Annons

Acute-matte - snittbild eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Jag vill byta mattskiva i min 500C/M till en Acute-matte. Från småbildskameror är jag van att använda snittbild, men en kompis påstår att snittbilden på Acute-matte stjäl ganska mycket ljus - uppåt ett steg. Är det någon som har erfarenhet av detta, är det sant bör jag undvika snittbild?

Jag har även läst i andra inlägg att det finns billigare (och nästan lika bra) alternativ till de ganska dyra Acute-matte. Är det någon som vet vad det kan vara för skivaor, och var man kan köpa dem i stockholmsområdet.

//Lasse

Om man svarar tillräckligt många gånger på sitt eget inlägg kommer tråden att synas bland "aktiva diskussioner" på startsidan, och då kommer någon vänlig själ att se min fråga.

Köpte en acute-matte rutnät och snittbild till min 503 nyligen. Snittbilden stjäl inget ljus vad jag kan se, däremot förenklar den skärpeinställningen betydligt. Skulle egentligen vilja haft en snittbild och microraster men dom var slut och ingen visste när leverans kunde ske.

Snittbilden är ju precis som på alla andra mattskivor till för att förenkla just skärpeinställningen, så jag har lite svårt att förstå varför din vän menar att det skulle skilja sig på Hasselblad. Och snittbilden påverkar ju inte resten av mattskivan.

Har ingen erfarenhet av "pirat" skivor, men det låter intresant, för säga vad man vill om acute-matte men billiga är dom inte ;o)

Tack för era svar.
Det blir en Acute-matte med snittbild och rutnät för min del. Jag misstänkte hela tiden att min kompis hade fått det hela om bakfoten - ville bara kolla med andra om detta. Det kan ju vara så att snittbilden stjäl en del ljus i en småbildkamera - den ska ju passera prissmor och sånt.

Piratskivorna har jag bara läst om indirekt i andra trådar - jag ska försöka kolla med olika handlare.

//Lasse

Tja, själva snittbildscirkeln är ju klar och ljusare än mattskivan omkring, så fotar man i starkt ljus så kanske den bidrar till att ögats pupill drar ihop sig lite mer. Bara en tanke. ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto