Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AI för att generera exv. ITPC-keywords?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Låter som att en enkel fix är att skapa ett nytt fält för metadata som t.ex. döps till ai_keywords och autogenereras återkommande i takt med att teknikutvecklingen går framåt. Då kan du alltid falla tillbaka på din egen data när den existerar men fortfarande ha möjligheten att hitta bilder som du inte lagt hundratals timmar på att märka upp.
Eller så struntar man i nyckelord och frågar efter bilder genom att beskriva vad de eftersökta bilderna ska innehålla.

Man kan förstås kombinera flera olika sätt att ordna bilder.
 

netstorm

Aktiv medlem
Eller så struntar man i nyckelord och frågar efter bilder genom att beskriva vad de eftersökta bilderna ska innehålla. Man kan förstås kombinera flera olika sätt att ordna bilder.
Är det termen ai_keywords du hänger upp dig på och istället förespråkar ai_description eller menar du att analysen av tiotusentals eller hundratusentals bilder ska ske i realtid så tror jag inte det är realistiskt i dagsläget. Med brasklappen att jag inte vet hur långt tid det tar, jag har enbart analyserat enstaka bilder.

Med det sagt så kvarstår min poäng. Använd AI-verktygen som ett redskap i verktygslådan och inte som en ersättning för allt.
 

PMD

Aktiv medlem
Nä, jag hänger inte upp mig på terminologi, hoppas jag.

Jag syftade på att strunta i att märka upp sina bilder med nyckelord utan att istället beskriva vad man vill hitta.

Prova att be Google Photos att visa dina bilder med gula blommor, för att ta ett mycket enkelt exempel.

Jag vet inte om klassifikationen av bilderna görs i realtid men det är inte heller något man behöver bry sig om. Att köra ett AI-program som lägger in nyckelord en gång och nöja sig med det tror jag inte är så framtidssäkert. AI utvecklas hela tiden så man vill nog att klassificeringen görs om regelbundet.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så finns det knappast något som hindrar att man har egen nyckelordsmärkning också, om man tror att det tillför något (vilket det förstås kan göra).
 
Senast ändrad:

pruzze

Medlem
Jag tror det skulle bli så mycket fel så det blir i det närmaste oanvändbart. Hur ska programmet veta vad jag tycker är väsentligt i en bild? Många lättidentifierade saker som "ocean", "trees" osv funkar, men när ansiktsigenkänningen tolkar en blomkruka som ett ansikte så avstår jag åtminstone. :)
Varför tror du att det skulle bli mycket fel? Vilka verktyg har du testat? Har du något exempel på en bild som AI tolkar fel?

Självklart kan inte AI veta vad DU tycker är viktigt, men AI kan göra ett minst lika bra jobb som en människa som ska skriva beskrivningar och nyckelord på okända bilder.

Men det kommer garanterat att nya verktyg som lär sig av dina nyckelord på ett befintliga bildbibliotek och taggar upp nya bilder i "samma stil".
 

PMD

Aktiv medlem
Vi får nog vänta 60 år till innan språkmodeller kan anses som intelligenta.
Det här missade jag att gnälla om.

60 år framåt är nästan 40 år senare än Ray Kurzweils spådom att singulariteten kommer att inträffa omkring 2045. Eftersom Kurzweil har haft det mesta rätt i sina förutsägelser hittills så håller jag det inte för otroligt att han har rätt om det här också.
 
Senast ändrad:

thommya

Aktiv medlem
Jag använder sedan några veckor en plugin till Lightroom Classic som heter Excire Search 2024. Den gör det som Per är inne på, endast initierar bilderna och därefter är de sökbara. Sedan kan man välja att lägga in dessa som nyckelord bild efter bild eller en folder i taget eller rubbet.
Den kan sedan söka mha en "textpromt" eller en exempelbild, en extern exempelbild, ett eller flera ansikten, ung eller gammal, man eller kvinna, nyckelord etc...Den skapar tillfällig Lightroom-samling som man sedan kan söka vidare i och nästla sig ner till den/de bilderna man är ute efter.
Den har också en funktion för att hitta "exakta dubletter" eller "nästan dubletter".
Inte 100% perfekt alltid, men mycket användbar plugin och en stor hjälp för mig som ligger efter många år i nyckelordssskapandet.
(OBS! har inga aktier i Excire!') :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Nä, jag hänger inte upp mig på terminologi, hoppas jag.

Jag syftade på att strunta i att märka upp sina bilder med nyckelord utan att istället beskriva vad man vill hitta.

Prova att be Google Photos att visa dina bilder med gula blommor, för att ta ett mycket enkelt exempel.

Jag vet inte om klassifikationen av bilderna görs i realtid men det är inte heller något man behöver bry sig om. Att köra ett AI-program som lägger in nyckelord en gång och nöja sig med det tror jag inte är så framtidssäkert. AI utvecklas hela tiden så man vill nog att klassificeringen görs om regelbundet.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så finns det knappast något som hindrar att man har egen nyckelordsmärkning också, om man tror att det tillför något (vilket det förstås kan göra).
Ditt förslag fungerar nog bäst om man har sina bilder online. För oss som trivs bäst att inte dela med sig av sina bilder till någon leverantör, så fungerar nog modellen att köra en körning som fyller i nyckelord, beskrivande text betydligt bättre. Bara att kopiera alla mina bilder och videos tar timmar, så att dessutom analysera dom skulle ta ännu längre och det hade jag inte orkat vänta på.
 

thommya

Aktiv medlem
Ditt förslag fungerar nog bäst om man har sina bilder online. För oss som trivs bäst att inte dela med sig av sina bilder till någon leverantör, så fungerar nog modellen att köra en körning som fyller i nyckelord, beskrivande text betydligt bättre. Bara att kopiera alla mina bilder och videos tar timmar, så att dessutom analysera dom skulle ta ännu längre och det hade jag inte orkat vänta på.
Det Per skrev om Google var ett exempel på en realtidskörning, likt det som jag skrev om Excire.
Och analysen/initieringen av alla mina 120 000 bilder i Lightroom Classic tog cirka 3 timmar.
 

PMD

Aktiv medlem
Ditt förslag fungerar nog bäst om man har sina bilder online.
Det finns program som körs lokalt som gör liknande saker. Några av dessa finns omnämnda i en annan tråd här på Fotosidan.
(Bra referens, eller hur? ;-))
Jag gillar inte heller att förvara mina bilder hos någon annan.

[Tillägg: Thommy har nämnt ett sånt program.]
 

Falumas

Aktiv medlem
Det finns program som körs lokalt som gör liknande saker. Några av dessa finns omnämnda i en annan tråd här på Fotosidan.
(Bra referens, eller hur? ;-))
Jag gillar inte heller att förvara mina bilder hos någon annan.

[Tillägg: Thommy har nämnt ett sånt program.]
Jo, men om der tar 1-2tim att kopiera mina bilder och filmer (13TB) så går det ju inte snabbare att AI-scanna dom.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, givetvis inte. Hurså? Går det mycket snabbare att manuellt märka bilderna än att använda AI?

Jag har inte provat något lokalt AI-märkande program än, så jag har vet inte hur lång tid det typiskt tar. Thommy har en mätpunkt i sitt inlägg ovan.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag hävdar att du är ute och cyklar i inlägg 23. Att inte märka upp bilder och filmer. Om du inte märker upp dom måste dom skannas efter varje fråga.
Google har givetvis märkt upp alla bilder. Dels för att det senare går snabbare för dom att söka, men framför allt för att träna deras AI.

Uppmärkningen av en AI-tool görs förmodligen bäst i en DB och inte i metadata i bilderna.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag hävdar att du är ute och cyklar i inlägg 23. Att inte märka upp bilder och filmer.
Jag trodde att det framgick av sammanhanget att jag syftade på manuell märkning med nyckelord. Då förtydligar jag:
Jag syftade på att strunta i att manuellt märka upp sina bilder med nyckelord utan att istället beskriva vad man vill hitta.
Om du inte märker upp dom måste dom skannas efter varje fråga.
AI-programmet bör förstås cacha sina resultat, t.ex. genom att spara dem som metadata för de omfrågade bilderna.
Uppmärkningen av en AI-tool görs förmodligen bäst i en DB och inte i metadata i bilderna.
Hur metadata sparas är en prestandateknisk fråga och inte en principiell eller filosofisk fråga.
 

thommya

Aktiv medlem
För att ta Excire search som ett exempel, så har den en egen databas och cache för initierade bilder och snabbast möjliga sökresultat.
Och då behöver jag alltså inte märka upp bilderna med nyckelord, utan kan förlita mig på vad Excire har i databasen.
Alternativet är att låta Excire populera bilderna med de nyckelord den hittar på.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Eller så struntar man i nyckelord och frågar efter bilder genom att beskriva vad de eftersökta bilderna ska innehålla.

Man kan förstås kombinera flera olika sätt att ordna bilder.
Nyckelord är nog om man inte använder strikta standardiserade lösenordslistor (vocabularies) som används exv. i hela branscher eller större verksamheter och man ingår i sådana sammanhang, något som är väldigt lokalt och t.o.m. personbundet och är de dessutom på svenska så har de ingen som helst bäring på nätet. De är då mest något som man själv har stor nytta av men som knappast är av vidare värde.

Dessutom funkar det inte alls att söka på nätet med nyckelord eftersom dessa ofta är hel vanliga ord som ofta ger hopplöst mycket "brus" för att vara av någon som helst nytta. Däremot kan ett uttryck funka.

Om någon vet att jag skrivit om "Tjuren Ferdinand i Estepona" så kan det funka. Då borde du hitta min bloggberättelse:
"Tjuren Ferdinand" i Estepona - Fotosidan

Om du exv. vet att jag skrivit lite om en idag både bortglömd och lite unik tryckmetod som som hette "Direktlito" bl.a. användes på DN under några decennier från 1978 och framåt så kommer du att hitta detta direkt:

1708368140922.png

Lägger du till "DN" och söker med "Direktlito DN" på MS Bing så kommer du direkt till Fotosidans Blogg:

1708368289381.png
 

PMD

Aktiv medlem
Man måste begränsa sin sökrymd rätt ordentligt för att hitta relevanta bilder med Google Search.
 

Falumas

Aktiv medlem
Lagrar man en beskrivande text, typ som det som kom ut tidigare i tråden om något mosaikskelett, i en content DB så kommer man blixtsnabbt kunna söka bilder senare. Sedan om man även lagrar olika Tags också på sådant som söks ofta på går det givetvis ännu snabbare.
Lägger man dessutom till ett AI som kan förstå en frågande text och generera en bra fråga till databasen, så har man nog en bra lösning.
När sedan det AI:t som tyder bilder blir bättre får man indexera om.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
ANNONS