kanske människor, röd detaljer osv. Kände dock ganska snabbt att det nog är bättre att hålla sitt katalogiserande så enkelt som möjligt med enbart IPTC-data. Ett sätt är förstås att göra som du gör..d.v.s. att skapa en trädstruktur bland mapparna i stället. Problemet med det (och med kategoriserande av bilder överhuvudtaget) är att man då inte sällan hamnar i dilemmat att en bild platsar i flera olika kategorier.
 
Jag menade egentligen antingen acdsee eller iptc. Annars har du två olika att hålla reda på.
Och jag menade inte att du skulle fylla i båda när du taggar. Det jag menade var att du har en möjlighet att kopiera info i tex acdsee's metadata till iptc OM och när du gör ett programbyte.
Jag valde en gång acdsee's metadata då iptc är begränsad i vissa delar, har för mig att det är begränsningar i antal tecken mm så det passade mig bättre att skippa det.
 
ACDSee

Jag har också använt detta program sedan v 4,0 och tycker det verkar lika bra som LR. Har även köpt Ultimate-versionen som kan hantera lager, men ej prövat. Bra för katalogisering, men har även tillräckliga editeringsverktyg. Är intuitivt och lättarbetat och har även batchhantering, men tyvärr hittar jag inga tuitorials (läroverktyg), men jag tror det är ganska stort i USA. Har köpt via nätet, vilket alltid funkat bra. Är ju även ganska billigt, tycker jag.
 
Är ju även ganska billigt, tycker jag.

Priset för Ultimate-versionen är nästan samma som det går att få Lightroom för enligt prisjakt.se: 1296 kr mot 1224 kr för Lightroom. Men jag håller med dig - med tanke på vilka möjligheter dessa program ger är det helt klart billigt. Inte minst om man dessutom ställer kostnaden mot hur mycket andra prylar i ens fotoarsenal har kostat! Visserligen blir det totalt sätt ganska många korvören med åren om man uppgraderar sitt program med jämna mellanrum, men årskostnaden håller sig ändå på en låg nivå. Jag betalade strax över 600 kr (med VAT) för min Pro 9-uppgradering, vilket är ca 50 kr per månad..eller mindre än 2 kr/dag om man så vill. Fickpengar kan man väl kalla det, eller...!? ;-)
 
Jag har kört med ACDSee 5.0 för PC under många år och de funktioner som jag tycker att jag behöver har funnits där. Nu kraschade min PC och jag har converterat till Mac. Då laddade jag ner ACDSee Mac Pro ver 3.7.201 men jag tycker jag saknar en del självklara funktioner
1: repair tool, där jag kan måla över reflexer i t ex glasögon
2: Ritverktyg där jag kan dra linjer och skriva lite text. Det använder jag när jag gör illustrationer och beskrivningar.

Någon som vet var de kan finnas, eller har jag installerat fel version av ACDSee? Finns det någon bättre? Verkar som att Mac-versionen inte alls kan det som PC-versionen kan.

Kollade lite på GIMP men min Mac vill inte installera den, sa att det var fel version för min Mac.
 
ANNONS