Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Affinity 3 - ny version - gratis

Produkter
(logga in för att koppla)
Och tack! Laddar ner för fullt. Jag har en äldre version av Affinity. Jag tyckte inte om det, tyckte gränssnittet var så tillkrånglat och bakvänt med underliga namn på olika funktion, orkade inte sätta mig in i det. Men jag är inte sämre än att jag kan göra ett nytt försök!

Jag använder ett ädre, men uppdaterat, program som jag älskar, men det saknar en del finesser som jag iofs sällan behöver, men bra att ha tillgängliga ändå. Så är nu Affinity gratis så får jag väl satsa på det. Bara att bita ihop och försöka förstå sig på det också...

Affinity foto-delen är Affinity foto 2 bara gratis. Körde Affinity för några år sedan då det länkade till LR/PS. Det funkade bra men kändes redan då lite gammaldags och bångligt. Men det gick att göra fina bilder ändå. Deras många KORTA instruktionsvideor var jättebra. Nu kör jag LR/PS med helårspren. 1600kr. Nya DXO är engångsbetalning och tar fotoeditering in i framtiden - dit kommer jag gå när jag tycker LR/PS blivit för dyrt.

Inga Photshop presets och inga PSD-filer heller vad jag kan se (och jag vill inte skicka mina stora PSD-filer till Canva för att få dem konverterade.
Jag väntar och ser om de utvecklar alltihop lite mer.

Läste nåt om att AI-grejer saknas i gratisversionen. För att få dem måste man ha nån Premiumprenumeration (eller om det var medlemsskap) hos Canva.

Undrar fortfarande om Serif sålts? Det här känns ju helt annorlunda.

Inga Photshop presets och inga PSD-filer heller vad jag kan se (och jag vill inte skicka mina stora PSD-filer till Canva för att få dem konverterade.
Jag väntar och ser om de utvecklar alltihop lite mer.

PS presets har jag inga och har aldrig ens tänkt tanken på att testa, med PSD skall väl gå att öppna, vill minnas att jag har öppnat PSD-filer från stackare som kör PS i Affinity Photo 2 och kan inte tro att dom tagit bort det i nya versionen. Det går till och med att exportera sina projekt till PSD om man skulle råka jobba någon som har ett trångsynt program som inte kan öppna annat.

PS presets har jag inga och har aldrig ens tänkt tanken på att testa, med PSD skall väl gå att öppna, vill minnas att jag har öppnat PSD-filer från stackare som kör PS i Affinity Photo 2 och kan inte tro att dom tagit bort det i nya versionen. Det går till och med att exportera sina projekt till PSD om man skulle råka jobba någon som har ett trångsynt program som inte kan öppna annat.
Tack.
Presets är naturligtvis jättebra att ha. De kan för all del skaffas eller köpas men de jag använder oftast är de jag gjort själv. Ett klick istället för många, eller jättemånga.
Om PSD-filerna, då missförstod jag en text på deras hemsida. Ska se om jag hittar den igen.

EDIT: Jag sökte på supportsidorna och hittade förstås info om att PSD stöds (import) och delvis (ej text) när man "sparar som".
Skönt det, annars hade det varit omöjligt att ens tänka på programmet.

Senast ändrad:
Presets finns i Affinity också, men dom har sitt egna format. Så du behöver göra om dina presets i Affinity och spara dom i Affinitys format. Eller ladda ner Affinity presets som löser uppgifterna du vill ha lösta.

Det hela är ganska logiskt eftersom Affinity och Photoshop fungerar lite olika. Alla reglage i Photoshop finns inte i Affinity och vise versa.

Så vitt jag kommer ihåg kan man inte heller editera PSD-filer i Affinity, du kan öppna dom och sedan spara dom i Affinitys format, editera och sedan exportera som PSD igen.

Kan Photoshop öppna Affinityfiler?

Senast ändrad:
Presets finns i Affinity också, men dom har sitt egna format. Så du behöver göra om dina presets i Affinity och spara dom i Affinitys format. Eller ladda ner Affinity presets som löser uppgifterna du vill ha lösta.
[...]
Det hade varit fint om det funnits en preset-konverterare. Jag förstår att det ofta inte skulle gå, men om...
Vill man få över kunder eller användare från den allt överskuggande Adobe-mjukvaran tjänar man nog på att sånt kan fungera.
Kan Photoshop öppna Affinityfiler?
Ingen aning. Jag har aldrig sett en Affinityfil och alltså aldrig ställt mig den frågan. Just nu tycks den dan vara rätt långt borta.

Jag använder Affinity Photo 1.7 sen flera år. Utmärkt bra men bitvis lite knöggligt program.

Har köpt Affinity 2.0, men inte installerat eftersom det var så jäkla jobbigt att pula in DxO Viveza och Silver Efex som plugins att jag bara skjutit på saken.

Bad nu chatGPT-5 kolla nackdelarna med gratisversionen. Vilka hakar finns det? Boten bedömde att gratisversionen saknar en del funktioner och att man kommer att få ständiga uppmaningar att köpa en fullständig version.

Men ChatGPT trodde dock att såväl Affinity som Efexpluginen nu är fullt kompatibla med Mac Silicon. Det borde gå att ladda ner insticken utan alltför stora problem. Så jag siktar på att installera mitt köpta 2.0 vid lämpligt tillfälle.

Avvaktar med intresse rapporer om gratisversionen!

ChatGPT har inte alltid rätt. Det finns ingen betalversion av Affinity längre, det är betalversionen som är den nya gratisversionen. Däremot så verkar det som om det finns vissa AI-funktionier i nya Affinity som man kan prenumerera på. Allt som fanns förr i Affinity Photos betalversion verkar dock vara gratis nu.

Ja. Canva köpte dem förra året.
Tack. Har tydligen inte hängt med. Wikipedia var lite oklart också. Bl.a. påstår de Affinity är "discontinued".

Trist ändå. Inte för att jag varit nån större användare av programmet, men jag uppskattar mindre aktörer som har kontakt med sina användare. Canva verkar vara nåt större och mer opersonligt.

Jag har använt Affinity-sviten (dvs photo, designer och publisher) länge för grafisk formgivningsproduktion och det är i det användningsområdet som Affinity är som absolut starkast anser jag. Hur de tre programmen (som nu är ihopslagna till en produkt) fungerar så väl ihop tillsammans.

Jag använder fortfarande Photoshop och Lightroom, dels för att jag är så inkörd i Adobe-programmen och dels för att Affinity inte erbjuder något alternativ till Lightroom.

Jag har använt Affinity Photo en del och tycker i överlag att det är bra, det mesta är ungefär som i Photoshop, men vissa saker är döpta annorlunda, ligger under andra menyer osv som förväntat eftersom det är en annan produkt. Det gör såklart att det blir en omställning ifall man är van vid Photoshop. Men, besväras man av Photoshops prenumerationskostnad är detta ett glödhett alternativ, även om man använder betalversionen Canva Premium för att få tillgång till AI-verktygen.
Vissa funktioner tycker jag faktiskt är bättre i Affinity Photo än i Photoshop, som exempelvis "Live filters".

Summa summarum: Jag hoppas att Affinity/Canva får ett bra genomslag med detta nu, för Adobe behöver lite seriös utmaning nu efter att ha suttit ensamma herre på täppan under väldigt lång tid.
Och för nya användare, ungdomar, eller folk med begränsad budget skulle jag definitivt rekommendera Affinity.

Mycket tråkigt. Gillade Affinity och att de inte hade några prenumerationer och annat mög. Ville man uppgradera från v1 till v2 så fick man bra rabatter med. Lämnade Photoshop, Lightroom och Adobe generellt för flera år sedan till förmån för Affinity och CaptureOne.

Gillar inte den här utvecklingen, är helt säker på att det kommer bli bloat, fler funktioner bakom paywall och prenumerationstjänst av det hela.

Jag ser också att risken finns, men jag tänker inte kasta in handduken innan jag ser att det händer.
Det blev bra när Blackmagic köpte Da Vinci Systems och gjorde om Resolves licensmodell.

Jag har använt Affinity-sviten (dvs photo, designer och publisher) länge för grafisk formgivningsproduktion och det är i det användningsområdet som Affinity är som absolut starkast anser jag. Hur de tre programmen (som nu är ihopslagna till en produkt) fungerar så väl ihop tillsammans.

Jag använder fortfarande Photoshop och Lightroom, dels för att jag är så inkörd i Adobe-programmen och dels för att Affinity inte erbjuder något alternativ till Lightroom.

Jag har använt Affinity Photo en del och tycker i överlag att det är bra, det mesta är ungefär som i Photoshop, men vissa saker är döpta annorlunda, ligger under andra menyer osv som förväntat eftersom det är en annan produkt. Det gör såklart att det blir en omställning ifall man är van vid Photoshop. Men, besväras man av Photoshops prenumerationskostnad är detta ett glödhett alternativ, även om man använder betalversionen Canva Premium för att få tillgång till AI-verktygen.
Vissa funktioner tycker jag faktiskt är bättre i Affinity Photo än i Photoshop, som exempelvis "Live filters".

Summa summarum: Jag hoppas att Affinity/Canva får ett bra genomslag med detta nu, för Adobe behöver lite seriös utmaning nu efter att ha suttit ensamma herre på täppan under väldigt lång tid.
Och för nya användare, ungdomar, eller folk med begränsad budget skulle jag definitivt rekommendera Affinity.
Jag skulle nog inte rekommendera Affinity till ungdomar och nya användare (eller någon) eftersom det är en anomali. De kommer tyvärr aldrig kunna dela filer eller råd eller tips och tricks eller... med någon och då faller en stor del av poängen.
Adobe är så extremt mycket standard att det är svårt att använda något annat program - och om man avser skapa en kompetens man kan söka jobb på så är tyvärr inte affinity rätt någonstans.

Visst om man VET att ma aldrig behöver dela ett jobb med någon - eller är nöjd med att skicka jpeg-filer så visst.

ANNONS
Götaplatsens Foto