Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ai-servo

Produkter
(logga in för att koppla)

Goran.P

Aktiv medlem
När man fotar rörligt mål och bara focuspunkten i mitten är korslagd.Vad är bäst och använda då automatist val av focuspunkt eller bara den i mitten ?

När man fotar rörligt mål och bara focuspunkten i mitten är korslagd.Vad är bäst och använda då automatist val av focuspunkt eller bara den i mitten ?

Det beror ju helt på vad man fotar men jag använder nästan alltid bara mittpunkten.
Man hinner ofta inte med att fundera på mer än att ha det viktigaste objektet mitt i bild.
Fler fokuspunkter leder oftast till att andra föremål fångas och kameran fokuserar om helt och hållet. Då kan fokus få svårt att hänga med.

Å andra sidan, om det är ett föremål mot en konstratlös bakgrund, ex fågel mot jämnfärgad himmel, kan det vara en poäng med automatiskt val av fokuspunkt, om man litar på den funktionen. Själv funderar jag fortfarande på varför inte Canon släppt någon digital systemkamera med ögonstyrd autofokus.

I manualen till min 600d står det på sidan 86:
"För att underlätta fokusering av ett rörligt motiv ställer du in kameran på automatiskt val av fokuspunkt och AI servo. Den centrerade AF punkten används först för att ställa in fokus på motivet. Om motivet rör sig bort från centerpunkten fortsätter fokus att ställas in så länge det befinner sig bakom någon annan punkt".

Om detta stämmer är det väl alltid en fördel att ha alla fokuspunkter. Är det någon som vet exakt hur det fungerar. Används bara mittpunkt när man först fokuserar ?

I manualen till min 600d står det på sidan 86:
"För att underlätta fokusering av ett rörligt motiv ställer du in kameran på automatiskt val av fokuspunkt och AI servo. Den centrerade AF punkten används först för att ställa in fokus på motivet. Om motivet rör sig bort från centerpunkten fortsätter fokus att ställas in så länge det befinner sig bakom någon annan punkt".

Om detta stämmer är det väl alltid en fördel att ha alla fokuspunkter. Är det någon som vet exakt hur det fungerar. Används bara mittpunkt när man först fokuserar ?

Det hela beror nog på fotosituationen.

Om man har alla punkter aktiverade så låser väl fokus på den objekt som är närmast kameran.

Om du t ex skall fota en flygande fågel mot en blå himmel, ja då kan det nog fungera med många fokuspunkter, fågeln är alltid närmast. Om däremot samma fågel flyger mellan trädtopparna, ja då finns det en klar risk att fokus låser på träden istället för på fågeln.

Jag använder nästan aldrig alla fokuspunkterna. På min 7D köra jag oftast med en punkts fokus, ibland utökad fokuspunt och mera sällan zon fokus.

Jag tror inte det finns någon generell lösning för val av fokuspunkter - det gäller att prova sig fram och välja inställningar efter fotosituation.

Enligt canons webinar bör man använda en-punkts fokus pga tiden det tar att byta fokuspunkt.
Huruvida det gör nån praktisk skillnad eller ej vet jag inte men så sades det iaf. :)

Det finns hus med bättre följande AF för de som vill. Nikon D7000, EOS 7D och uppåt.

Så sant, men det handlar väl om att lära sig hur den kamera man äger fungerar?

En fotograf med kunskap om hur en 600D fungerar kommer sannolikt att få bättre resultat än den som fotar med 7D utan att förstå hur den funkar.

Det beror ju helt på vad man fotar men jag använder nästan alltid bara mittpunkten.
Man hinner ofta inte med att fundera på mer än att ha det viktigaste objektet mitt i bild.
Fler fokuspunkter leder oftast till att andra föremål fångas och kameran fokuserar om helt och hållet. Då kan fokus få svårt att hänga med.

Enligt min erfarenhet så hinner man ofta inte med om man ska välja fokuspunkt. För mig har det fungerat bäst med mittpunkt bara och sen beskära bilden om det behövs.

Om man använder alla fokuspunkterna, med automatiskt val, fungerar det olika med One Shot AF jämfört med Servo AF.

I One Shot AF fokuserar kameran med den, eller de, fokuspunkter som är närmast och dessutom hittar någon tydlig kontrast att fokusera på. Därför behöver det inte vara det objekt som är närmast som skärpan hamnar på, även om det råkar vara under en fokuspunkt.

I Servo AF är det istället en speciell punkt som kameran fokuserar med. För de flesta Canonkameror är det mittpunkten, men de mer avancerade, som 7D och 1D Mark IV, tillåter användaren att välja startpunkten.

För de enklare kamerorna gäller sedan att om startpunkten tappar bort fokus, men någon annan punkt har fokus på samma avstånd, då kan kameran lämna över till denna andra punkt. Om startpunkten hittar fokus närmare än vad objektivet är inställt på, byter kameran till det närmare föremålet.
Även här gäller att man i högre grad kan påverka vad och när det ska hända i de mer avancerade kamerorna, som 7D och 1D Mark IV.

Om man använder alla fokuspunkterna, med automatiskt val, fungerar det olika med One Shot AF jämfört med Servo AF.

I One Shot AF fokuserar kameran med den, eller de, fokuspunkter som är närmast och dessutom hittar någon tydlig kontrast att fokusera på. Därför behöver det inte vara det objekt som är närmast som skärpan hamnar på, även om det råkar vara under en fokuspunkt.

I Servo AF är det istället en speciell punkt som kameran fokuserar med. För de flesta Canonkameror är det mittpunkten, men de mer avancerade, som 7D och 1D Mark IV, tillåter användaren att välja startpunkten.

För de enklare kamerorna gäller sedan att om startpunkten tappar bort fokus, men någon annan punkt har fokus på samma avstånd, då kan kameran lämna över till denna andra punkt. Om startpunkten hittar fokus närmare än vad objektivet är inställt på, byter kameran till det närmare föremålet.
Även här gäller att man i högre grad kan påverka vad och när det ska hända i de mer avancerade kamerorna, som 7D och 1D Mark IV.
Har märkt att vid automatskt val av fokuspunkt så lyser inte punkterna med Ai-servo.Har testat på en annan likadan kamera och det är samma på den.

Har märkt att vid automatskt val av fokuspunkt så lyser inte punkterna med Ai-servo.Har testat på en annan likadan kamera och det är samma på den.

Det torde vara "by design".

Fokuspunkterna lyser upp för att indikera att fokusen är låst.

När man kör AI-Servo så låser inte fokus utan justeras kontinuerligt. Alltså är det logiskt att punkterna inte blir röda.

Dessutom vore det rätt irriterande om de skulle lysa i ett kör.
Däremot så blinkar den gröna AF-dioden under sökaren om kameran inte hittar någonting alls att fokusera på, när man kör med servo AF.

Men det behöver du inte testa olika kameror för att kolla. Det står i bruksanvisningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto