Annons

alternativ negativ scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

j0lle

Medlem
yo! jag undrar om det finns nåt alterativ till de dyra negativ scannrarna? om jag vill ta in mina bilder från ett negativ till datorn. i nu läget får jag först framkalla negativet sen kopiera till papper och sen scanna in till datorn.

jag har funderat på att skaffa mig en digital kamera men det släppte jag för jag gillar allt i mörkerummet=)

.

EPSON

Flatbädscanner skall du ha. En som tar 35 mm kostar från 995 kr och uppåt. Epson är att rekomendera.De finns på ONOFF,Expert,SIBA och Elgiganten.

En hyffsad som även tar 120 film kostar ca 2500 kr.

Flatbäd är okej ( i förstoringar upp till a4-a3), men filmscanner är bättre (men 2-5 ggr dyrare)

Hoppas detta hjälper dig?

NIklas
Som rekommenderar Epson 2489 eller Epson 4990

ah okey tack för tipset.. men vad är egentligen skildnaden mellan flatbed scans och vanliga är det att flatbed scannar både uppifrån och nerifrån?
eller är det nåt mer special?

Flatbäddarna som är byggda för att scanna film har en hållare för att placera filmen rätt och en lampa som belyser den bakifrån, de scannar inte filmen från två håll.

Om du tänker scanna mycket och inte har behov av att scanna mellanformat så borde du överväga att skaffa en riktig negativscanner istället, en begagnad negativscanner behöver inte kosta mer än en flatbädd och de producerar oftast mycket bättre resultat.

[whine]Inled meningar med versal och avsluta med punkt. Negativ scanning är inte samma sak som negativscanning.[/whine]

Varför rekomenderas ofta flatbed för mellanformat medans 135 film ska köras genom en filmscanner? Förstår inte riktigt varför inte mellanformat borde köras i en filmscanner även den för bästa resultat?

Är det för att filmscanners för 120 film är ovanliga/dyra eller finns det en teknisk/praktisk orsak?

Nyfiken...

Bengt

Bengus skrev:
Är det för att filmscanners för 120 film är ovanliga/dyra eller finns det en teknisk/praktisk orsak?

Mest är det därför (dyra).

Sedan blir även filer ändå löjligt stora när man går upp i format och blir snabbt ohanterliga i högre skanningsupplösningar ändå.

Flatbäddarna blir väl som allt annat bättre men de har aldrig kunnat mäta sig med dedicerade filmskannrar.

Förmodligen märks väl tillkortakommandena mera på småbild än mellan- och storformat, men de finns alltid där.

Jag har en Minolta dimage Elite II filmskanner för småbild och en Epson 4870 flatbäddskannerför mellan och storformatsskanning. Upplösningen är rätt likvärdig men den visuella skärpan är betydligt sämre på flatbäddaren då ljusa partier i materialet man skannar blöder in i angränsande områden avsevärt mycket mär än på filmskannern (antagligen pga dispersion i skannerglaset). Något som blev väldigt tydligt när jag försökte kalibrera skanrarna med en IT8 referensdia i småbildformat med väl definierade färgområden.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto