Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till Nikon 50mm 1.8 D?

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Frågade för ett tag sedan efter ett bra objektiv att använda när man fotar porträtt. Flera rekomenderade då Nikons 50mm 1.8 D. Verkar ju absolut vara ett bra alternativ till ett mycket bra pris.

Men så började jag fundera...finns det nåt motsvarande objektiv med zoom, som kan hålla liknande kvalite som Nikon-objektivet men ändå ligga på liknande prisnivå?

Känner personligen att jag har lättare att jobba med objektiv med zoom...rätt eller fel...

jag tror inte det(?)
inte till det priset(finns det överhuvudtaget?)
och
du kan ju använda fötterna istället för att zooma?

uttu skrev:
Nä, det ger inte samma resultat. Perspektivet ändras med avståndet, och att gå nära med en kort brännvidd ger inte lika "neutralt" utseende vid porträtt som att använda en längre brännvidd vid längre avstånd. Du vet väl hur det ser ut när man trycker en vidvinkel upp i nyllet på någon? Åt det hållet blir det, fast inte lika överdrivet;-)

Edit: Och nä, det finns garanterat inget zoomobjektiv som är i närheten av lika billigt om man ska ha motsvarande bildkvalitet.
Köp det och prova; du lär inte gå mer än 400:- back om du ångrar dig och säljer det:)

Var inne på samma tanke, men efter att ha kört det nu en par månader så lider jag inte av att zoom saknas, däremot njuter jag av värdet för pengarna för detta är ett sanslöst bra objektiv...

Hmmm...tack för svaren...jo, det är sant, man går nog inte så mycket back om man nu testar att köpa ett...om man ändå var miljonär och slapp vända och vrida på varenda peng man har... :)

Jag köpte ett Tamron 55-200 från Dustin för 1095:- på vinst och förlust, tänkte att hur dåligt kan det vara? Blev helt paff när jag fick se bilderna! Jag är supernöjd med denna glugg och har tagit många fina porträtt med det! Dock är det ju ljussvagt så man behöver ordentligt med ljus men om man har det så kan man få superfina porträtt med denna guldklimp. Såklart finns det givetvis ännu bättre zoomar med motsvarande brännvidd men för det priset är denna glugg oslagbar. Nackdelarna är väl att AF inte är blixtsnabb på en av de lite billigare kamerorna (jag har en D50 tex), samt att den känns lite plastig. Men som sagt; 1100:- är rena fyndet!!! Speciellt om man inte är superkräsen. Köpläge för den med begränsad budget alltså!

Jag köpte tidigt ett nikkor 50/1.8 och ett nikkor 85/1.8. Av någon anledning fick ja för mig att dessa skulle bytas ut mot ett Tamron 28-75/2.8....Jiiiih vad jag ångrade mig. Tamronen är nu såld och ett nytt 50/1.8 inhandlades. Ett fast 24/1.8:a och ett fast 50/1.8 är nu favoriterna i kameraväskan.

Jag har varit i exakt samma tankgegång som dig. Har själv ett 50mm som ger fina halv & helkroppsbilder. Ansiktsporträtt hade jag satsat på ett 85mm. Ska själv inhandla detta så fort jag får lite extra klirr i kassan.
Att tänka på är ju att brännvidden blir lite annorlunda på en dig. kamera dvs 55*1.5 (har jag för mig). Vilket då blir 75mm vilket är ganska skapligt som porträttglugg.

Senast ändrad:
uttu skrev:
jag tror inte det(?)
inte till det priset(finns det överhuvudtaget?)
och

:) Precis samma tips har jag fått av en god vän som är fotograf, och det är faktiskt ett av de bästa tipsen genom åren!

ANNONS
Götaplatsens Foto