Annons

ang gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Frekeman

Aktiv medlem
Haha. Jag har mina 35mm perioder.

Vad är det för fel på monopod och panning?
Det är en bra period att var i som gatufotograf! :)

Inget fel med monopod och panning. Men resultatet bärs upp av effekten. Jag föredrar innehåll, komp, humor (om det finns), ansiktsuttryck och dylikt. Sen finns det förstås undantag!
 

iSolen.se

Guest
Det bästa sättet få många betraktare av ett gatufoto är att ta ett foto på en vacker kvinna i vackert ljus, gärna med påtagligt oskarp bakgrund. Platsar in som gatufoto men skulle aldrig vinna några gatufototävlingar av rang. För mig är det nog kriterierna varför gatufotografer och "gf-knarkare" gillar ett gatufoto, som är de viktiga.



För att det överhuvudtaget skall vara värt att diskutera om nåt är bra eller dåligt så har jag svårt att se att det är bra att man är ödmjuk. Allt tyckande är ju personligt men samtidigt är vi ju alla människor och har säkert en massa gemensamt som gör att vi kan komma överens om kriterier för bedömning. Jag föredrar att folk är brutalt ärligt om vad de tycker och gärna också är beredda att säga varför men det sista är inte nödvändigt.
Ok, jag får känslan att du tycker gatufotobilder ska bedömas av gatufotografer?

Jag håller på med gatufoto men har ingen speciell målgrupp.

Håller med om att brutal ärlig kritik är bra. Det blir lätt ömsesidigt ryggdunk, "Du gillade min bild så jag letar upp en av dina och gillar den".
 

Frekeman

Aktiv medlem
Ok, jag får känslan att du tycker gatufotobilder ska bedömas av gatufotografer?

Jag håller på med gatufoto men har ingen speciell målgrupp.

Håller med om att brutal ärlig kritik är bra. Det blir lätt ömsesidigt ryggdunk, "Du gillade min bild så jag letar upp en av dina och gillar den".
Jag vill absolut inte hindra någon från att uppskatta och bedöma gatufoto. Men om någon som inte gillar gatufoto säger till mig att "detta foto är dåligt" så tar jag inte allvarligt alls på det. Om någon gf-vän säger samma sak så tänker jag till lite.

Jag har än så länge ingen målgrupp direkt i åtanke utan försöker att ta foton som de gatufotografer som jag gillar och inspireras av. Resultatet blir något slags filtrering genom min egen person, vilket är bra. Ingen idé att alla försöker att efterapa Alex Webb, t ex.

Ryggdunk hjälper inte mycket för att göra en fotograf bättre i min erfarenhet!
 

PMD

Aktiv medlem
Om fler gillar, kommenterar eller köper bild A istället för bild B så är den i alla fall bättre på något sätt även man själv kanske gillar bild B bättre pga komposition eller vad man nu har för kriterium.

Tycker man ska vara ödmjuk inför vad som är en "bra bild". Natur och arkitektfotografer väljer säkert andra bilder än gatufotografer. Vi kan knappast säga till andra att de tycker fel, att bilden egentligen inte är bra.
Kommersiella bilder bedöms med annan måttstock än tävlingsbilder. Etc.

En kommentar i stil med "Bra bild! Snygg tjej!" tyder inte på en speciellt insiktsfull bildbedömning, men fungerar förstås rätt bra för att ge feedback till en flickfotograf som publicerar bilder i herrtidningar.

För att klara av att göra en bedömning av en bild (och inte bara gilla motivet) behöver man ha någon slags kunskap om bilder. Det är inte annorlunda än andra ämnen. För att bli bra måste man lära sig hur man gör.
 

iSolen.se

Guest
Kanske, men det är en säljbar bild vilket är en helt annan sak. Ett bra gautofoto är inte nödvändigtvis något som säljer bra som stockfoto.
Helt klart. Det går att sälja en tråkig bild på en kanelbulle eller hund som har noll komposition. Det finns många sätt att värdera en bild "bra" på och det är det jag är inne på. Om majoriteten av betraktare eller köpare eller fotosidananvändare gillar en bild...är bilden (ta min cykelbild ovan) bara "bra" om den stoppas i ett fack, låt säga gatufoto och bedöms positivt i det facket (dvs gärna 35-60mm, stort skärpedjup, uppenbart på gatan, handhållet, dagljus, helst svartvitt, ovetandes person, kort slutartid)? Jag läser här och får känslan att en gatufotobild kan vara bra ...även om få/ingen gillar den. Jag håller inte riktigt med där.

Jag tycker det är kul med gatufoto, folk får gärna tycka jag gör fel och att det inte är gatufoto när jag kommer med mitt stativ.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Helt klart. Det går att sälja en tråkig bild på en kanelbulle eller hund som har noll komposition. Det finns många sätt att värdera en bild "bra" på och det är det jag är inne på. Om majoriteten av betraktare eller köpare eller fotosidananvändare gillar en bild...är bilden (ta min cykelbild ovan) bara "bra" om den stoppas i ett fack, låt säga gatufoto och bedöms positivt i det facket (dvs gärna 35-60mm, stort skärpedjup, uppenbart på gatan, handhållet, dagljus, helst svartvitt, ovetandes person, kort slutartid)? Jag läser här och får känslan att en gatufotobild kan vara bra ...även om få/ingen gillar den. Jag håller inte riktigt med där.

Jag tycker det är kul med gatufoto, folk får gärna tycka jag gör fel och att det inte är gatufoto när jag kommer med mitt stativ.
Sitter på Heathrow nu och orkar inte skriva så mycket på min iPhone nu men följande artikel är lite intressant sammanhanget: https://petapixel.com/2011/07/13/why-you-shouldnt-give-too-much-weight-to-anonymous-online-critics/
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Helt klart. Det går att sälja en tråkig bild på en kanelbulle eller hund som har noll komposition. Det finns många sätt att värdera en bild "bra" på och det är det jag är inne på. Om majoriteten av betraktare eller köpare eller fotosidananvändare gillar en bild...är bilden (ta min cykelbild ovan) bara "bra" om den stoppas i ett fack, låt säga gatufoto och bedöms positivt i det facket (dvs gärna 35-60mm, stort skärpedjup, uppenbart på gatan, handhållet, dagljus, helst svartvitt, ovetandes person, kort slutartid)? Jag läser här och får känslan att en gatufotobild kan vara bra ...även om få/ingen gillar den. Jag håller inte riktigt med där.

Jag tycker det är kul med gatufoto, folk får gärna tycka jag gör fel och att det inte är gatufoto när jag kommer med mitt stativ.
Jämför med Liza Marklund. Är hennes böcker bra? I någon mening är de bra. De säljer som glass i solsken och de är bättre skrivna än många andra deckare. Men de är också dåliga ur andra aspekter, de saknar litterära kvaliteter som en del läsare uppskattar.

Det finns enkelt uppbyggda gatufotografier som är väldigt estetiska och som tilltalar en bred publik. Men de tilltalar inte den mer initierade gatufotopubliken som uppskattar vissa kvaliteter som närhet, tajming, mer avancerade kompositioner osv.

En bild kan helt enkelt vara bra på olika sätt.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jämför med Liza Marklund. Är hennes böcker bra? I någon mening är de bra. De säljer som glass i solsken och de är bättre skrivna än många andra deckare. Men de är också dåliga ur andra aspekter, de saknar litterära kvaliteter som en del läsare uppskattar.

Det finns enkelt uppbyggda gatufotografier som är väldigt estetiska och som tilltalar en bred publik. Men de tilltalar inte den mer initierade gatufotopubliken som uppskattar vissa kvaliteter som närhet, tajming, mer avancerade kompositioner osv.

En bild kan helt enkelt vara bra på olika sätt.
Bra liknelse med litteratur där. Jag fann 'The Da Vinci Code" väldigt underhållande men när jag avverkat den så slog det mig hur dålig litteratur det var. Den är fortfarande bra på ett sätt men exempelvis så är Moment 22 en så otroligt mycket bättre bok!
 

iSolen.se

Guest
Jämför med Liza Marklund. Är hennes böcker bra? I någon mening är de bra. De säljer som glass i solsken och de är bättre skrivna än många andra deckare. Men de är också dåliga ...

En bild kan helt enkelt vara bra på olika sätt.
Precis. Olika sätt. Beroende på betraktare och situation. Man kan inte bara säga att en bild är bra eller dålig utan kontext.
 

iSolen.se

Guest
Bra liknelse med litteratur där. Jag fann 'The Da Vinci Code" väldigt underhållande men när jag avverkat den så slog det mig hur dålig litteratur det var. Den är fortfarande bra på ett sätt men exempelvis så är Moment 22 en så otroligt mycket bättre bok!
Precis igen. Jag hade samma känsla.

Hade jag inte läst någon av dem skulle jag nog välja davincikoden före moment 22 vid poolen med drink i hand och flygande badbollar.

Edit: sabla telefon
 

PMD

Aktiv medlem
Jag läser här och får känslan att en gatufotobild kan vara bra ...även om få/ingen gillar den. Jag håller inte riktigt med där.
En bild bör bedömas i sin genre, och det är kanske inte så jättemånga som intresserar sig för gatufoto jämfört med hur många som är intresserade av andra typer av fotografi. I så fall kan en gatufotobild vara bra fastän det bara är ett fåtal som uppskattar den.
 
ANNONS