Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Allt" om D70

Produkter
(logga in för att koppla)

JalleS

Aktiv medlem
Datablad säger inte alltid hela sanningen

Exempelvis så säger databladen för Canon 300D att den har AI Servo, One-Shot Focus och AI Focus. Men ofta nämner man inte att AI Focus är "default val" och kameran väljer om den ska gå från One-Shot Focus till AI Servo.

Nu vet jag ju inte om detsamma kommer att gälla för D70, men jag har börjat lära mig att man ska vara försiktig med att ta saker och ting för självskrivna; dvs tro att det ska finnas.

--jalle


duckie skrev:
Det är nog inte helt sant... AF spaken har bara två lägen, men data bladet säger att den har flera AF-lägen.

A
 

morberg

Aktiv medlem
D70n stödjer bara USB Full Speed (USB 1.1) och inte High Speed (USB 2.0). Egentligen ska termerna 1.1 och 2.0 inte användas enligt USB konsortiet, men det verkar ingen bry sig om.

Kameran fungerar tillsammans med 2.0-produkter, dock inte med större hastighet än vad du får med 1.1.

Läs t.ex. sidorutan hos Thoms sida om D70.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
morberg skrev:
D70n stödjer bara USB Full Speed (USB 1.1) och inte High Speed (USB 2.0). Egentligen ska termerna 1.1 och 2.0 inte användas enligt USB konsortiet, men det verkar ingen bry sig om.

Kameran fungerar tillsammans med 2.0-produkter, dock inte med större hastighet än vad du får med 1.1.
Aha, där ser man. Token massa teknik jag inte hajar...
 

starnut

Aktiv medlem
18-70mm f3.5-4.5G ED-IF AF-S DX Zoom Nikkor

Någon som vet något om det nya objektivet 18-70mm f3.5-4.5G ED-IF AF-S DX Zoom Nikkor? Vad kommer ett paket bestående av ett D70 kamerahus och detta objektiv gå på tror ni?

En fråga till som kanske tagits upp innan?
Hur snabb är autofocusen på D70:n? I jämförelse till 10D. Det är ju ingen som direkt testat kameran än, men det kanske har stått skrivit någonstans?
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Re: 18-70mm f3.5-4.5G ED-IF AF-S DX Zoom Nikkor

starnut skrev:
En fråga till som kanske tagits upp innan?
Hur snabb är autofocusen på D70:n? I jämförelse till 10D. Det är ju ingen som direkt testat kameran än, men det kanske har stått skrivit någonstans?
Eftersom det är samma fokussensor -CAM 900- så lär den vara lika snabb som D100, jag vet inte hur den står sig mot 10D men det borde ju göra det lättare att hitta recensioner...
 

sagan

Avslutat medlemskap
i FOTO nr 12, 2002 fick S2-pro (samma AF som på D100) AF-tiderna:

28mm: 0.35s
50mm: 0.45s
85mm: 0.50s

10D fick AF-tiderna:

28mm: 0.30s
50mm: 0.28s
70mm: 0.28s

10D:s AF är m.a.o betydligt snabbare.
 

objernulf

Aktiv medlem
Snabbheten beror även till stor del på vilket objektiv som används så testen i FOTO räcker inte för att säga att 10D är "betydligt snabbare".
 

sagan

Avslutat medlemskap
Klart det gör..i båda fallen användes toppgrejerna från Nikon resp. Canon.

Använder du likvärdiga objektiv så kommer 10D att ha betydligt snabbare AF.

Att jämföra hastigheten med objektiv av olika klass ser jag inte det relevanta i.

Jämförelsen gällde hur snabbt kamerahuset är med likvärdiga objektiv och det är givetvis så man måste jämföra.

Resonerar man som du kan man ju hävda att D70 är ljussvagare :))..(om man väljer att jämföra kamerorna med olika ljusstarka objektiv)
 
Senast ändrad:

felle

Aktiv medlem
Vilket nikonobjektiv användes vid 85mm? Var det utrustat med AF-S? Hur kommer det sig att de testade canon vid 70mm och fuji/nikon vid 85?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Vilket annat objektiv skulle de använt menar du?

De använde sig av den nikonzoomen med de brännvidderna som hade snabbast AF..helt rimligt.
 

felle

Aktiv medlem
Nikon AF 28-70/2,8 AF-S IF-ED är väl det naturliga valet om man nu talar om nikons toppskikt. Den har en prislapp på runt 4ggr mer än 24-85an vars målgrupp väl snarare är avancerade amatörer.
 
ANNONS