Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agitering genom att rotera filmspiralen

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
"Och apropå annat så blev det bättre skärpa av att vända emulsionen nedåt i skannern!"
1) Jag använder ett dubbelvikt torkarblad för att att dra av överskottsvatten - (Från min ädla Alfa Romeo1750 GTV -69 förstås!)

2) Betyder det att du flatbäddsskannar? - och vid min avfotografering av t. ex. mellanformatsnegativ 4,5 x 6, 6x 6 och 6x9 cm, bör jag då vända emulsionen uppåt mot objektivet och inte neråt mot ljusbordet? Jag täcker negativet- /remsan med ren glasskiva, (Reflexfritt Blankt glas 2mm x 200 x 300 mm) innan jag fotar i rawformat!
/B
 

Makten

Aktiv medlem
1) Jag använder ett dubbelvikt torkarblad för att att dra av överskottsvatten - (Från min ädla Alfa Romeo1750 GTV -69 förstås!)

2) Betyder det att du flatbäddsskannar? - och vid min avfotografering av t. ex. mellanformatsnegativ 4,5 x 6, 6x 6 och 6x9 cm, bör jag då vända emulsionen uppåt mot objektivet och inte neråt mot ljusbordet? Jag täcker negativet- /remsan med ren glasskiva, (Reflexfritt Blankt glas 2mm x 200 x 300 mm) innan jag fotar i rawformat!
/B
Tråden är inte mindre än 13 år gammal, och jag har inte fotat med film på evigheter. ;-)

Men ja, det betydde att jag använde flatbäddsskanner. I min skanner sitter optiken i botten, så emulsionen vände jag alltså mot denna.
Jag gissar att det inte spelar jättestor roll om man inte har problem med blänk i icke emulsionssidan eller så. Om du fokuserar där det är som skarpast så kommer detta vara emulsionssidan oavsett, och du ser då antingen denna direkt eller genom filmbasen.

Det bästa är nog att prova själv. :) Antar att filmens eventuella kupighet och din förmåga att fokusera rätt, samt objektivets optiska prestanda (plant skärpefält) har större betydelse.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ah, jag trodde du avsåg ljustätheten:) Jo, min dosa läcker också vätska vid locket. Precis sådär lagom för att det ska störa eftersom det dräller på diskbänken när man agiterar.


Det låter betryggande:)


Jodå, jag har tempererat noggrant. Det svåra är att få ner temperaturen på framkallaren (D-76) eftersom den ska spädas 1+1. Jag har ungefär 25 grader hemma nu på sommaren, och kranvattnet vill inte ner under 16-17 grader. Därmed får jag inte temperaturen lägre än ungefär 21 grader, som under framkallningen hinner öka till 22 grader (mätte med avtaget ytterlock efter sista agiteringen). Med en framkallare som ska spädas mycket mer så lär det inte vara några problem alls.

Förresten låter jag nu filmen torka "stående" på högkant i en en snygg spiral, efter att ha hängt raklång med viktbelastning i ungefär en timme. Vi får se om filmen blir lite mindre kupig av det.
Kyl vätskorna i kylen. Framkalla i vattenbad med rätt temperatur låt en sousvide hålla rätt värme i vattenbadet
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag har den Pattersondosan som har svart lock som man knäppar runt dosans kant och den är tät. Jag vänder dosan långsamt, varje gång på ett annat sätt. Inga problem! Pinnen har jag inte använt på många år!
Jag hänger upp filmen i badrummet, men tar en dusch innan, så att eventuellt damm bindes i den fuktiga luften. Jag drar av filmen med ett sämskskin. Den torkar på 2 timmar. Innan jag skannar den eller kopiera den i mörkrummet drar jag av den med en antistatborste köpt på Photax. På så sätt får jag nästan inget damm på negativet. Mvh Wolfgang
 
ANNONS