Annons

Adapter till Sonys A-mount

Produkter
(logga in för att koppla)

MicaelKarlsson

Aktiv medlem
Hej på Er!
Har precis blivit en glad ägare till en Sony A77II och skulle vilja ha möjlighet att använda mina gamla objektiv jag använt till min Konica FT-1, det kallas väl AR-mount om inte jag är helt fel ute.
Finns en sådan adapter och var kan man hitta en sådan? Jag har inte lyckats hitta något som kan fungera.
 

JonasHol

Aktiv medlem
Svårt att säga, den enl länken var den första jag hittade. Lite djupare googlande kan kanske visa på fler varianter. Jag la bara ca tre minuter för att se om det överhuvudtaget fanns möjlighet att gå från AR till a-mount. Kör på E-mount själv och till den finns det ju en hel det möjligheter.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hej Micael!

Grattis till en fin kamera! Har den själv, och är den bästa systemkamera jag haft. Föreslår att det första du gör är att beställa Gary Friedmans 600-sidiga e-bok om Sony A77 II, som kostar bara 26,45 USD. Finns ingenting som kan förbättra ditt fotograferande så mycket för så lite pengar!

När det gäller adaptrar behöver du känna till att registerdistansen för Konica AR är 40,5 mm medan den är 44.5 mm för Minolta AF / Sony A-mount. Detta innebär att ifall man monterar en adapterring med "fritt blås" så kommer Konica-objektiven inte gå att fokusera till oändligt, utan bara inom makroområdet. Det finns en del adaptrar där man "löst" detta problem genom att sätta in ett eller två linselement för att få en telekonvertereffekt. Fotodiox-adaptern ovan ger 1,4x teleeffekt. Generellt är detta bortkastade pengar. Kvalitetssänkningen är så tydlig att det är osannolikt att du kommer att bli nöjd (jag känner i alla fall ingen som har blivit nöjd med denna typ av adapter).

Detta problem kan inte lösas tillfredsställande med en spegelförsedd kamera överhuvudtaget. Det behövs en spegellös kamera för att göra dessa äldre objektiv rättvisa. Då tappar man ingen bildkvalitet alls (förutsatt att man väljer en spegellös FF-kamera).

Förmodar att det knappast är aktuellt för dig att skaffa ännu en kamera när du precis har skaffat en, men föreslår att du inte lägger några pengar på denna typ av adapter, utan i stället använder pengarna som start till något objektiv med autofokus (något som är en av denna kameras starka sidor). Ifall du inte redan har ett Sony AF DT 16-50/2,8 SSM rekommenderar jag STARKT att du skaffar detta. Det är MYCKET billigt i förhållande till optisk kvalitet och AF-prestanda (det ger samma bildvinkel som du får ett 24-75 mm-objektiv på din Konica FT-1 analoga kamera).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Måste instämma till 100% med Gunnar. Syftar du att använda kameran med gamla manuella objektiv är det en spegellös kamera du bör ha:
1. Om du inte bara skall fota makro ger ingen adapter ens nära oändlighetsfokus på A77 II. De med linser i för att möjliggöra detta ger dålig optisk kvalitet
2. Dessutom är A77 II en cropkamera och beskär buldvinkeln på dina gamla objektiv med faktor 1,5 så t ex motsvarar 50mm monterat på kameran 75mm på FF (t ex den kameran de gjordes för).

Vill man nyttja dessa objektiv fullt ut rekommenderar jag en Sony A7 (generation ett) för ca 4500kr beg. Med en linslös adapter på den beter sig objektiven så som de är avsedda. Tänk dock på att det blir som att fota på tidigt 70-tal (fast med bättre ljusmätning): ingen autobländare (objektivet bländas ner till tagningsbländare direkt) och ingen autofokus förstås.

A77II passar bäst med objektiv gjorda för Sony A-mount där 16-50/2,8 SSM ger snabb AF och bra bildkvalitet. Till denna t ex Sony eller annat 70-200/2,8 avsedd för A-mount. Sonys 70-300 SSM är också rätt bra om man inte behöver ljusstyrkan. Sony A-mount är rätt billigt beg då många tycks sälja för att satsa på E-mount (som i t ex A7 serien).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Blocket idag Sony 16-50/2,8 SSM perfekt till A77 II

Blocket idag: Sony 16-50/2,8 SSM för 2000kr. Ett fynd! Bara att klippa till!
 

MicaelKarlsson

Aktiv medlem
Tack för tipsen allihop!

Jag gör så här. Jag lägger pengarna som en adapter skulle kostat som början på ett sparande till ett objektiv avpassat till min kamera. För närvarande kommer jag använda ett 55-200 objektiv som jag hade till min tidigare Dynax 5D och några närbildslinser som jag skickat efter. Sedan får jag se hur jag gör. Om det blir tele- eller makroobjektiv.

Än en gång tack för råd och boktips det är värdefullt när man inte är så insatt i alla tekniska fallgropar.
 
ANNONS