MartinB
Aktiv medlem
Har fotat digitalt nu ett par år och köpte nyligen min första digitala systemkamera. Jag gillar verkligen att fota digitalt och tycker det är väldigt praktiskt...MEN! Jag är så trött på alla dessa inställningar! Att man ska ta hänsyn till ISO, bländare, slutartid, fokusering och ev. exp. kompensation är ju självfallet om man fotar seriöst. Men när man fotar digitalt räcker ju inte det. Då har man vitbalans och ett dussin andra inställningar till som man kan eller bör ställa in. Efter att man tagit själva bilden ska den ju in i datorn och då har man ev. en massa efterarbete där, speciellt om man fotar RAW.
Jag vill helst ha min bild klar redan i kameran i så hög grad som möjligt..
Mitt inlägg är nog lite rörigt..hehe..skulle bara vara kul med lite tips och erfarenheter om hur man minimerar antalet inställningar i både kameran och datorn och vad som är viktigt och vad som inte är det..?
Hur fotar ni som är yrkesfotografer eller som har samma filosofi som mig?
Jag vill helst ha min bild klar redan i kameran i så hög grad som möjligt..
Mitt inlägg är nog lite rörigt..hehe..skulle bara vara kul med lite tips och erfarenheter om hur man minimerar antalet inställningar i både kameran och datorn och vad som är viktigt och vad som inte är det..?
Hur fotar ni som är yrkesfotografer eller som har samma filosofi som mig?