Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-motor på canon 28/1.8 USM?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan.

Det är en ring-UMS (dvs den snabbaste varianten) vilket dessutom innebär att den ger avståndsinfo till kameran vilket används vid E-TTL II.

Jag har ett och det är ett mycket trevligt objektiv på en 20D. Inte superskarpt på 1.8, men blända ned litet så har du all skärpa som du behöver.

/Andreas

Andreas Paulsson skrev:
Hejsan.

Det är en ring-UMS (dvs den snabbaste varianten) vilket dessutom innebär att den ger avståndsinfo till kameran vilket används vid E-TTL II.

Jag har ett och det är ett mycket trevligt objektiv på en 20D. Inte superskarpt på 1.8, men blända ned litet så har du all skärpa som du behöver.

/Andreas

Tack för svaret!

Kanske läge att uppdatera den översiktsartikel som finns här på fs, och skriva dit att det är ringformad USM.

Andreas Paulsson skrev:
Hejsan.

/Andreas

lite OT:
att det är en ring USM tror jag inte innebär att du har avstånds info på alla objektiv. har för mig att EF50/1,4 har ring USm men inte avstånds info.

EF 50/1.4 har en mikro-USM men ngn slags koppling som medger FTM. Enligt pdf-en ovan verkar det dock inte som att alla ring-USM heller har avståndsinfo men 28/1.8 tillhör den skaran som är kompatibel med E-TTL II.

Andreas Paulsson skrev:
Hejsan.

/Andreas

Hur stor är skillnaden mellan 1.8 och 2.8 gällande skärpan? Klarar mig oftast ganska bra med 2.8. Dom tester jag sett visar att de blir ganska markant bättre redan efter 2.0.

mange78 skrev:
Kanske läge att uppdatera den översiktsartikel som finns här på fs, och skriva dit att det är ringformad USM.

Du menar denna: http://www.fotosidan.se/cldoc/2958.htm ??

Jag har skrivit USM, vilket är den officiella beteckningen på Canons Ringformade USM-motor. Annars är beteckningen Micro-USM. Alla de objektiv med USM som finns i Canons mellansegment, är av ringformad typ, förutom då EF 50/1.4 som är en liten hybrid.

I budgetsegmentet har alla Micro-USM.

Står dessutom i texten ovanför objektiven följande rad: "Dessutom är alla B-klass objektiv utrustade med ringformad USM-motor"

Jeppe skrev:
Du menar denna: http://www.fotosidan.se/cldoc/2958.htm ??

Jag har skrivit USM, vilket är den officiella beteckningen på Canons Ringformade USM-motor. Annars är beteckningen Micro-USM. Alla de objektiv med USM som finns i Canons mellansegment, är av ringformad typ, förutom då EF 50/1.4 som är en liten hybrid.

I budgetsegmentet har alla Micro-USM.

Står dessutom i texten ovanför objektiven följande rad: "Dessutom är alla B-klass objektiv utrustade med ringformad USM-motor"

Men på vissa objektiv hade du skrivit ringformad USM i beskrivningen av objektivet, men på just 28/1.8 stod det bara USM, därav blev jag lite fundersam.

Mvh Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto