Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Begagnat VS Nytt

Produkter
(logga in för att koppla)

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Har varit i tankarna på en ny kamera ett bra tag nu. Har kapat ner min långa lista med alternativ till ett fåtal kameror.

Minolta DiMage 7/7i begagnad för runt 5000kr

Canon Powershot A80 eller A70 , (kan inte bestämma mig om det är värt att få 0.8mp extra för ca 1000kr mellan dessa två). Bildkvaliten på dessa är ju väldigt bra av det jag sätt, kanske bättre än på 7i? Dock är det ju knapert med endast 3x zoom.

Minolta DiMage Z1
Är dock väldigt tveksam på denna, zoomen är ju tilltalande, men har läst mkt blandade uppfattningar om denna kamera. Sen är jag inte så förtjust i SD-kort med tanke på att jag redan äger CF minne.

Olympus 750UZ är ju också ett alternativ som många rekomenderar, men jag har ingen lust att byta till xD, den kameran är ju lite dyr också om man tänker på att man kan få en 7i för nästan samma pengar.

Rent logist så är ju 7i den bästa kameran av dessa, men jah har hört mkt dåligt om den också, bland annat är bilderna ganska brusiga, AF funkar sisådär, och batteritiden är kass. Som sagt vissa påstår motsatsen, men vad är den bittra sanningen?

Nån som kan hjälpa mig att reda ut detta?
Ska tillägas att jag vill använda filter, alla dessa kameror förutom 7i behöver en filteradapter, så man får ju egentligen lägga till det på priset.

Senast ändrad:
Da´Russian Stallion skrev:
Rent logist så är ju 7i den bästa kameran av dessa, men jah har hört mkt dåligt om den också, bland annat är bilderna ganska brusiga, AF funkar sisådär, och batteritiden är kass. Som sagt vissa påstår motsatsen, men vad är den bittra sanningen?

Nån som kan hjälpa mig att reda ut detta?
Lite personliga åsikter:
Bruset är ingen fara på ISO 100, helt användbart där, men när man börjar gå uppåt blir det svårt, ISO 800 är i det närmaste oanvändbart.

AF funkar ok i dagsljus, inte så snabb, men det funkar. I svagt ljus brukar den låsa sig vid konstiga lägen, det blir till att köra manuellt för det mesta då.

Batterierna räckte för ca 80 bilder när jag var ute och fotade i ~-10C en gång, och så många tar jag extremt sällan, hade aldrig några problem med batteritiden. Kör man med sökaren och inte lcdn så räcker det rätt bra.

Hade en 7i tidigare, sålde den för att jag bytte till film istället för digitalt.

Hur är det när man ska ta rörelse-bilder med 7i då? hinner focusen med eller får man köra manuellt? Har du någon oredigerad bild som man kan få se?
Hur är det med nattbilder, mkt brus (vid långa slutartider dvs)?

Ägde en 7i ett tag och tycker det är en bra kamera. Det jag kände var dåligt med den var:

Batteri tid, (går lätt att ordna med en extra uppsättning).

Brusnivån var rätt hög men ändå godkänd. Blev rätt hög vid långa slutartider dock.

Ockularet kändes billigt, svårt att bedömma skärpan. Betydligt bättre med LCD displayen som då tyvär tar lite extra batteri.

Kameran är ruskigt lättanvänd o nybörjar vänlig.

Mvh Ante

ps. titta på min bild "arkiv X", ISO 100/30 sek och ej "photoshoppad".

Senast ändrad:
Ingen erfarenhet av Canon modellerna men skulla betala den extra slanten för enbart zoomen i Dimage. Närgränsen på 7i är hela 25 cm och på A80 bara 5. 25 cm tyckte jag räckte utmärkt. Man kan också ta tiff och raw bilder med 7i och det kanske endel tycker är en fördel.
Ingen erfarenhet av Olympusen men den ser ut att klå A70 o A80. Får väl känna på dom lite o bestämma vilken av dom du tycker mest om.

ANNONS
Götaplatsens Foto