I mitt eget sammanhang bör det fungera ganska bra. Dvs om jag letar bland mina egna bilder efter bilder med ett visst innehåll.
Visst, det är bara du som kan avgöra om texterna funkar för dig. En sak jag upptäckt själv dock är att det kan vara väldigt värdefullt med mer precis data ibland. Jag har ofta gått från en bild jag tagit av exv. något historiskt men glömt bort vad stället hette och ibland har det handlat om en byggnad, arkitektur m.m. I detta fall visste jag varken exakt adress eller vad byggnaden hette men det gick lätt att få klarhet i genom att söka efter "postmodern buildings in Tel Aviv"
Sedan lade jag till en kort men mer precis beskrivning i "Description"-fältet:
Israel 2016 - Tel Aviv - "The house on the board walk at 2 Trumpeldor Street in Tel Aviv" - Architect Tzvi Harel . This is one of Israels many stunning post modern buildings in Tel Aviv.
Jag har haft en plan länge att skriva en fotoberättelse om Israels arkitektur från City of David i Jerusalem till Bauhaus och Postmodernism i Tel Aviv men jag behöver nog skanna några gamla dia till innan det blir aktuellt.
Personligen är jag rätt ointresserad av bilder i sig. Få bilder kan stå själva helt utan kontext. Jag tror säkert att även dina bilder skulle vinna på dina egna bildtexter istället för en oprecis svepande generell beskrivning från Chat GPT. Efter mina år på Stadsmuseet där jag jobbade nära och i dialoig med museets antikvarier så har jag mer och mer insett värdet av deras stora kunnande. Jag vet att några bilder vid några få tillfällen fått helt felaktiga texter av antikvarierna och vad det kan leda till i form av förvirring
och helt felaktig bildanvändning. Jaa, även högst kompetenta antikavrier gör fel ibland!
Israel 2016 - Tel Aviv - The Crazy House at 181 Hayarkon Street close to Tel Aviv Hilton was designed by architect Leon Gaignebert and has a touch of the Spanish architect Gaudi.
Det går ofta som i detta exempel att hitta rätt kring arkitektur även om man söker lite brett som i detta exempel. Man kanske inte är hjälpt av den första bildens bildtext man kollar men ofta hittar man vad man letar efter rätt snabbt och om man publicerar bilder och bildberättelser eller reportage så tror jag det är rätt uppskattat. Någon kanske faktiskt vill åka dit och kolla själv!
Men ytterst gör jag detta för mig själv för jag vet att jag kommer ha glädje av det och jag har redan stor glädje av det som en hjälp och ett stöd för mitt eget minne. I grunden är det inte svårare än så och jag har inga problem med att motivera mig själv för mina underhållsinsatser, för jag har hela tiden ganska snabbt sett de positiva resultaten av det jobb jag lagt ned.
Egentligen går det förvånansvärt snabbt att bygga upp en rätt väl fungerande grundstruktur för ett bildarkiv om man som jag haft "turen" att från början fastnat för att döpa alla mina resebildfoldrar med Plats/Event Land och Årtal. Genom att även sökvägar indexeras, så får man redan där en grundstruktur även virtuellt direkt efter en initial indexering av bildkatalogstrukturen.
Sedan går det rätt fort att blåsa på en grundstruktur med PhotoMechanic (min har idag bara 12 huvudområden eller teman) och sedan berabetar men respektive sådant område/tema med nästa nivå i "hierarkin" med PhotoMechanic. Denna hierarki finns dock inte i PM i form av en hierarkisk keyword-tabell för allt hamnar ju i samma keyword-fält.
PhotoMechanic är väldigt effektivt och många fält fylls i automatiskt med både statiskt och dynamiskt data via olika variabler man använder och hade det inte varit det skulle jag aldrig tagit mig an ett fotoarkiv-projekt som detta.
Både Photolab och Capture One är fullständigt hopplösa och jag har aldrig övervägt att använda någon av dessa för metadataunderhållet och Lightroom avskrev jag redan för 10 år sedan för jag tyckte även det var verkligt fyrkantigt och hopplöst som metadataunderhållsverktyg i mina ögon.
Jag tror jag betalade 2000:- spänn då när PhotoMechanic 6 kom och även om det kostar 329 U$ idag, så är det otroligt billigt för vad man verkligen får tycker jag. Det är ett helt otroligt bra och supereffektivt verktyg som förfinats till effektiv perfection under 25 år i dialog med de mest krävande fotografer vi har och har haft. Genom att det är IPTC- och XMP-baserat, så skalar det om man vill det till mer generella och större DAM-system och det är lätt att migrera både till och från om man nu vill det. Eftersom masterdatat ligger i filernas XMP så är det mycket feltolerant.
Om en katalog skulle paja så behöver man inte ens ha någon backup av själva den för det är ju bara att indexera om hela katalogstrukturen och skapa en ny från filernas XMP.