Annons

AGFAPAN 25 professional

Produkter
(logga in för att koppla)

bengtåke

Medlem
Hej
Jag har kommit över en hel del film Agfapan 25 (s/v), den har hela tiden förvarats i frys, nu är min tanke att testa den, jag skall plåta med den nu!
Frågan till Er alla är, hur skall jag sedan framkalla den för att få bästa resultat, kemi, tider mm. Jag skall givetvis framkalla den själv.
Tacksam för er hjälp!
//bengtåke

Jag använder Calbe R09 som är Photax variant av Rodinal. I deras datablad anger de spädning 1+40 men jag kör 1+50 och ökar tiden ngt. Jag har ett par APX100-filmer som jag överexponerat 1/3-steg, dessa avser jag att köra 13min i 1+50, 20 grader.

Jag misstänker att dina ASA 25 kan köras med bra resultat i 1+50 i 9 min. Photax tabell säger 1+40 i 7min, men som tidigare skribenter påpekat... testa dig fram. Får du ett för tunt eller tätt negativ så får du kompensera det med hårdare eller mjukare papper vid kopieringen. Jag är dock total novis i mörkrummet så ta mina råd med en nya salt och lycka till.

Hej
Jag har kommit över en hel del film Agfapan 25 (s/v), den har hela tiden förvarats i frys, nu är min tanke att testa den, jag skall plåta med den nu!
Frågan till Er alla är, hur skall jag sedan framkalla den för att få bästa resultat, kemi, tider mm. Jag skall givetvis framkalla den själv.
Tacksam för er hjälp!
//bengtåke

Stort tack för ert visade intresse, ni har givit mig flera goda svar, jag får testa mig fram med det ni skrivit.
//bengtåke

Agfapan 25 är inte samma som Agfapan APX 25, som kom senare.

Rolleipan 25 är ingen agfafilm, utan en modernisering av ORWO NP15. Om den i sin tur är släkt med gamla Agfa Isopan låter jag vara osagt.

Men APX25 har väl funnits sen tidigt 90-tal...så har du Agfa 25 utan APX har du nog slutdatum på 80-talet...
APX25 kan exponeras efter iso 12 eller lägre i kontrastrika motiv och 25-32 i lågkontrast, med åtföljande förkortning resp förlängning av framkallningstiden. APX 25 är den mest finkorniga/skarpaste s/v filmen.

ANNONS
Götaplatsens Foto