Jag har använt Affinity-sviten (dvs photo, designer och publisher) länge för grafisk formgivningsproduktion och det är i det användningsområdet som Affinity är som absolut starkast anser jag. Hur de tre programmen (som nu är ihopslagna till en produkt) fungerar så väl ihop tillsammans.
Jag använder fortfarande Photoshop och Lightroom, dels för att jag är så inkörd i Adobe-programmen och dels för att Affinity inte erbjuder något alternativ till Lightroom.
Jag har använt Affinity Photo en del och tycker i överlag att det är bra, det mesta är ungefär som i Photoshop, men vissa saker är döpta annorlunda, ligger under andra menyer osv som förväntat eftersom det är en annan produkt. Det gör såklart att det blir en omställning ifall man är van vid Photoshop. Men, besväras man av Photoshops prenumerationskostnad är detta ett glödhett alternativ, även om man använder betalversionen Canva Premium för att få tillgång till AI-verktygen.
Vissa funktioner tycker jag faktiskt är bättre i Affinity Photo än i Photoshop, som exempelvis "Live filters".
Summa summarum: Jag hoppas att Affinity/Canva får ett bra genomslag med detta nu, för Adobe behöver lite seriös utmaning nu efter att ha suttit ensamma herre på täppan under väldigt lång tid.
Och för nya användare, ungdomar, eller folk med begränsad budget skulle jag definitivt rekommendera Affinity.