Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agitering genom att rotera filmspiralen

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Mina dosor har en röd kant och ett stort täckande lock som man klämmer på dosan. De heter Paterson SS4. Det verkar vara den som säljs av Photax. Om den läcker är det nog fel på den.
 

millhouse

Aktiv medlem
Rolf, jag startade tråden just för att det som står i dosans instruktion inte överensstämmer med till exempel Photax beskrivning. Så jag har redan läst allt det där. Och att göra som folk alltid gjort, är sällan den bästa metoden. Finns det någon anledning att hålla dosan uppochned? Jag gjorde inte det nu, och det blev ingen skillnad vad jag kan se. Det är därför jag undrar vad dessa påfund har för grund. Kanske ingen alls, bara gamla påhitt? ;-)

Dosan är INTE skadad, men läcker ändå. Jag gillar inte riktigt det här med att folk ska tala om vad saker beror på, utan att faktiskt veta hur det står till med min utrustning. Dosan läcker nämligen mellan "burken" och den ditpressade ring som håller det avtagbara locket. Detta kan jag rimligen inte ha orsakat någon skada på.

Filmhängningen gör att filmen blir buktig, vilket jag vill undvika. Även här tycks det vara bud på att "göra som man alltid gjort", trots att det inte behövs. Filmen är nu INTE buktig, just för att den fick ligga ned istället.

Det verkar som att man får experimentera själv istället för att lita på gamla sanningar;-)
Du,varför inte exprimentera själv, så slipper du få svar av andra. Allt det jag har lärt mig är tydligen rakt åt helvet. D-j var dum jag var som skrev det jag gjorde.
 

Makten

Aktiv medlem
Du,varför inte exprimentera själv, så slipper du få svar av andra. Allt det jag har lärt mig är tydligen rakt åt helvet. D-j var dum jag var som skrev det jag gjorde.
Nä, men du kanske inte skulle ta allt du lärt dig som det enda "rätta". Uppenbarligen har andra gjort på andra sätt utan problem, och uppenbarligen läcker min dosa trots att den inte är skadad.

Hela tråden är ju ett ifrågasättande av traditionell agitering. Så att då ge rådet att agitera traditionellt känns lite... onödigt? Du behöver väl inte ta illa upp för det?
 

timeUnit

Aktiv medlem
Ett litet råd när det gäller agitering, något jag kommit fram till empiriskt och som hjälpt mig.

När du framkallar 120-film (om du gör det) i Paterson plastspiraler, se till att vara extra noggrann med agiteringen. Det är viktigt att den är slumpmässig och ganska kraftig. Jag har tagit för vana att vända dosan från stående till liggande och tillbaks, och upprepa detta i olika riktningar. Det har eliminerat problem med "moln" som kan uppstå vid kanterna av negativen.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/518029.htm?set=mp

Annars finns det 1000 sätt att agitera på, och så länge du får bra resultat är det "rätt sätt".
 

millhouse

Aktiv medlem
Nä, men du kanske inte skulle ta allt du lärt dig som det enda "rätta". Uppenbarligen har andra gjort på andra sätt utan problem, och uppenbarligen läcker min dosa trots att den inte är skadad.

Hela tråden är ju ett ifrågasättande av traditionell agitering. Så att då ge rådet att agitera traditionellt känns lite... onödigt? Du behöver väl inte ta illa upp för det?
1, Jag använder mig av Paterson dosa och har inga problem. Vare sig läck eller krånglande spiraler eller vad du vill.
2. Jag agitera på det sätt som jag skrivit om och har inga problem, det blir bilder av det.
3. Jag torkar genom att hänga filmen och har inga märken på filmen.

Så är det bra med det, jag lämnar därmed gärna denna tråd- din tråd.
Och låter andra skriva.
 

Makten

Aktiv medlem
1, Jag använder mig av Paterson dosa och har inga problem. Vare sig läck eller krånglande spiraler eller vad du vill.
2. Jag agitera på det sätt som jag skrivit om och har inga problem, det blir bilder av det.
3. Jag torkar genom att hänga filmen och har inga märken på filmen.
Mitt problem är att dosan läcker. Därför tänkte jag kolla om det finns andra metoder.
Jag har problem när jag torkar filmen enligt ditt recept.
 

millhouse

Aktiv medlem
Mitt problem är att dosan läcker. Därför tänkte jag kolla om det finns andra metoder.
Jag har problem när jag torkar filmen enligt ditt recept.
Som sagt jag skrev också här i mitt svar tidigare:
"Så är det bra med det, jag lämnar därmed gärna denna tråd- din tråd.
Och låter andra skriva."
Vad jag har för 45 årig erfarenhet av mörkrum intresserar tydligen inte dig.Så från mig får du inget svar, så enkelt är det. Du må tycka att det är larvigt det jag skriver, men det tål jag.
Trevlig fotosommar.
 

Makten

Aktiv medlem
Som sagt jag skrev också här i mitt svar tidigare:
"Så är det bra med det, jag lämnar därmed gärna denna tråd- din tråd.
Och låter andra skriva."
Vad jag har för 45 årig erfarenhet av mörkrum intresserar tydligen inte dig.Så från mig får du inget svar, så enkelt är det. Du må tycka att det är larvigt det jag skriver, men det tål jag.
Trevlig fotosommar.
Klart det inte intresserar mig när det inte funkar. Du har uppenbarligen en tät dosa och en film som inte kupas vid hängande torkning. Det har inte jag.
 

Hasse G.

Medlem
Själv gör jag som Fabian tipsade om, sätt på locket som vanligt ta sedan bägge tummarna och tryck ned locket på mitten och lossa sedan lite på locket så luften pyser ut och slut locket sedan medans du behåller trycket med tummarna så brukar läckaget bli minimalt.

/Hasse
 

Olle

Aktiv medlem
Jag har, förutom en Patersondosa, en dosa från engelska Photax köpt hos svenska Photax. Den har en ventil i locket med vilken man kan lätta på övertrycket i dosan. Jag har inte använt den mycket och det var länge sen sist, men så vitt jag minns så höll den tätt. Så att lätta på trycket är nog bra, oavsett hur det görs.

Olle
 

Makten

Aktiv medlem
Tack för tipset, det ska testas! Jag sitter just och laddar skannern, och visst blev filmen mycket planare av att få torka ihoprullad:) Dock fortfarande inte helt plan, så jag kanske låter den vara ännu tätare rullad nästa gång.
 

Kijana

Aktiv medlem
Jag tycker mig ha märkt att jag undviker läckage om jag inte skapar undertryck.

Men det är väl också nästan omöjligt att helt undvika "kladd" genom en hel framkallningsprocess med tanke på att man sätter på och tar av locket några gånger.
 

Makten

Aktiv medlem
Torkar du av filmen med något efter sköljningen eller låter du den självtorka helt?
Jag drar av den med en sån där tångliknande mojäng med gummilister. Torka är nog rena döden med tanke på damm:-S
Sen fick den hänga raklång i en timme ungefär, så att de få vätskedroppar som var kvar hann torka innan jag lade den ner. Men jag kanske provar att lägga den ihoprullad direkt nästa gång. Bara ytorna inte kommer åt varandra borde det gå bra.

Nu har jag istället ett annat problem. Kameran felfokuserar:-/ Alltid är det nåt jävla skit alltså. Nå, det blir väl till att lära sig fixa själv också:)

Och apropå annat så blev det bättre skärpa av att vända emulsionen nedåt i skannern!
 

Svänglyse

Avslutat medlemskap
Nu var det inte din dammtrasa jag tänkte på utan just en sådan gummitång. ;-)

Hur lång tid tar det för en film att torka?

En annan fråga. Hur vid är framkallningsdosan inuti?
 
Senast ändrad:

pogu

Aktiv medlem
Det var några år sedan jag framkallade sist men jag vände hela Patersondosan upp och ner ett par gånger direkt ( som det har sagt ovan ) men när jag ställde ner dosan igen dunkade/stötte jag den några gånger mot golvet så att ev. luftblåsor som hade blivitvit av den "våldsamma" agiteringen och ev. fastnat på filmen, lossnade och inte skulle ge några svart fläckar (eller vad det vita fläckar ).
Jag skjölde filmen med vanligt kranvatten, vilket kunde ge kalkfläckar på filmen när den torkade. Därför skjölde jag filmen med destilerat vatten det sista jag gjorde innan jag torkade filmen.
 

Jimfear

Aktiv medlem
Läckande Patersondosor verkar det finnas gott av. Min dosa läcker också, trots att jag skapar undertryck och har försökt täta den i fogarna. Den är heller inte sprucken, bara gammal.

Olika filmer beter sig väl olika då de torkar, har märkt detta flera gånger. Jag tar dock inte något större problem av det eftersom de ändå plattar till sig då de legat i negativfickan ett tag.

Är det någon som testat de metalldosor man hittar hos Photax? Tät? Lätt att arbeta med? Har funderat på en dylik men känns lite väl dyrt att köpa en utan att ens ha fått hålla i den först.
 
ANNONS