Annons

Amatörfotogarf

Produkter
(logga in för att koppla)
Svårt med kamera!

Vad jag märkt så är Canon lite snabbare i sin autofokus än Nikon, men Nikon i sin tur har bättre ljusmätning, vilket generellt bidrar till bättre exponering av bilderna.

Detta är mer på de dyrare kamerorna, men jag skulle nog satsa på Nikon.

Tidnigarna

Kolla med dagstidningarna hemmavid, dom byter ju till digitalt på bred front så du kanske kan köpa någon beggad riktigt bra?? Men kolla noga hur den ser ut, kamror på en tidning får vara med om mycket som kameror inte vill vara med om. Om du inte hittar nått så köp heldre något äldre manuellt med skarpa gluggar, kostar mindre och ger mycket mer!

Lycka till, Olki.

känner igen sittsen

Satt i samma sitts som dig för ett halv år sedan. Efter mycket om och men och sömnlösa nätter (nja, riktigt så illa var det inte) så köpte jag en Minolta 505si Super med ett extra objektiv (75-300). samma som i länken nedan fast "super" modelen. Måste säga att jag är mycket nöjd, Kameran har allt som jag kan tänka mig vilja ha, förutom ett bra macro-objektiv gömt i kamerahuset... Och enligt mig till ett förmånligt pris om man gjämför med andra modeller i samma klass!
http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=13005

Jag är helnöjd med minolta

Jag jobbar själv i en fotoaffär och säljer bland annat systemkameror i den prisklassen du tänkt satsa på. När jag köpte min första systemkamera för 1.5år sen blev det en Minolta Dynax 505si super. Jag är verkligen helnöjd med den. Har varit på flera resor med den redan och den har aldrig gjort mig besviken. Jag köpte ett paket med 28-80, 75-300 och en minolta-blixt. Har tagit allt från ökenbilder till konsertbilder med lika bra resultat. Canon säljer mycket på sitt namn. Har hört att ljusmätningen i EOS 300 är inte helt som den ska vara, men jag säger inte att det är så, bara vad jag hört. Nikon har vi slutat sälja, men det är ju ett riktigt bra märke. Fördelen med både canon och nikon är att det är lättare att hitta begagnade objektiv och blixtar än till minolta. I övrigt har du inget att förlora på att köpa minolta. Tvärt om, prisvärda kameror! Jag vet inte riktigt om supermodellen av 505si säljs fortfarande, men bör göra det. Skillnaden är att den känner av att man tittar i sökaren och ställer då skärpan utan att man behöver trycka ner knappen halvvägs. Slutare på ner till en 4000dels sekund känns proffsigt, även om jag aldrig använt det än...

Hur som helst, gå in i flera affärer och känn dig för. Vilka har bäst reglage, vilken passar dig bäst. Det är det som är det viktiga! Lycka till!

Minolta 505 si

har jag och den kan jag varmt rekommendera. Till den har vi köpt ett 70-300 objektiv. Jag är en glad amatör och vill att kameran skall vara lätt att hantera och det tycker jag att minoltan är. Jag är mycket nöjd med kameran och tycker att man får mycket kamera för pengarna och en kamera som man både lätt förstår sig på och som man kan utveckas med och såsmåningom ta mer avancerade bilder.

Walle skrev:
Ljusmätningen i 300'an är väl exakt samma som i 30'an och 3'an?

Samma som EOS 30, ja, mer eller mindre (troligen mer). Däremot vet jag att mätsektorerna i EOS 3 är helt annorlunda placerade, plus att EOS 3 har spotmätning.
EOS 300 och 30 har bildytan uppdelad i ett jämnt rutnät medan 3:ans är indelat i ett betydligt mer invecklat mönster. Bland annat tar ju 3:an mer hänsyn (för mycket enligt vissa) till vald fokuspunkt med den evaluerande mätningen.

Notera dock att det är bara vad jag har läst. Än så länge är jag bara spekulant på 3:an...

Här på fotosidan finns det ett par Nikon 801 till salu. Den nyare versionen, 801s, har snabbare autofokus och en speciellt mätmetod som kallas spotmätning och som kan vara bra lite längre fram. Det finns en recension här på sidan också. Den har tio år på nacken, men jag använder två stycken och älskar dem. Det finns inget jag saknar förutom spegeluppfällning, och det är inte så viktigt för en nybörjare. Matrixmätningen är inte så sofistikerad heller, men har aldrig varit viktig för mig. Rejält byggd och mycket lätt att använda. Vill du verkligen lära dig från grunden så skaffa en Nikon FM i lagom slitet skick för en dryg tusing. Då får du göra allt själv och det är bra ur pedagogiskt synvinkel.

/Pontus

Ställ dej på den övre prisnivån du nämner och kika efter en bättre beg,så kommer du säkert över en kamera som fyller alla krav som du kanske idag INTE TÄNKER på.Exvis en beg Minolta Dynax 505si super eller Nikon F90 så gör du ett klipp!

För en nybörjare skulle jag rekommendera 1) en kamera, vilken som helst och 2) ett objektiv och 3) ett avlagt löfte om att inte köpa ett objektiv till förrän 100 rullar film hade tagits.

Det viktigaste är att lära sig det man har och inte snegla så mycket på vad man inte har. Alla märken är hyggliga. Alla märken har konsumentobjektiv i grundutförande så det kvittar ur kvalitetssynvinkel.

Innan du lägger ut tusenlappar borde du fråga dig själv exakt vad du vill göra med kameran. Det kan mycket väl hända att en digitalkamera är bättre.

Men roligt blir det, vad du än väljer.
Daniel

När jag valde att gå på Canons system, så var det för att det finns så mycket begagnade tillbehör till det systemet. Det är en sanning med modifikation, för visst finns det begagnade objektiv i mängder, men de passar Canons gamla system (Objektiv med F i namnet, som FD, FDn mfl), och fungerar inte med dagens kameror som har EOS i namnet. Dessa kameror skall använda objektiv med EF i namnet, men det finns inte så många begagnade objektiv under 4000 kronor tillgängligt.

Men en bra begagnad utrutning baserad på FD-objektiven bör gå att få till en riktigt bra penning.

/Fredrik, som själv köpte en ny EOS 300.

Ja, skall gamla gluggar passa så är Nikon att föredra. Där passar alla gluggar med bajonett till de moderna husen med ett par undantag. Man går miste om autofocus och matrixmätning men spot och centrumvägd mätning fungerar till i stort sett alla gluggar utom några enstaka specialare. Man kan tala om ett enormt begagnat-utbud. Dessutom finns adapter för Hasselbladsoptiken.
Us

Pentax är nog mer bakåtkompatibla. Av de nu tillverkade husen så kan D100, F55, F65 och F80 överhuvudtaget inte mäta ljuset med gamla manuella objektiv. Det är bara D1-serien, F5 och F100 som klarar det.

Men på begagnatmarknaden finns det gott om äldre hus med bra kompatibilitet. F90, F90x, F4 är höjdare ur den aspekten.

jimh skrev:
Pentax är nog mer bakåtkompatibla. Av de nu tillverkade husen så kan D100, F55, F65 och F80 överhuvudtaget inte mäta ljuset med gamla manuella objektiv. Det är bara D1-serien, F5 och F100 som klarar det.

Men på begagnatmarknaden finns det gott om äldre hus med bra kompatibilitet. F90, F90x, F4 är höjdare ur den aspekten.
Själv använder jag F100 och F5 och det går utmärkt att använda inbyggda mätaren som sagts ovan. Sedan är det ju en annan sak att jag använder spotmeter på 1 grad (Pentax...;-) ) även med modern optik. Och manuell avståndsinställning...
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto