Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till photodos tester

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje2

Aktiv medlem
Vet någon vart man kan hitta objektiva och tekniska resultat på objektivtester?
Photodo har ju inte lagt till ett nytt objektiv på väldigt länge (plus att jag har läst att de ska lägga ner tidningen också).
Känner ni till nått ställe där man kan kolla på MTF-värden på objektiv.

Jag vet att photo.net och photographyreview.com finns, men det är inte det jag är ute efter. Även om många säkert tycker om att läsa om vad andra tycker och tänker om objektiv, så tycker jag om att få ett neutralt och tekniskt resultat att jämföra med.

Jag hoppas verkligen att det finns alternativ till photodo, gärna med mer aktuellt innehåll och större utbud.

Mvh
Jorge

Prova med att gå in på tillverkarnas hemsidor. Det finns ibland PDF filer med den tekniska specifikationen att ladda ner. Sedan är det ju bara att jämföra själv.

Tack för alla svar...

men, som jag sa förut, är jag ute efter en oberoende sida och inte nån användares egna kommentarer eller tillverkarens hemsida. Har inte sett några MTF-tester hos dem iaf.

Jag letar också febrilt efter MTF-tester..
Men det verkar svår/omöjligt att hitta dessvärre..
Låter ju otroligt att photodo skulle vara de enda som har det..

Det är väl inte så konstigt... man behöver en dyr apparat och en massa tid för att göra testerna.

janm skrev:
Det är väl inte så konstigt... man behöver en dyr apparat och en massa tid för att göra testerna.

Det är väl visst konstigt... Finns massa fototidningar (FOTO, outdoor photography, etc.) som har med MTF-tester i sina "reviews". Och jag har svårt att tänka mig att de skickar objektiven för att testas på photodo.

Tycker bara att det är synd att de inte läger ut MTF-värden på deras hemsidor.

Ja, men varför lägger photodo ut dem då för?

Om man inte köpt tidningen när den var aktuell, så är den inte alltid lätt att få tag på i efterhand.

Jag tycker fortfarande att det är konstigt att ingen har gjort samma sak som photodo... vare sig det kostar pengar eller kräver tid.

ANNONS
Götaplatsens Foto