Annons

agfan.

Produkter
(logga in för att koppla)

calle.

Avslutat medlemskap
hej kära fotosidare. nu behöver jag er hjälp igen. jag är på väg att köpa en holga fast har fått en möjlighet att köpa en agfan Isolett. då undrar jag om dena fungerar som en "toycam". för det är precis vad jag är ute efter. har inte hittat så mycket info om dena. så jag undrar vad den är värd ungefär också.

Agfa Isolette är en trevlig kamera. Finns massor med info på nätet om dessa. Nedbländat levererar den bra resultat så om det är Holga-känsla du är ute efter så är Isoletten inte din tekopp.

Agfa Isolette finns i många utföranden, och alla dessa är kapabla till riktigt skarpa bilder i och med att de har tre- och fyrlinsiga anastigmater.

Tyvärr har de flesta Isolette-kameror hål i bälgens hörn, pga att Agfa använde dåligt bälgmaterial. Endast de sista som tillverkades hade bälgar av hög kvalitet.

Ett annat vanligt problem är att fettet stelnat i frontlinsgängorna, så avståndsinställningen är fastfrusen.

Men om den fungerar bra, så är det en utmärkt kompakt mellanformatskamera.

Men knappast en leksakamera som Holga. Köp då hellre en lådkamera eller en Agfa Clack, som har enkla meniskobjektiv.

Zeiss Nettar är till konstruktionen ganska lik Isoletten. Men bälgen är av bättre kvalité, och problemet med avståndsinställningen slipper du. Hittar du en sådan i gott skick har du en mellanformatare för en billig peng.

Agfa tillverkade faktiskt den kamera som fick stå modell för Toycamerans drottning Diana. Det var Agfa Isoly I med Achromat 1:8 plastlins och hela konstruktionen i plast med påsattta plattor och kåpa av aluminium. Bättre finish och bättre plast än diana och holga men med bilder av den karaktären. Även Isoly junior är i Toycameraklassen men Isoly I var den första och är toycamerans ursprung. Diana kopierade mycket från den modellen. Vill du ha en äkta toycamera från Agfa är det Isoly I och Isoly Junior som gäller. det finns även Isolys med mycket bra optik och mera avancerade slutare, Isoly II och Isoly III med Apotar och Agnar-optik samt även en Isoly-Mat med automatisk exponering.

ANNONS
Götaplatsens Foto