raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Re: Re: bilden??
Greit det Pelle; men panorering är lika mycket träning; som att skjuta lerduvor
Men jag var ute å testade lite idag.
EF300/4 L IS med TC 1,4X och Monopod. Inga flygplan här, men sittande måsar och lite annat.
SingleShot, ISO 400. Varierade lukkartiden mellan 1/100 och 1/500(ljuset gav inte större rum) IS mode 1 på hela tiden.
I samtliga fall blev bilden skarpast med lukkertid mellan 1/100 och 1/200.
Med IS avslagen och 1/500 fick jag den skärpan som jag var ute efter.
Ovätenskapligt detta; men det är nåt som inte stämmer; eller så stämmer det.........
Canon sier ju i min manual att: sitat:
The ImageStab. is effective with the following speeds. With EF 1.4x II (420mm i mitt fall) between 1/40 - 1/200 sec.
Without TC (300mm) between 1/30 - 1/125 sec.
Och selvfölgelig när objektet är stilla.
Jag har trodd att det skal vara så; och kann leva med det; men skal testa mera i weekenden.
/Erik
P.R. skrev:
Ännu bättre är att kombinera dem. Ser man bara till att göra halvavtrycket 0,5-1 sekund innan man börjar skjuta så är det inga problem. Observera att det förstås bara gäller om objektivet (som Simons) har IS med ett panoreringsläge, annars bör IS vara avstängd när man följer motivet.
Ett litet tjuvknep är att man kan göra ett halvavtryck lite innan för att starta IS, släppa avtryckaren och om man sedan passar på innan IS slagit av (tar cirka två sekunder) så kan man trycka av bilden direkt eftersom IS redan är igång och stabiliserar.
Greit det Pelle; men panorering är lika mycket träning; som att skjuta lerduvor
Men jag var ute å testade lite idag.
EF300/4 L IS med TC 1,4X och Monopod. Inga flygplan här, men sittande måsar och lite annat.
SingleShot, ISO 400. Varierade lukkartiden mellan 1/100 och 1/500(ljuset gav inte större rum) IS mode 1 på hela tiden.
I samtliga fall blev bilden skarpast med lukkertid mellan 1/100 och 1/200.
Med IS avslagen och 1/500 fick jag den skärpan som jag var ute efter.
Ovätenskapligt detta; men det är nåt som inte stämmer; eller så stämmer det.........
Canon sier ju i min manual att: sitat:
The ImageStab. is effective with the following speeds. With EF 1.4x II (420mm i mitt fall) between 1/40 - 1/200 sec.
Without TC (300mm) between 1/30 - 1/125 sec.
Och selvfölgelig när objektet är stilla.
Jag har trodd att det skal vara så; och kann leva med det; men skal testa mera i weekenden.
/Erik
Senast ändrad: