Annons

Angående gatufoto och fotografering på kyrkogård..

Produkter
(logga in för att koppla)

Piritta

Medlem
Hur gåller reglerna kring det? Får man fota vem som helst och lägga ut bilderna på nätet utan och fråga personen i fråga? Eller frågar ni alla ni fotar ute? Och får man fota på kyrkogård, gravar och dyl? Tack för svar:) Katja
 

Jewster

Aktiv medlem
Det finns hundratals trådar i ämnet, så lite forumsökning hade inte skadat.

Men, jo, du får fota precis vem som helst, så länge du inte gör det på ett sätt som kan uppfattas som ofredande för personen. Du måste inte fråga personen först, MEN det är såklart trevligast att göra så. Inte ens om personen säger åt dig att sluta fotografera är du skyldig att göra det, MEN återigen är det såklart trevligast att göra så. Man får skilja på lag och rätt, och moral här.
Bilderna får du lägga upp på internet bäst du vill, så länge det inte kan klassas som kränkande för den avbildade. Och så länge du inte bryter mot PUL, Personuppgiftslagen och publicerar till exempel namn tillsammans med bilden. (Här är jag lite osäker, så nån annan kan säkert förtydliga)
Enda gången du måste få tillåtelse från den avbildade personen vad gäller publiceringen av bilden är om den ska användas i reklamsammanhang, men det är egentligen inte fotografen som måste ha den rätten, utan den som publicerar reklamen. Men det är ju fotografen som har kontakt med modellen så då är det mest praktiskt att fotografen ber om den rätten, en sk model-release.
Och du får fotografera vadsomhelst, så länge det är på allmän plats. Dvs du står på allmän plats, det eller den du fotograferar får faktiskt vara på privat mark, så länge det inte är klassat som ett skyddsobjekt. Endast då får du inte fotografera alls.
Du får även fotografera i områden som inte är allmän plats så länge du inte blivit upplyst om att det är fotoförbud antingen genom skyltning eller muntligen av någon som representerar ägaren av platsen. Så fort du blivit upplyst om fotoförbudet gäller det, dvs du har rätt att behålla bilderna du tog innan du blev upplyst. Ingen kan alltså kräva av dig att du ska tömma ditt minneskort, tillexempel. Inte ens polis utan åklagarbeslut, om jag förstått saken rätt.

Längre artikel här.
 

Piritta

Medlem
Ja om jag hade klarat av och söka och funnit svaret så hade jag väl inte frågat här:/ Förlåt är nybörjare! Man är tacksam för svaret! Ha en trevlig dag...

Det finns hundratals trådar i ämnet, så lite forumsökning hade inte skadat.

Men, jo, du får fota precis vem som helst, så länge du inte gör det på ett sätt som kan uppfattas som ofredande för personen. Du måste inte fråga personen först, MEN det är såklart trevligast att göra så. Inte ens om personen säger åt dig att sluta fotografera är du skyldig att göra det, MEN återigen är det såklart trevligast att göra så. Man får skilja på lag och rätt, och moral här.
Bilderna får du lägga upp på internet bäst du vill, så länge det inte kan klassas som kränkande för den avbildade. Och så länge du inte bryter mot PUL, Personuppgiftslagen och publicerar till exempel namn tillsammans med bilden. (Här är jag lite osäker, så nån annan kan säkert förtydliga)
Enda gången du måste få tillåtelse från den avbildade personen vad gäller publiceringen av bilden är om den ska användas i reklamsammanhang, men det är egentligen inte fotografen som måste ha den rätten, utan den som publicerar reklamen. Men det är ju fotografen som har kontakt med modellen så då är det mest praktiskt att fotografen ber om den rätten, en sk model-release.
Och du får fotografera vadsomhelst, så länge det är på allmän plats. Dvs du står på allmän plats, det eller den du fotograferar får faktiskt vara på privat mark, så länge det inte är klassat som ett skyddsobjekt. Endast då får du inte fotografera alls.
Du får även fotografera i områden som inte är allmän plats så länge du inte blivit upplyst om att det är fotoförbud antingen genom skyltning eller muntligen av någon som representerar ägaren av platsen. Så fort du blivit upplyst om fotoförbudet gäller det, dvs du har rätt att behålla bilderna du tog innan du blev upplyst. Ingen kan alltså kräva av dig att du ska tömma ditt minneskort, tillexempel. Inte ens polis utan åklagarbeslut, om jag förstått saken rätt.

Längre artikel här.
 

Remo

Aktiv medlem
Ja om jag hade klarat av och söka och funnit svaret så hade jag väl inte frågat här:/ Förlåt är nybörjare!
Ett problem med forum, är när det skapas flera trådar om samma sak. Har man varit med ett tag, märker man att samma frågor återkommer, gång på gång. Tyvärr kan man inte alltid få allt serverat på ett silverfat, utan man får leta lite själv. Nu är jag ingen mästersökare här på FS, men sökte på "kyrkogård" och fick flera relevanta träffar. Så speciellt svårt är det inte när man väl hittar sökformuläret.

Men med det sagt, ibland hittar man inte det man söker och då ska man självklart skapa en ny tråd :)

Välkommen till FS!

//Micke
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ett problem med forum, är när det skapas flera trådar om samma sak. Har man varit med ett tag, märker man att samma frågor återkommer, gång på gång. Tyvärr kan man inte alltid få allt serverat på ett silverfat, utan man får leta lite själv. Nu är jag ingen mästersökare här på FS, men sökte på "kyrkogård" och fick flera relevanta träffar. Så speciellt svårt är det inte när man väl hittar sökformuläret.

Men med det sagt, ibland hittar man inte det man söker och då ska man självklart skapa en ny tråd :)

Välkommen till FS!

//Micke
Tänk om alla lärare på skolan hade resonerat likadant och sagt. Läs literatur. Den frågan är besvarad i hundratals böcker. Gå till biblioteket eller googla det.
Är man trött på likadana frågor så behöver man inte besvara frågan.

/Stefan
 

pettisson

Aktiv medlem
Jag måste hålla med Stefan här :p

Forum skulle vara ganska döda efter par år om man bara får skapa trådar om nya ämnen. ^_^
 

Remo

Aktiv medlem
Tänk om alla lärare på skolan hade resonerat likadant och sagt. Läs literatur. Den frågan är besvarad i hundratals böcker. Gå till biblioteket eller googla det.
Är man trött på likadana frågor så behöver man inte besvara frågan.
/Stefan
Naturligtvis finns det inget tvång att besvara frågor här, men samtidigt är det trevligt om den som frågar, får svar. Jag tycker att TS fick ett långt svar på sin fråga av Jerry. Jag tolkade Katjas svar som att hon både hade problem att söka i forumet och att hon var besviken på Jerrys svar, därav att jag gav mig in i diskussionen.

Faktum kvarstår, om alla ställer samma frågor hela tiden (och får svar i samma takt), så utvecklar det inte FS som helhet. Samma sak med lite längre forumtrådar, de tenderar att bara bli en evig loop med upprepningar som inte leder någonstans.

Men FS kan ju ta bort sökfunktionen eftersom nya trådar och inlägg, oavsett innehåll, håller forumet levande. :)
 

Piritta

Medlem
Jag ber om ursäkt , ska försöka finna svaren själv:( Var väl inte så rolig start på Fotosidans forum, vet inte om jag vågar fråga nåt mera i framtiden ha! Jag som nybörjare kommer nog aldrig komma på en fråga som aldrig har ställts här inne haha!
 

Remo

Aktiv medlem
Jag ber om ursäkt , ska försöka finna svaren själv:( Var väl inte så rolig start på Fotosidans forum, vet inte om jag vågar fråga nåt mera i framtiden ha! Jag som nybörjare kommer nog aldrig komma på en fråga som aldrig har ställts här inne haha!
Vill bara poängtera vad jag också skrev till dig: Ibland hittar man inte det man söker och då ska man självklart skapa en ny tråd. Tror dessutom att det finns massa frågor som bara väntar på att se dagens ljus här på FS :)

När det gäller sökande efter svar, så använder jag mig av Google, eftersom FS inte har svar på allt, men förmodligen finns svaret någonstans på internet. Använde mig av din fras "fotografering på kyrkogård" och fick träffar både på och utanför FS, som kan vara intressanta i ditt fall och ge mer "kött på benen".

Ber dock om ursäkt för att du tog illa upp. Det var inte meningen så, tro det eller ej.

Avslutar med att peka på ett annat foruminlägg här på FS, så du vet vad som väntar:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=50233

Återigen, välkommen till FS!
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Faktum kvarstår, om alla ställer samma frågor hela tiden (och får svar i samma takt), så utvecklar det inte FS som helhet.
Vad som utvecklar FS och vad som inte gör det är väl avhängigt på vad man menar med utveckling av sidan. Jag är själv "forumperiodare" och har hängt med i omgångar i ett antal år nu och ser i dag en mycket större tolerans och ödmjukhet gentemot nybörjare än för några år sedan. Det är för mig en väsentlig utveckling av sidan.

Det är ju inte så att mer avancerade medlemmar inte får svar på sina frågor bara för att nya medlemmar får svar på sina... Och det som frågas om ligger på högst varierande nivåer, så jag förstår inte riktigt vad du menar.

Sedan tror jag att är svårt att få en ny medlem att känna sig riktigt välkommen om denne möts av en tillrättavisning det första den gör. Oavsett hur välmenad den må vara...
 

Remo

Aktiv medlem
Det är ju inte så att mer avancerade medlemmar inte får svar på sina frågor bara för att nya medlemmar får svar på sina... Och det som frågas om ligger på högst varierande nivåer, så jag förstår inte riktigt vad du menar.
Nej, men jag tror att i de fall samma fråga upprepas gång på gång, så urvattnas svaret i den nya tråden eftersom den redan har diskuterats, stötts och blötts. Ingen orkar upprepa allt det där igen, typ. Nu kastar jag gurka i eget växthus, men jag skulle vilja se tråddisciplin, en tråd, ett ämne. Lättare för alla.

Sedan tror jag att är svårt att få en ny medlem att känna sig riktigt välkommen om denne möts av en tillrättavisning det första den gör. Oavsett hur välmenad den må vara...
Skriven text är svår att tolka nyansmässigt. Exakt hur Jerry menade, vet bara han själv. Men även om man väljer att tolka den raden på värsta möjliga sätt, så förmildras det hela i mina ögon av att han faktiskt ger ett utförligt svar på frågan.

Hur ska man skriva en upplysning om att det finns en sökmotor på FS och att den går att använda, utan att mottagaren av upplysningen riskerar att ta illa upp? Eller ska man bara svara på frågan och helt undvika att upplysa personen om sökmotorn?

Jag ser en fördel i att upplysa om sökmotorn och det är att man sparar tid på att hitta svar direkt, istället för att vänta på att någon vänlig själ skriver ihop ett svar just till mig. Tänk om ingen orkar skriva ihop ett svar och så sitter man där och väntar på något som aldrig kommer inträffa?

Men men... Det som FS saknar (och en del andra forum har) är någon slags "instruktionsmanual" för nyanlända medlemmar, så de slipper bryta mot oskriven netikett. Eller finns det?
 

Christer5

Avslutat medlemskap
Tyvärr kommer det alltid att finnas dom som tror sig stå över alla andra och inte vill se återupprepning av ämnen,som ny kan det vara svårt att hitta rätt från början.

Tycker inte att det är fel att ämnen kommer upp återigen utan dessa så skulle sidan dö ut.
 

Remo

Aktiv medlem
Tyvärr kommer det alltid att finnas dom som tror sig stå över alla andra och inte vill se återupprepning av ämnen,som ny kan det vara svårt att hitta rätt från början.

Tycker inte att det är fel att ämnen kommer upp återigen utan dessa så skulle sidan dö ut.
Nej, jag vill inte se återupprepningar, men det är bara min åsikt baserad på sedvanlig netikett och inte på några regler på FS.

Att jag anser mig stå över alla andra som inte tycker som jag... Suck, säger jag bara.
 

Piritta

Medlem
Äh.......ville bara veta om jag kunde fota i morgon på kyrkogården:/

Visst kan man söka själv, allt! Men hur kul är det? När man går med i en sida som denna, trodde jag man kanske kunde lära känna lite trevliga människor online med samma intresse?
Och forumet är väl en bra plats och börja?

Sen är jag kass på och söka, och även läsa långa trådar och stycken då jag har lässvårigheter, och även skriv ibland.

Därför var det enklast för mig och fråga direkt...
 

Jewster

Aktiv medlem
Äh.......ville bara veta om jag kunde fota i morgon på kyrkogården:/

Visst kan man söka själv, allt! Men hur kul är det? När man går med i en sida som denna, trodde jag man kanske kunde lära känna lite trevliga människor online med samma intresse?
Och forumet är väl en bra plats och börja?

Sen är jag kass på och söka, och även läsa långa trådar och stycken då jag har lässvårigheter, och även skriv ibland.

Därför var det enklast för mig och fråga direkt...
Hej Katja.
Ta det inte så hårt. Jag insåg inte att du var alldeles ny på forumet, i så fall hade jag kanske använt en ton i min första mening som inte kunde missuppfattas som otrevlig. Det var inte alls avsikten.

Alla här på forumet har nån gång ställt en fråga som andra tycker är besvarad redan i andra trådar, och fått sig en åthutning för det. Det är en slags initieringsrit vi har här.

Så nu är du en av oss.
Välkommen i gänget.

;-)
 
ANNONS