Annons

AF-trassel

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Jaha, då är det första maj och kameran trasslar för första gången, typiskt att det händer just idag. Det som händer är att den vägrar att autofocusera ordentligt. Varje gång jag använder AF focuserar den endast på en enda punkt, den längst till vänster. Finns det någon här som vet varför det blir så? I såfall, vad kan man göra åt det, går det att fixa på nåt sätt eller måste man lämna in kameran?

Sanslöst tacksam för svar

/Lasse

Hoppas inte det är så enkelt att du ställt kameran i P och angett den vänstra punkten som fokuspunkt.

Det spelar ingen roll vad för slags inställning jag har på kameran, den fokuserar endast på samma punkt.

...öööh. Nevermind. Det vore ju iof djävligt pinsamt... Tack för hjälpen.

:(

/Lasse :)

Det första jag skulle prova vore att byta glugg och kolla om det går att byta AF punkt med den. Funkar det då så borde det rimligen vara nå't knas i objektivet. Funkar det inte så bör det vara nå't med huset. Inte så mycket hjälp kanske men åtminstone så att man kan eliminera en felkälla.

Lasse, om det rör sig om någon slags låsning i programvaran skulle det kunna hjälpa att ta ur batteriet någon minut och sedan prova igen. Ibland funkar det...:) Bara en idé.

Tack alla, jag blev nog lite stressad. AF vad fixerad på en punkt, jag glömde kolla. Tack! Alltid gott med support.

ANNONS