Annons

Angående "Bilder som aldrig blir kommenterade"

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Under rubriken "Det fotografiska samtalet" ligger en tråd angående bilder som aldrig blir kommenterade och hur man kan göra det bättre, trots den mängd bilder som läggs upp i Bildkritik. Även det faktum att poolens syfte är att ge/få konstruktiv kritik snarare än positiva/negativa kommentarer och hur man kan lösa detta, diskuteras.

Ändå är egentligen frågan man måste ställa först och främst, och det jag gör nu, är om ni från Fotosidan är intresserade av att göra något åt detta och är villiga till det extra arbete det i så fall kräver? Om svaret är "Nej" kan vi ju lägga ner det samtalet helt, i stället för att ödsla tid på att lösa något som ändå aldrig genomförs....

MVH
Jacob Boman
 
Absolut är vi det. Det där med bildfrekvens vs. kommentarer är ju något vi stött och blött under alla år känns det som och det har gjorts en del förändringar, men samtidigt ändras också beteendet och inriktning på nätet så det är en ständig process. Nu är vi inne i en "gilla-knapps"-era, och det har tex föreslagits vi skulle ha ett eget sådant system för att få den enkla, omedelbara bekräftelsekicken.

Jag kikade snabbt på tråden, ser ut som den handlar om en del olika saker, beteendet, synen på bilder och sådant i stort. Mynnar det ut i mer konkreta förslag till förbättringar av Fotosidan så kan vi väl ta dem då och diskutera, som separata förslag i detta forumet.
 
Jag har några konkreta förslag som bygger på den tanken att de som lägger upp sina bilder i Bildkritik helst vill ha konstruktiv kritik snarare än ett betyg och en kort kommentar om man gillar/ogillar bilden.

Jag försöker alltid själv ge just kontruktiv kritik, både när det gäller bilder jag tycker är bra och dåliga. Jag har en lång rad med människor som tackar för just detta i stället för en klapp på axeln. Det finna också dem som har svårt att ta kritik, trots att bilden är upplagd i Bildkritik, men dom kommer förmodligen reagera likadant om det är ett betyg eller konstruktiv kritik.

Jag inte tror på tvång som en åtgärd att bilder ska kommenteras och för att få lägga upp egna bilder. Det leder bara till att folk väljer vilken bild som helst, ger ett betyg och skriver "snygg bild". Samtidigt måste man vara på det klara med att skriva kunstruktiv kritik tar tid och kräver engagemang, på ett annat sätt än tex "jag gillar din bild".

Därför tror jag att i stället belöna de som gör detta tex genom att dom "bedöms" av de som fått kritiken och sen tex hamnar de 10 bästa på en topplista, eller varför inte ges chansen att bedöma bilder i tidningen. För att kunna bedömma vilka som just ger bra konstruktiv kritik krävs något mer aktivt system än att kunna ge tummen upp, som många vare sig känner till eller använder.

Jag skulle kunna tänka mig en text som kommer upp under varje kommentar som skrivs till en bild, i stil med: "Hur bra var denna kommentar som exempel på konstruktiv kritik med förslag på förändringen, förbättringar och ideér" och sen sätter man betyg på samma sätt som på bilder.

Slutligen så vill jag säga att OM man klarar att få denna morot tillräckligt lockande tror jag det leder till att både fler bilder blir kommenterade och till högre standard på kommentarer.

MVH
Jacob Boman
 
Bra input. Vi har ju som sagt tumme-systemet, och jag håller med om att det är rätt osynligt - iallafall på Bildkritik-poolerna kunde man ha en mer uppmanande text "Tyckte du kommentaren var givande?" än den lilla tummen som få känner till vad den resulterar i.

Jag tycker dock inte en 1-5 skala är bra där, skulle man ge "1" på alla enkla tillrop och uttryck av beundran för en bild? Det tror jag kommer inverka negativt på kommenterandet. Gärna fler givande kommentarer, men för den skull behöver man inte racka ner på de som inte skriver så. Tummen upp för att premiera de som anstränger sig tycker jag räcker, men att man gör det tydligare då.

Sen då frågan hur får man medlemmar att anstränga sig att kommentera en okommenterad bild istället för en som redan fått kommentar. Det verkar ju mer lockande att skriva en kommentar på en redan kommenterad än att ta sig an en ny kanske "alldaglig", okommenterad bild. En hel del bilder är ju svåra att skriva något konkret om - tekniskt bra men tja, ointressanta helt enkelt.

Där hjälper inte betyg på kommentarna till, då kanske det snarare behövs vara något incitamentsystem, mer poäng för att man kommenterar en okommenterad istället för en tidigare kommmenterad och så finns det någon slags aktivitetslista.
 
Bra input. Vi har ju som sagt tumme-systemet, och jag håller med om att det är rätt osynligt - iallafall på Bildkritik-poolerna kunde man ha en mer uppmanande text "Tyckte du kommentaren var givande?" än den lilla tummen som få känner till vad den resulterar i.

Jag tycker dock inte en 1-5 skala är bra där, skulle man ge "1" på alla enkla tillrop och uttryck av beundran för en bild? Det tror jag kommer inverka negativt på kommenterandet. Gärna fler givande kommentarer, men för den skull behöver man inte racka ner på de som inte skriver så. Tummen upp för att premiera de som anstränger sig tycker jag räcker, men att man gör det tydligare då.

Sen då frågan hur får man medlemmar att anstränga sig att kommentera en okommenterad bild istället för en som redan fått kommentar. Det verkar ju mer lockande att skriva en kommentar på en redan kommenterad än att ta sig an en ny kanske "alldaglig", okommenterad bild. En hel del bilder är ju svåra att skriva något konkret om - tekniskt bra men tja, ointressanta helt enkelt.

Där hjälper inte betyg på kommentarna till, då kanske det snarare behövs vara något incitamentsystem, mer poäng för att man kommenterar en okommenterad istället för en tidigare kommmenterad och så finns det någon slags aktivitetslista.

Kanske som i konståkning, ett betyg för det tekniska och ett för det konstnärliga? Det finns folk som fotograferar utan att ha så stora konstnärliga ambitioner (typ jag) men ändå vill ta tekniskt "perfekta" och vackra bilder.
Nuvarande system med "tummen upp" är svårt att förstå och tillämpa.
 
Kanske som i konståkning, ett betyg för det tekniska och ett för det konstnärliga? Det finns folk som fotograferar utan att ha så stora konstnärliga ambitioner (typ jag) men ändå vill ta tekniskt "perfekta" och vackra bilder.
Nuvarande system med "tummen upp" är svårt att förstå och tillämpa.
Menar du betyg på kommentarer nu, eller på bilderna? Tummen är ju för att premiera givande kommentarer.
 
Kanske som i konståkning, ett betyg för det tekniska och ett för det konstnärliga? Det finns folk som fotograferar utan att ha så stora konstnärliga ambitioner (typ jag) men ändå vill ta tekniskt "perfekta" och vackra bilder.
Nuvarande system med "tummen upp" är svårt att förstå och tillämpa.

Spånat bara friskt nu.

Tja varför inte. Under bilden finns ett kommentarsfält. När man skriver i det ( visst antal tecken?) aktiveras möjligheten att sätta stjärnor, 1-5 på vardera "teknik" och "konstnärligt" ( eller vad det nu ska heta). Betygsättning behöver inte vara tvingande men om man ska göra det så krävs en kommentar (i vart fall tecken i kommentarsfältet).

Kan ju vara kul med en filtreringsmöjlighet till det. Typ dagens-veckans-månadens etc högst rankade i varje kategori......
 
Menar du betyg på kommentarer nu, eller på bilderna? Tummen är ju för att premiera givande kommentarer.

OK, blev lite otydlig där.
Det jag skrev inledningsvis gällde betyg på bilderna. Det var halvt på skämt och halvt på allvar men jag tycker att det finns en poäng att separera det tekniska utförandet och de konstnärliga ambitionerna.
När det gäller tummen är jag medveten om att den avser kommentaren och inte bilden. Principen är bra men den är lite svår att förstå och tillämpa. Det var lite tråkigt att se hur alla andra fått tummen upp på sina kommentarer på en bild; alla utom jag själv. Sen hittade jag en diskussion om detta på Forum och då förstod jag hur det fungerade.
 
Jag kan köpa resonemanget att det blir en olustig stämning med betyg som 1 och 2 men tycker ändå man bör kunna gradera kommentaren man fått på något mer sätt än ett enda alternativ. Jag tror det behövs ett sätt att kunna komma högra i rang genom kvalite snarare än kvantitet. Det skulle kunna vara som i "bra, bättre, bäst" fast med några bättre genomtänkta alternativ än så.

Ja, jag gillar idén med ett "incitamentsystem, som ger mer poäng för att man kommenterar en okommenterad istället för en tidigare kommmenterad", även om det då måste på något vis hänga ihop med just konstruktiv kritik för annars klättrar folk raskt genom att skriva typ vad som helst...
 
ANNONS