Annons

Alla på FS fotograferar 7 augusti kl 08.07

Produkter
(logga in för att koppla)

millimeter

Aktiv medlem
Re: Hur bevisar jag???

NiklasÖ skrev:
Paa vilket saett an jag paavisa min oskuld till denna anklagelse som inte staemmer?

Jag blir snarare förbluffad av att målsägaren kan avgöra tiden på dagen så tvärsäkert genom att se på ljus och skuggor. I mina ögon är iallafall ljuset sådant som det kan vara kl 8 på morgonen, så jag tvivlar inte.

Skuggan av den andra silon från vänster på den tredje silon går (nästan) hela vägen upp till kanten, och om solen stod högt (dvs tiden var senare) så skulle nog skuggan sluta längre ner på silon pga ljusets större vinkel mot horisontalplanet. Men sånt är svårt att se ordentligt.

Sen undrar jag också vem som på allvar skulle fejka en 8:07-bild?? Det verkar ju extremt barnsligt..
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
Re: Re: Hur bevisar jag???

FILM) (ulltand skrev:
Det här är ju bara en kul grej. Strunta helt i anklagelser!
Jo, jag taenkte ocksaa saa men att bli anklagad naer jag VET att det inte staemmer kaenns inte bra! Saken blir ju heller ite baettre av att jag aer relativt ny haer och inte vet vilken chargong och acceptans som gaeller!

Du har naturligtvis raett i att jag borde strunta i anklagelserna, saa jag skal foersoeka!

Mvh!
// Niklas
 

millimeter

Aktiv medlem
Re: Re: Hur bevisar jag???

FILM) (ulltand skrev:
Det här är ju bara en kul grej. Strunta helt i anklagelser!
Ja precis! Så kort skulle jag ha formulerat mig också :)

Imorgon (9 aug) har vi datumet och klockslaget 070809 10:11, men nu är ju grejen redan gjord så det är väl lite blasé.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nej, vi måste styra upp detta mer så att alla är med på när. Så vi måste tänka igenom lite mer innan vi kör fler.
 

Gurra G

Aktiv medlem
men det är i alla fall himla intressant att titta igenom alla bilder och tänka
"alla dessa bilder togs precis samtidigt"
och
"vilken variation på saker man kan ha för sig kl 8:07 en tisdag i augusti"
 

Gurra G

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Nej, vi måste styra upp detta mer så att alla är med på när. Så vi måste tänka igenom lite mer innan vi kör fler.
absolut, vore grymt att få ett antal 1000 med på detta
längre tid för blänkare på förstasidan och en lämpligare tid på dygnet ger nog en hel del
 

Sabud

Aktiv medlem
Gurra G skrev:
absolut, vore grymt att få ett antal 1000 med på detta
längre tid för blänkare på förstasidan och en lämpligare tid på dygnet ger nog en hel del

Om man gör uppgiften så enkel och lättillgänglig att det skapas tusentals bidrag så kommer jag nog stå över.

Eller så får kameramobilen duga ;-)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Jag tror att mycket av glöden nu har slocknat. Det var spännande att vara där och då när detta var så spontant och friskt.. Blir inte så nästa gång tippar jag.

MVH Niclas,
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
Tycker idén var kanonbra! Och det kändes verkligen spontant!

Började själv fundera/planera innan vad jag skulle ha för motiv och insåg efter vägen (var efter tiden gick) att det inte gick att planera allt för mycket. Eftersom jag dock visste VAR jag skulle befinna mig gick det i alla fall att reka lite kvällen innan vilket var till viss hjälp!

Jag tror dock som andra redan gjort utryck för att om det blir väldigt många liknande arbetsuppgifter (pooler) så tar det lite udden av det spontana. Fast om det kanske går att kombinera med andra kriterier, kanske kravet av att förska åskådliggöra VAR man är eller VAD man gör eller varför inte en känsla. Kanske kravet på svartvit, färg eller...? Inte vet jag, bara lite idéer!

Kul var det och ännu roligare att bläddra igenom bilderna och se var folk var/gjorde eller vilken känsla de försökte förmedla...skitkul!!!

Mvh!
// Niklas
 

Chano

Aktiv medlem
Det roliga med det hela är ju att inte planera dagar i förväg. Att ta bilden där man råkar befinna sig...möjligen.
Jag råkade få se tråden kvällen före.
Trodde att jag skulle vara på väg med min polare i bil och funderade på vad det skulle ge som bild.
Men han var försenad och jag stod bakom bilen när telefonen pep 2 minuter före jag tog bilden.
Hann nästan inte 11 sekunder före 08 tog jag bilden efter kameratiden.:) Tog bättre bilder sekunder efter 08 men och andra sidan var dom ju fel ute.
Bra att det är lite snävt och att man faktiskt blir tvungen att anstränga sig.
Skulle förövrigt aldrig ha tagit den bilden annars.
Och som någon sa, skitkul.
Bara att se normallivet, vardagliga förväntade bilder som man känner igen sig i. Som en uräten gröttalrik t ex. Igenkännande morgonvardag från landets alla hörn. Men även oväntade bilder.
Mvh/-Anders
 

Chano

Aktiv medlem
Möjligen skulle man veckor i förväg tala om att det den dagen ska bli ett minutenuppdrag och att klockslaget kommer att meddelas från och med 12.00 dagen före. För att få fotografen att inte kunna planera och arrangera.
-Anders
 

Gurra G

Aktiv medlem
jag menar inte heller att bilden ska planeras, ett snapshot där man är och står vid en viss tidpunkt räcker
Då är det häftigare om 1000 gör det än 150

Och den tidpunkten kan ju infalla om ett år eller två, så blir det ingen leda :)
 

Chano

Aktiv medlem
Jag skulle inte vilja veta den exakta tidpunkten förrän dagen före.
Då börjar man omedvetet tänka och planera för en vad man själv tror kan bli en bra bild. tror många fotografer funkar så rent instinktivt.
Men att veta länge i förväg att dagen före får man veta tidpunkten kan vara viktigt.
Så om man t ex vet att man ligger på fjället även dagen före då tidpunkten anges så kanske man kan få anstånd att få veta den exakta tidpunkten tidigare då man lämnar datorernas och mobiltelefonernas värld och ger sig iväg.
Ahh..bara en tanke.
Mvh/-Anders
 
ANNONS