Annons

Akvarellpapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

StS

Aktiv medlem
Har tidigare skrivit ut endel på canvas, men sett att man på tex Crimson även kan få ut bilden på akvarellpapper..
Någon som testat det? Hur blir det? Några speciella effekter? Jämfört med tex canvas? Några egenskaper på pappret som gör att det lämpar sig bättre eller sämre för någon typ av bilder?

Jag skriver ut mycket på akvarellpapper i min skrivare. Har dock inte testat Crimson för dessa utskrifter.

Vad jag gillar med akvarellpappret är att man får en djupkänsla, ungefär på samma sätt som med canvas. Båda dessa material är matta och har en grov struktur. Bilden ligger inte ovanpå pappret, som det lätt blir med blanka material, utan är i pappret.

Det man förlorar med en grov struktur (gräng på fackspråk) är fina detaljer. Det man vinner är att även bilder med ganska lågupplösning blir snygga.

Fördelen med canvas är att man inte sätter glas framför. En utskrift på akvarellpapper måste monteras och ska den hålla ett tag så bör den glasas och då går en del av känslan och djupverkan bort.

Nackdelen med akvarellpapper för skrivare (ej samma som man målar på) är väl just att bilden ser ut att ligga på ytan, medans man på "äkta akvarellpapper" får just effekten att bläcket sjunker in mera i papperet? Men då sjunker väl i sin tur kontrasten ganska mycket, vilket inte sker för det akvarellpapper som är avsett för bläckstråleutskrifter och då ytbehandlats med någon form av ink aid?

Tack för bra svar.

För min del blir det nog canvas igen då, jag gillar att inte ha något glas framför. Dels för djupkänslan, men också för att man slipper alla reflektioner i glaset.

ANNONS
Götaplatsens Foto