Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)

wallen

Aktiv medlem
Om du ser tillbka i denna tråd så finns det två problem, eller 3

1. kamerhuset är felställt vad det gäller korssensor
2.objektiv felställda
3. Canons AF medger minor variations

det är alltid bäst att lämna in både hus och objektiv.
till detta så har det nu framkommit att Intervision och RCC ställer objektiven för repektive hus och lagrar dessa data i objektivet, detta har jag inte hunnit kontrollera än .
Om så är fallet så betyder det att ett objektiv som fungerar rätt med inlämnat 5dmk2 hus kan uppträda sämre med ett 7d hus om inte också objektivet är kalibrerat för 7d.

Men ta som regel att alltid kolla hus+objektiv om något inte stämmer
Oki, vet du ca va det kostar att skicka in ett 5d hus och något objektiv?
 

revox

Aktiv medlem
Hej,

Har en fråga gällande autofokusen på 5d mk2:

Har inte haft kameran så länge men har märkt att den gärna får "beslutsångest" när man använder autofokus ("one shot" alltså ej följande fokus). Kan beskrivas såhär:

1. jag siktar på ett föremål och trycker ner avtryckaren halvvägs
2. Kameran hittar direkt till rätt fokus (av vad jag kan se i sökaren)
3. Nu kommer beslutsångesten, kameran kör lite "framåt" på fokusen och sen bakåt och till sist tillbaka där den var på punkt 2.

Nu förstår jag att punkt tre kanske behövs för att finjustera fokusen, men det hela tar rätt lång tid och t.ex. när jag skall fotografera rök till mina rökbilder hinner den inte med p.g.a. att röken hinner ändras när den kör fokusen fram och tillbaka på punkt tre.

Upplevde inte samma sak på min gamla 450d och undrar lite försiktigt om det kan vara något knas med min 5d mk2?

Det bästa vore kanske om jag släpar mig till affären och jämför med en annan 5d, men jag tänkte att jag också kan fråga här :)
(och bli av med lite frustration över att ha fixat setupen, handlat ny tändare då jag slarvat bort den förra och sen inte lyckas få fokus på nästan någon rökbild....)

Skulle det visa sig att det är jag som missat någon inställning skulle jag förstås bli glad! :)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Astigmatism. Lättaste sättet att prova är om du använder en av punkterna som inte har F/2.8-kors, dvs alla utom den i mitten.

Om de INTE beter sig på samma sätt är det bara att lämna in kameran för AF-justering.
Prova sök den här tråden på "astigmatism", jag tror det var Mikael och Sara som hade en diskussion om det.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Autofokusen i 5D fokuserar i två steg om man använder objektiv med bländare f/2.8 eller större, först används sensorerna för f/5.6 för en grovjustering därefter f/2.8 sensorn för finjustering. Det går inte att stänga av, men testa istället med följande autofokus då går hela förloppet snabbare.
 

revox

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Nu har jag testat med dom andra fokuspunkterna och jag tycker dom beter sig likadant som mittenpunkten.

Kanske kan tillägga att autofokusen fungerar mycket snabbare om det är ljust och man fokuserar på "normala" saker.

Nu är det ju svårt att via text komma fram till vad som är normalt så jag får nog försöka jämföra med någon annan 5d2 för att få veta om min beter sig normalt eller ej.


(Lyckades få några bilder ikväll iaf, det gick bättre med ny rökelse som hade lite tjockare rök)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Fokusera på rök låter besvärligt... :)

Är det inte "tillräckligt" att förfokusera, och sedan stänga av AF? Jag inser att detta beror på vad du har för backdrop, men så skulle jag tänkt iaf.
 

revox

Aktiv medlem
Fokusera på rök låter besvärligt... :)

Är det inte "tillräckligt" att förfokusera, och sedan stänga av AF? Jag inser att detta beror på vad du har för backdrop, men så skulle jag tänkt iaf.
Har testat att förfokusera men p.g.a. att röken åker lite fram och tillbaka med luftströmmarna så går det inte så bra (kan inte ha så liten bländaröppning då jag vill köra på iso 100)

Men, är röken lite tjockare fungerar det hyffsat iaf.
 

oscarv

Avslutat medlemskap
Jag fick det fixat tillslut.

Det började med att ena objektivet bakfokuserade så jag lämnade in både det och mitt andra objektiv tillsammans med kamerahuset för att "nolla" dem tillsammans.

Canon tog det på goodwill, gjorde jobbet på några dagar trots semester, misslyckades, gjorde om på några dagar, och budade sedan över gjejorna.

Och se nu funkar alltsammans, autofokusen sitter där den ska och allt är snorskarpt.

Canon EOS 5D Mark II
Canon EF 50mm f/1.2 L USM
Canon EF 24mm f/1.4 L II USM
 

wallen

Aktiv medlem
Hur läge har du haft ditt 5d hus?
Vilka pratade du med om godwIll? Direkt med någon på Canon ?
Jag är jätte missnöjd med min fokus på mitt hus, mitt hus började strula efter att garanti tiden gått ut (1år)
Så jag får nog betala ca 3500 för att dom ska fixa huset och 2 objektiv.
 

oscarv

Avslutat medlemskap
Hur läge har du haft ditt 5d hus?
Vilka pratade du med om godwIll? Direkt med någon på Canon ?
Jag är jätte missnöjd med min fokus på mitt hus, mitt hus började strula efter att garanti tiden gått ut (1år)
Så jag får nog betala ca 3500 för att dom ska fixa huset och 2 objektiv.
Jag ringde 2 ggr till Canon RCC i Mölndal och då visste de inte vad jag pratade om... så jag åkte dit och tänkte att jag får väl betala då. Kan ju inte ha det så här...

Pratade med tjejen i kundmottagningen och då visade det sig att har man ett 7, 5, eller 1 hus med garanti kvar (mitt är 10 månader gammalt) så går det på goodwill om det är L objektiv som är högst 7 år. På arbetsordern ser jag att de nollat även kostnaden för justeringen och att den var 380 kr per objektiv så 3500 tror jag inte du kommer behöva betala.

Åk dit personligen om du inte redan gjort det. Något namn har jag dessvärre inte.

Lycka till!
 

onnyt

Aktiv medlem
Hur läge har du haft ditt 5d hus?
Vilka pratade du med om godwIll? Direkt med någon på Canon ?
Jag är jätte missnöjd med min fokus på mitt hus, mitt hus började strula efter att garanti tiden gått ut (1år)
Så jag får nog betala ca 3500 för att dom ska fixa huset och 2 objektiv.
Mitt hus strulade jättemycket och min garanti hade också gått ut men de fixade det på goodwill i alla fall. Detta var Canon i Mölndal.
 

wallen

Aktiv medlem
Mitt hus strulade jättemycket och min garanti hade också gått ut men de fixade det på goodwill i alla fall. Detta var Canon i Mölndal.
Jag pratade nyss med dom och jag skulle få betala lika mycket där ca 1000kr x3

Hus + 2 objektiv :(
så får se om jag skickar in den efter semestern..
 

oscarv

Avslutat medlemskap
Jag pratade nyss med dom och jag skulle få betala lika mycket där ca 1000kr x3

Hus + 2 objektiv :(
så får se om jag skickar in den efter semestern..
Det beror väl iof på var felet sitter och vad som behöver justeras. Kan vara så att det var deras internpris jag såg.
 
ANNONS