Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-S Nikkor 58/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

sallle

Aktiv medlem
Hum.. Ja man får vänta och se hur kvalitén blir i bilder tagna med 58mm,an. Kan det vara så att bilderna blir i en helt fantastisk hög kvalité så..? Men är ändå lite fundersam över bildvinkel/maxbländare. De skriver att det är en hyllning till Noct-Nikkor 58/ 1.2. Men gick den nya inte att göra just då i bl. 1.2?
Den här blir ju som det ser ut rätt nära billiga 50 1.4G som dock inte har Nano.
 
Senast ändrad:

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Helt perfekt för vissa typer av porträtt. Ibland är 85 för långt och 50 för kort. Jag tycker optiken är jätteintressant.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Zooma med fötterna och tro att det inte blir skillnad mellan 58mm och 85mm tyder på okunskap.
Man kan inte jämföra så.

Skickat från min GT-S7710 med Tapatalk
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Är väl inte för porträtt de gjort det här objektivet, utan nattfotografering där koma brukar vara ett bekymmer med små starka ljuskällor som lampor m m.
 

eskil23

Aktiv medlem
De skriver att det är en hyllning till Noct-Nikkor 58/ 1.2. Men gick den nya inte att göra just då i bl. 1.2?
Jag misstänker att de var tvugna att offra det där sista halva bländarsteget för att kunna klämma in en ultraljudsmotor.

Den här blir ju som det ser ut rätt nära billiga 50 1.4G som dock inte har Nano.
Nya 58:an här inte bara nanocoating. Den här också två asfäriska linselement, dubbelt så många som gamla nocht-Nikkor som bara hade afsärisk frontlins.
 

afe

Aktiv medlem
Det lär vara väldigt svårt och dyrt att gå från 1.4 till 1,2 och jag tror inte skillnaden märks i praktiken. Den gamla NOCT är apdyra, så den här kanske kan ses som prisvärd :)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Sitter just nu och funderar på hur jag skall kunna finansiera denna superintressanta optik. Behöver jag ex min 85 1,8 om jag köper den här.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det här inlägget är mest en lite omformulerad version på två kommentarer jag lade in till nyhetsnotisen om det här objektivet (det är miljövänligt att återanvända saker! :)

Varför 58 mm?
En förklaring jag har fått är att det beror på en kombination av registreringsavståndet, alltså hur långt ut från sensorn som objektivet sitter, 46 mm i Nikons fall, och hur olika optiska konstruktioner fungerar.

Skulle du byggt ett lika högpresterande (välkorrigerat) objektiv kortare än sisådär 55 mm brännvidd skulle du tvingas använda en annan och mycket mer komplex optisk konstruktion. Kort sagt, ett lika högpresterande och välkorrigerat 50/1,4 hade förmodligen blivit både större och tyngre, möjligen ännu dyrare.

Det är nog ingen slump att gamla Noct också hade samma brännvidd och att nya dyra Zeiss-monstret hamnat på 55 mm.

Varför inte maxbländare 1,2?

För att det knappt fyller någon praktisk funktion jämfört med 1,4. Skall man däremot bygga lika högpresterande objektivet med f1,2 istället för f1,4 så blir det mer komplext, tyngre och får långsammare fokus. Det är ingen slump att Canons 50/1,2 väger nästan två hekto mer än Nikons 58/1,4 eller att Canons 85/1,2 väger nästan fyra hekto mer (och kostar nästan 50% mer) än Nikons 85/1,4.

Men borde inte f1,2 ge ett tredjedels steg mer ljus än f1.4?

Nja, i praktiken inte. Så här stora maxbländare innebär att en hel del ljus kommer i för brant vinkel mot sensorn för att göra någon nytta - det studsar bara iväg. Det är ett stort problem redan på bländare 1,4 och att att gå till 1,2 ger i stort sett inget mer insamlat ljus.

Ur ljusinsamlingssynpunkt finns det ärligt talat inte så speciellt stora skäl att göra objektiv till högupplösta digitalkameror så mycket ljusstarkare än f1,8 eller f1,6.

Sedan påverkar maxbländaren förstås även skärpedjupet, men skillnaden mellan 1,2 och 1,4 skulle bli mycket subtil även där och knappast värd besväret.

Visst hade 1,2 sett koolt ut, men jag tvivlar på att det vore värt priset i form av ökad vikt och komplexitet.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Närgränsen på 58 cm är en besvikelse i förhållande till 50/1.4 som har 45 cm (medan 85:an har 85 cm).
Kan hålla med, just när man har snygg oskärpeteckning vill man ju gärna gå nära saker och få fina detaljbilder. Antar att det är en kompromiss de gjort för att inte offra någon annan egenskap (prestanda, vikt, storlek ...). Men lite synd.
 

Janne H

Aktiv medlem
Sedan påverkar maxbländaren förstås även skärpedjupet, men skillnaden mellan 1,2 och 1,4 skulle bli mycket subtil även där och knappast värd besväret.

Visst hade 1,2 sett koolt ut, men jag tvivlar på att det vore värt priset i form av ökad vikt och komplexitet.
Du har inte sett vad ef 50/1.0 kan åstadkomma på full öppning ;-)

Hälsn.

/Janne
 

eskil23

Aktiv medlem
Du har inte sett vad ef 50/1.0 kan åstadkomma på full öppning ;-)
Jag har sett vad min Nikkor 50 mm f/1,2 Ai-s åstadkommer på full öppning. Ännu sämre skärpedjup, vinjettering och konstiga färger. På f/1,4 börjar den arta sig, vinjetteringen är nästan borta och färgerna är normala. På f/2,0 är den enastående!

Sedan har jag sett exempel på vad Noctilux-objektiv kan åstadkomma på bländare större än f/1,0 också. Jag är inte imponerad. Inte av skärpedjupet i alla fall. Sedan har ju sådana objektiv andra egenskaper som man gott kan låta sig imponeras av.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har sett vad min Nikkor 50 mm f/1,2 Ai-s åstadkommer på full öppning. Ännu sämre skärpedjup, vinjettering och konstiga färger. På f/1,4 börjar den arta sig, vinjetteringen är nästan borta och färgerna är normala. På f/2,0 är den enastående!

Sedan har jag sett exempel på vad Noctilux-objektiv kan åstadkomma på bländare större än f/1,0 också. Jag är inte imponerad. Inte av skärpedjupet i alla fall. Sedan har ju sådana objektiv andra egenskaper som man gott kan låta sig imponeras av.
Vad menar du med att Noctiluxen inte imponerar skärpedjupsmässigt vid 1,0. Den ger väl det skärpedjup den skall ge på det bländartalet. Finns väl inga differenser att tala om.
 

eskil23

Aktiv medlem
Vad menar du med att Noctiluxen inte imponerar skärpedjupsmässigt vid 1,0. Den ger väl det skärpedjup den skall ge på det bländartalet. Finns väl inga differenser att tala om.
My point exactly!

Vad jag menar är att skärpedjupet vid bländare större än f/1,4 oftast är för kort för att vara praktiskt användbart. Enda skälet att ta till större bländare är om det är så mörkt att nackdelarna med högt ISO och lång slutartid uppväger nackdelen med att skärpedjupet inte täcker in det man ska fota.
 

Rikard_L

Aktiv medlem
Personligen är jag inte intresserad av brännvidden, så det är inget objektiv jag kommer köpa. Jag kan dock inte låta bli att tycka det är lite tråkigt att Nikon inte valt att vara lite opraktiskt galna och tagit ut svängarna med en 1.2:a. Jag menar bara för att :)
 

Palletheking

Aktiv medlem
My point exactly!

Vad jag menar är att skärpedjupet vid bländare större än f/1,4 oftast är för kort för att vara praktiskt användbart. Enda skälet att ta till större bländare är om det är så mörkt att nackdelarna med högt ISO och lång slutartid uppväger nackdelen med att skärpedjupet inte täcker in det man ska fota.
Ok då förstår jag. Men du missar en grej här. Om du tar porträtt eller går väldigt nära motiven kan bl 1,0 givetvis ge ett skärpepedjup som är så kort att det upplevs oanvändbart. Men ibland fotar man ju miljöer med gluggen och då kan man ju få väldigt drömska för och bakgrunder samtidigt som personer eller andra föremål ges ett tillräckligt skärpedjup. Allt du kan göra med en 1,4 glugg kan du göra med en 1,0 glugg men inte tvärtom.
 
ANNONS