Annons

AF-S NIKKOR 28-300 mm f/3,5-5,6 G ED VR

Produkter
(logga in för att koppla)

Nat0

Aktiv medlem
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av det här objektivet, bu eller bä? Jag hittade ingen recension under Produkter...

Jag ska nämligen ut och resa i Japan och kommer vilja fota landskap och vackra tempel på håll, så jag letar efter ett objektiv som passar situationen.

Har ni några andra förslag och kan tipsa om ett annat objektiv? Är Nikkor AF-S 70-300 f/4,5-5,6G IF-ED VR ett bra alternativ? Jag har en D5000 för tillfället, men jag vill att objektivet passar även om jag byter upp kamerahuset om något år :)

Tack på förhand! :)
 
Jo, 28-300 är för både FX och DX medan 18-200 bara funkar på DX. Eftersom du har en D5000 funkar båda, men bara 28-300 funkar om du byter upp dig till FX. Vet du inte vad FX är behöver du inte oroa dig ;-)

Var jag som du skulle jag ha satsat på ett 70-300 VR, jag antar att du har något i stil med 18-55 eller 18-105 nu?
 
28-300 är helt OK..

..som hangaround. Det täcker det mesta och är fuktskyddat.
Men det kan inte mäta sig med fasta objektiv vad gäller skärpa.
Kanske även lite ljussvagt om man har kamera med normalt isoomfång.
lma
 
28-300 är inte så smart att ha på en D5000, som redan skrivits. Att ha det som enda objektiv är nog olämplig för de flesta fotografer; att ha det som tele är ju väldigt onödigt, när du redan har åtminstone 18-55.

Tempel på håll? Köp 55-300 VR, eller 70-300 VR, om du har råd. Strunta i att köpa för framtiden.

Per.
 
Mitt råd är, skaffa en 18-200 och lämna resten hemma. Att släpa på massa grejor när man är på en semester liknande din är bara jobbigt. Din kamera samt objektivet 18-200 kan du ha med varthän du går, åker eller färdas i övrigt. Att fylla fickorna med ex ett långt 70-300 är bara dumt och onödigt även om objektivet som sådant är bra. Ta med dig ditt goda humör, ditt tränade "fotoöga", ett knippe extra compact flash kort eller vad du har så är du utrustad. Om du skall ta med dig något extra objektiv tycker jag att du skall köpa ett 35/1,8 för ljusstyrkans skull. Det är ett relativt billigt objektiv som du dessutom får plats med i vilken ficka som helst. 18-200 objektivets nackdel är just ljusstyrkan som kan vara bra att ha inne i tempel o s v där man oftast inte får använda blixt.
 
Tack för alla svar :) Jag har nog blivit lite klokare ang. vilken typ av utrustning jag bör ha med mig... Jag kommer nog sikta in mig på ett 18-200, eventuellt även ett 35/1,8 (som jag redan har sneglat på)...

Jag har för tillfället 18-55 objektivet som medföljde samt ett 40mm macro. Tyvärr har 18-55an åkt i golvet ^^ Den fungerar, men vissa delar är lite lösa om vi säger så...

Hur ni reser med er utrustning? Handbagage eller väl inbäddat i resväskan?
 
Handbagaget! Skulle inte kännas bra att checka in de grejerna....

Det är ju inte helt ovanligt att väskor blir plundrade av mindre seriösa personer på flygbolagen. Då gäller inte heller några försäkringar. Dessutom kan ju väskorna komma för sent, då har man ju tappat en fotodag helt i onödan!
 
Alltid handbagage, med tanke på hur bagage misshandlas på flygplatser skulle jag aldrig drömma om att packa ner kamerautrustning i väskan jag checkar in.
 
Jag har både 28-300 och 70-300 (som ska säljas) och kör med D3. 28-300 är ju 18-200 (DX) motsvarighet men betydligt fetare. Din D5000 blir nog lite väl framtung så kör med 18-200 istället.

28-300 är helt okej som allround objektiv...men lider av tunnformighet på 28mm och är på tok för ljussvagt på 300mm.
 
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av det här objektivet, bu eller bä? Jag hittade ingen recension under Produkter...

Jag ska nämligen ut och resa i Japan och kommer vilja fota landskap och vackra tempel på håll, så jag letar efter ett objektiv som passar situationen.

Har ni några andra förslag och kan tipsa om ett annat objektiv? Är Nikkor AF-S 70-300 f/4,5-5,6G IF-ED VR ett bra alternativ? Jag har en D5000 för tillfället, men jag vill att objektivet passar även om jag byter upp kamerahuset om något år :)

Tack på förhand! :)

Hej!

Jag körde själv med en AF-S 28-300 under en resa i Peru kring förra årsskiftet. Mest på en D3, men ibland också på en D7000. Jag var toknöjd med vad 28-300 gav i bildkvalitet i relation till vikt och flexibilitet. Jag har sedan tidigare vid ett par tillfällen kör AF-S 70-300, mest på D3, men även på en D5100.

Alldeles nyligen hade jag chansen att jämföra 28-300 med 70-300 VR sida vid sida och tog lite enkla testbilder med D5100 och D3. Jag har tyvärr bara hunnit kika lite snabbt på bilderna, men de bekräftar det allmänna intryck jag har.

Skärpemässigt är det mycket lite skillnad mellan AF-S 28-300 och AF-S 70-300. Även på 300 mm och på full öppning (bländare 5,6).

AF-S 70-300 fokuserar lite snabbare, är marginellt (75 gram) lättare och har en aning mindre distorsion. Plus att den är 3000 kr billigare i inköp. Annars kan jag ärligt talat inte så några egentliga fördelar med den framför 28-300. Bildkvaliteten är generellt sett densamma.

Fördelen med 28-300 i den jämförelsen är ju mångsidigheten, även om 28 mm inte blir så vidvinkligt på en DX-kamera. Men det är helt klart mer vidvinkligt än 70 mm ...

Jag har tidigare fotograferat en hel del med 18-200, mest på D200. Det ger ju samma bildvinklar på en DX-kamera som en 28-300 ger på en FX-kamera. På korta brännvidder är det ett överraskande bra objektiv, däremot upplever jag att det är riktigt trist från ca 135 mm upp till 200 mm. Teleänden är tyvärr mycket svag.

Jag håller principiellt med de som säger att man skall köpa objektiv för den kamera man har nu, inte för en man kanske skaffar i framtiden.

Men jämför man 28-300 och 18-200 så är den större och lite klumpigare 28-300 överlag ett bättre objektiv. Man kan också säga att en 28-300 ger dig ungefär detsamma som en 70-300, plus området 28-70 mm. Men för 3000 kronor mer.

När jag är ute och reser följer jag grovt sett en enkel princip för vad jag vill ha med mig:

- Något vidvinkligt.
- Något teleaktigt.
- Något ljusstarkt.

Det tre objektiv jag skulle rekommendera är

Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX (6500 kr)
Nikon AF-S 70-300 VR (5000 kr)
Nikon AF-S 35/1,8 (1800 kr)

Har du inte råd med Tokinan, nöj dig med din 18-55, den funkar som vidvinkelzoom den med. Tycker du att du har råd och inte tänker fotografera väldigt mycket fåglar i flykten eller sport (dvs behöver snabbare fokus) så är 28-300 ett dyrare men flexiblare alternativ till 70-300.
 
ANNONS