Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Alla dessa inställningar...
- Trådstartare MartinB
- Start datum
JOOO
Aktiv medlem
Mitt problem är att jag har en tendens att glömma bort inställningarna... framförallt ISO, inte helt ovanligt att jag går från inomhus till utomhus och fortsätter knäppa med ISO 640 eller 800 ett tag... Doh! (Och nej jag vill inte köra AutoISO)MartinB skrev:
...MEN! Jag är så trött på alla dessa inställningar! Att man ska ta hänsyn till ISO, bländare, slutartid, fokusering och ev. exp. kompensation är ju självfallet om man fotar seriöst. Men när man fotar digitalt räcker ju inte det. Då har man vitbalans och ett dussin andra inställningar till som man kan eller bör ställa in. Efter att man tagit själva bilden ska den ju in i datorn och då har man ev. en massa efterarbete där, speciellt om man fotar RAW.
Jag vill helst ha min bild klar redan i kameran i så hög grad som möjligt..
Vitbalans, Tone, Hue mm struntar jag i att ändra då jag fotar i RAW och i de flesta fall ändå måste twista till lite i datorn. Dessutom tycker jag det går ganska snabbt att justera till bilderna i Capture och/eller PS.
MartinB
Aktiv medlem
Re: Re: Alla dessa inställningar...
Du är inte ensam! =)
JOOO skrev:
Mitt problem är att jag har en tendens att glömma bort inställningarna...
Du är inte ensam! =)
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Jag förstår vad du menar, jag vill heller inte lägga ner så mycket tid på efterbearbetning. Är van från dia-världen där man tryckte av och så blev det ett dia.
Ibland gjorde jag lite "förbearbetning" med filter. Mer än så ska det inte behöva vara. Har valt digitalt för att spara på film, blir billigare, men jag vill att det ska vara lika enkelt...
Jag är ny på detta och håller fortfarande på att prova mig fram gällande arbetssätt, det som på härlig svenengelska kallas "workflow".
Nu kör jag följande... (har Pentax *ist DS).
JPG från kameran (kör "Natural tone" och skärpa +1)
Ibland kör jag med alternativ exponering ("bracketing"), slänger det som histogrammet visar är åt fanders (jag bedömer inte någon bilds kvalitet efter kameraskärmen).
Behövs någon bild fixas till lite lätt, kör jag det i Corel PhotoPaint, men flesta funkar utmärkt som de är.
Kör jag RAW, för de lite mer "viktiga" bilderna, så hämtar jag in i Capture One (eller Pentax PhotoLab). Har börjat hitta en "generell grundinställning" som funkar OK i Capture One, den kör jag rakt ut på alla ("batch process"). Gör TIFF av dessa, de blir originalen. Behöver jag JPG fixar jag det senare, i Corel.
Vill jag ha pappersbilder, så skickar jag via AgfaNet Print Service. Funkar jättebra! I dess programvara väljer jag de bilder jag vill ha bilder av, jag väljer vilket labb som ska fixa det (finns info om priser och labb i programmet), väljer storlek på papperskopian, får ett pris, skickar upp allt. Några dagar senare har jag bilderna i brevlådan (kan ta en vecka om jag kör från tyskt labb, som jag brukar göra för det är lite billigare).
Ha det bäst!
*/ Roland
Jag är ny på detta och håller fortfarande på att prova mig fram gällande arbetssätt, det som på härlig svenengelska kallas "workflow".
Nu kör jag följande... (har Pentax *ist DS).
JPG från kameran (kör "Natural tone" och skärpa +1)
Ibland kör jag med alternativ exponering ("bracketing"), slänger det som histogrammet visar är åt fanders (jag bedömer inte någon bilds kvalitet efter kameraskärmen).
Behövs någon bild fixas till lite lätt, kör jag det i Corel PhotoPaint, men flesta funkar utmärkt som de är.
Kör jag RAW, för de lite mer "viktiga" bilderna, så hämtar jag in i Capture One (eller Pentax PhotoLab). Har börjat hitta en "generell grundinställning" som funkar OK i Capture One, den kör jag rakt ut på alla ("batch process"). Gör TIFF av dessa, de blir originalen. Behöver jag JPG fixar jag det senare, i Corel.
Vill jag ha pappersbilder, så skickar jag via AgfaNet Print Service. Funkar jättebra! I dess programvara väljer jag de bilder jag vill ha bilder av, jag väljer vilket labb som ska fixa det (finns info om priser och labb i programmet), väljer storlek på papperskopian, får ett pris, skickar upp allt. Några dagar senare har jag bilderna i brevlådan (kan ta en vecka om jag kör från tyskt labb, som jag brukar göra för det är lite billigare).
Ha det bäst!
*/ Roland