Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-problem med 100-400 4:5,6 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Flightspotter89 skrev:

står även att på korta slutare så kan de ge suddiga bilder så stämmer det som sagts här i forumet. Dick fungerar de nyare IS:en så at tden stänger av sig själv när den inte behövs.

Det hittar inte jag. Var såg du det?

Arne o Pelle.

Man kann seja mycket ofördelaktig om oss.....
men tålamod har vi :D
/GamleErik...som inte har gått ut på datum ennu......

Re: Re: Re: Re: Re: Re: IS begränsning

Arne S skrev:
Nej, bara 2005/04. De sista två är inte datum, vet inte vad det är.

Då är det inte så gamalt då. snart 2 år gamalt och han jag köpte det av sa att han knappt fotat med det då han inte hade tid så han tyckte att det var lika bra att säja. Tror inte att förra ägaren har skapat något fel på den utan att det funnis där hela tiden eller så har AF:en hammnat ur ballans lite under åren. Vi får se vad de säger på canon.

Njjjjäääää, men

Arne S skrev:
Gäller vid användning av stativ, inte slutartid.
Objektivet vet inte vem som håller kamran!
Kan det hända som Canon sejer; med stativ; så kann det vel hända när stadige killar som Brutus, Jesper och Simon håller i det
eller hur?
/Erik J

PS. Eller är det så at bara skakiga gubbar med Parkinson Light skal använda IS....DS.

Re: Njjjjäääää, men

fujicanon skrev:
Jag tror det är väldigt stor skillnad på typen av de vibrationer som fortfarande förekommer när en stadig människa håller i kameran respektive när den sitter på ett mindre stadigt stativ. Jag tror alltså att det är just ett Jeppe- respektive ett Manfrotto-läge som finns i de nyare IS-objektiven och som beskrivs på sidan jag länkade.

Jaja, men läs mej lite mellan linjerna då

T.o.m. JAG kan vara stadig i en halv sekund....inte fan vet Canon's IS vad jag heter!
Nej, och atter nej! IS har större begränsningar enn vad man tror; men Canon sejer ju:...
When there's not enough motion for the IS system to detect, the result can sometimes be a sort of electronic feedback loop, somewhat analogous to the ringing noise of an audio feedback loop we're all familiar with. As a result, the IS lens group might move while the lens is on a tripod, unless the IS function is switched off and the IS lens group is locked into place......

Varför inte akseptera det då?

Undrar Erik J

Re: Njjjjäääää, men

fujicanon skrev:
Kan det hända som Canon sejer; med stativ; så kann det vel hända när stadige killar som Brutus, Jesper och Simon håller i det
eller hur?
/Erik J

PS. Eller är det så at bara skakiga gubbar med Parkinson Light skal använda IS....DS.

Erik, vi ÄR överens när det gäller IS och stativ!!!
I alla fall jag... ;) På gluggar med nya (gen3?) IS behöver man inte fundera på det. Med gamla, som 100-400, måste man slå av den, framförallt vid användning av långa slutartider.

Så över till frihandsfoto. Jag hävdar fortfarande att bilderna inte blir sämre för att man använder IS vid korta tider. Däremot blir effekten av IS inte lika märkbar eftersom en kortare tid innebär att man håller stadigare och därmed själv reducerar skaket. Eller egentligen, skakningen är lika stor men hinner inte utvecklas lika mycket då tiden är kortare.

Det som står i din manual om när IS är effektiv tolkar jag så här: IS hjälper till att reducera skakningsoskärpa vid upp till 3 stegs längre slutartid. Normalt säger man att man klarar att hålla skakfritt vid 1/brännvidden. Din glugg + TC 1,4x ger ca 400mm. 3 steg längre tid blir då 1/50 och Canon anger 1/40. Stämmer ganska bra. 3 steg från 1/300 skulle ge 1/37,5 vilket Canon anger till 1/30.
Samma resonemang håller vid användning av TC 2x.

Sedan är det ju så att detta är individuellt. IS jobbar ju efter hur mycket man skakar, inte efter vilken tid som är inställd på kameran. Jag som är skakig hade hjälp av min IS på kortare tider än "normalfotografen".

Senast ändrad:
Ja, det bli lite "flisespikkeri" detta.

Vi är eniga. Ochså i att IS i enkelte tillfällen värkar mot sin hensikt (som Canon sejer) håppas jag........
Men inte kann man slänga sina kryckor....ennu.....
God natt.
Nu har jag lagt inn 3 rödvin; och håppas på lite kroppslig stabilizer :)
mvh Erik J

Re: Ja, det bli lite "flisespikkeri" detta.

fujicanon skrev:
Vi är eniga. Ochså i att IS i enkelte tillfällen värkar mot sin hensikt (som Canon sejer) håppas jag........
Men inte kann man slänga sina kryckor....ennu.....
God natt.
Nu har jag lagt inn 3 rödvin; och håppas på lite kroppslig stabilizer :)
mvh Erik J

Det är gott Erik.

Har du klämt 3 rödvin behöver du nog IS...I Säng! :)

Godnatt med dig.

/Arne

Tack för den där informationen. Jag visste inte att det var skillnad på handhavandet mellan IS objektiven.
Jag skall testa att slå av IS på mitt 100-400 när jag har det på stativ.

MVH/ Bengt-Arne

P.R. skrev:
Ja om du är besviken på objektivet är det vettigt att kolla upp så det inte är fel på det.

Lycka till!

Här kan man läsa lite mer om IS om man vill.

Det där var riktat till dej Pelle, Gjorde lite fel när jag klämde iväg texten.

Tack för den där informationen. Jag visste inte att det var skillnad på handhavandet mellan IS objektiven.
Jag skall testa att slå av IS på mitt 100-400 när jag har det på stativ.

MVH/ Bengt-Arne

ANNONS
Götaplatsens Foto