Annons

Ang. Restaurang fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Ursäkta gårdagen.

Ganska uppenbart att jag inte gjort det,

Det är en komponent i en bra bild att ha baskraven, bra ljus, bra skärpa bra komposition, kalla dessa tekniska detaljer du

Låter mer som en förolämpning av en som på ett konstruktivt sätt ger dig input på vad du ska tänka på, att föreslå studioblixtar gentemot en kameramonterad blixt är hjälp, har jag sagt att jag är proffs?

Var hittar du påhoppet, jag tolkade det du sagt tidigare om att du inte har ett avtal med kunden vilket sätter dig i en dålig förhandlingsposition, du gör allt jobb utan att ha en aning om de vill ha bilderna i slutänden

men om inte restaurangen är helt inglasad med det ljusinsläpp som detta innebär och dina gluggar som du har idag (Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
Canon EF 24-105mm f/4L IS USM) mest troligt inte kommer att räcka till utan blixt så kommer du att behöva blixtar, en kameramonterad blixt ger en mycket platt och hård bild, en studioblixt/eller speedlight placerad en bit från kameran i rätt vinkel ger en helt annan dimension till bilden

Får ursäkta om jag var barsk igår inget illa menat, men jag tog åt mig och lyssnade, men jag var iväg idag och jobbade ändå, jag tror att jag är nöjd, har dock inte hunnit redigera något än. Jag ska vara ärlig här och lägga upp för att visa hur det blev.

Får ursäkta om jag var barsk igår inget illa menat, men jag tog åt mig och lyssnade, men jag var iväg idag och jobbade ändå, jag tror att jag är nöjd, har dock inte hunnit redigera något än. Jag ska vara ärlig här och lägga upp för att visa hur det blev.

No hard feelings...Ser fram emot att få se bilderna

App, app app!

Yes så får vi räkna med att jag inte är speciellt van som fotograf och vill väldigt gärna arbeta utifrån kundens behov, dom kan ju inte använda bilderna om dom inte köper det som jag har att erbjuda, jag arbetar hemifrån har ingen lokal hyra och kameran är köpt för pengar som ändå fanns där. Men det är klart efter behov och att jag lär mig arbeta med en säkerhet så kanske priset stiger.

Du bör helt klart räkna på vad du behöver ta ut den dagen du skall leva på fotografering som yrke.
Inte minst då det är riktigt svårt att höja priser i efterhand.

Det du däremot kan göra är att sätta upp en "ordinarie" prislista, och sedan erbjuda ett "tidsbegränsat introduktonserbjudande".

Då gör du det tydligt för kunden att priset är tillfälligt lägre, och du underlättar kraftigt dina egna möjligheter att i framtiden kunna arbeta med fotografering och få tillräckligt betalt.

En bra start för att sätta en ordinarie prislista är att börja med SFF:s prisguide för 2010.
http://www.sfoto.se/vad-kostar-en-bild

Den grundar sig på snittpriset bland SFF:s medlemmar förra året, och är de priser som faktiskt krävs för att kunna leva på fotografering som yrke.

Därför bör det ordinarie pris som du tänker ta i framtiden ligga i de trakterna, alldeles oavsett om du har enbart fotografering som yrke, eller sysselsätter dig med något annat huvudsakligen.

Att sätta ett för lågt "ordinariepris" är ur ett marknadsföringsperspektiv ett sätt att säga att man saknar kompetens och därmed inte är värd en bättre betalning än den man begär.
Dvs dålig marknadsföring i längden.

Tack för nödvändig information

Du bör helt klart räkna på vad du behöver ta ut den dagen du skall leva på fotografering som yrke.
Inte minst då det är riktigt svårt att höja priser i efterhand.

Det du däremot kan göra är att sätta upp en "ordinarie" prislista, och sedan erbjuda ett "tidsbegränsat introduktonserbjudande".

Då gör du det tydligt för kunden att priset är tillfälligt lägre, och du underlättar kraftigt dina egna möjligheter att i framtiden kunna arbeta med fotografering och få tillräckligt betalt.

En bra start för att sätta en ordinarie prislista är att börja med SFF:s prisguide för 2010.
http://www.sfoto.se/vad-kostar-en-bild

Den grundar sig på snittpriset bland SFF:s medlemmar förra året, och är de priser som faktiskt krävs för att kunna leva på fotografering som yrke.

Därför bör det ordinarie pris som du tänker ta i framtiden ligga i de trakterna, alldeles oavsett om du har enbart fotografering som yrke, eller sysselsätter dig med något annat huvudsakligen.

Att sätta ett för lågt "ordinariepris" är ur ett marknadsföringsperspektiv ett sätt att säga att man saknar kompetens och därmed inte är värd en bättre betalning än den man begär.
Dvs dålig marknadsföring i längden.

Jag har tänkt så som du beskriver det och SFF informationen kom väl till pass, men som jag tidigare beskrivit så behöver jag ha massor av kött på benen, jag är lite osäker samtidigt som jag vet att det krävs massor av mig, massor som jag måste lära mig. Men tack för all information, det kommer till nytta nu.

Arbetet igår var ganska så spännande, Restaurangen är skapelsen ur ett projekt som idag är fem år gammalt, det började med att en kvinna drev igenom ett EU projekt att samla invandrarkvinnor ifrån olika kulturer, att få dom att göra något för att bygga upp deras självförtroende, det började med ett litet rum i samhällets folketshus, det växte ifrån ett fik till ett fik med sy stuga. Efter att ha haft ett par dagar då dom bjöd på mat ifrån olika kulturer så ökade efterfrågan. Idag så har dom tagit över köket i stora byggnaden och arbetet involverar tjugofyra personer, samt tillfälliga arbetare ifrån ams, soc och andra former av rehabiliterings arbetare. Det som var lite tråkigt för mig var att allt gick i gammal folketshus anda vilket försvårade arbetet lite. Men dom ville ha ett rum fotograferat som inte finns med på hemsidan, jag har precis satt mig här nu och ska börja.

Senast ändrad:
Nu är några bilder klara

No hard feelings...Ser fram emot att få se bilderna

Du får gärna titta på dom och förstå att det är mitt första jobb, jag läser böcker och tränar varje dag men vi utgå ifrån dom här bilderna, vill du ge mig lite tips och trix på dom så är jag väldigt tacksam, helt rätt så var det svårare än vad jag trodde och därför har jag arbetat med en diffus effekt för att skapa stämning i bilderna. Har inte använt blixt. Jag förespråkar hjälpa istället för att skälpa så är bilderna skrattretande ge mig konstruktiv kritik istället för att totalsåga är du snäll.

www.lindbergj.fotosidan.se pw är Prisma1

Du får gärna titta på dom och förstå att det är mitt första jobb, jag läser böcker och tränar varje dag men vi utgå ifrån dom här bilderna, vill du ge mig lite tips och trix på dom så är jag väldigt tacksam, helt rätt så var det svårare än vad jag trodde och därför har jag arbetat med en diffus effekt för att skapa stämning i bilderna. Har inte använt blixt. Jag förespråkar hjälpa istället för att skälpa så är bilderna skrattretande ge mig konstruktiv kritik istället för att totalsåga är du snäll.

www.lindbergj.fotosidan.se pw är Prisma1

Kul, jag kollar senare ikväll. Så klart det inte kommer att sågas. Vad tyckte restaurangägaren om bilderna? Det är ju det viktigaste, eller hur?

Hej igen

2, 3, 6, var riktigt bra med skönt ljus

4, 5, 8 hade ett riktigt tråkigt ljus, ingen kick i bilderna

11 var för mörk och tråkig

Sen att miljön och dukningen var riktigt tråkig är ju inte ditt fel.

Hoppas att restaurangen gillade bilderna, det är ju huvudsaken, jag var inne på deras hemsida, och den roligaste bilden där var under konferenslänken, där ena kniven är riktigt sned ;-)

Ingen spännande dukning

Hej igen

2, 3, 6, var riktigt bra med skönt ljus

4, 5, 8 hade ett riktigt tråkigt ljus, ingen kick i bilderna

11 var för mörk och tråkig

Sen att miljön och dukningen var riktigt tråkig är ju inte ditt fel.

Hoppas att restaurangen gillade bilderna, det är ju huvudsaken, jag var inne på deras hemsida, och den roligaste bilden där var under konferenslänken, där ena kniven är riktigt sned ;-)

Jag håller med dig helt, jag ska försöka att ändra på 4,5,8 tack för feedbacken, bilderna ska dom få på måndag så får se vad dom säger då. ;D supertack för feedback, är det någon annan som vill tycka till?

Förslag...
Jag tycker lokalen ser grymt tråkig ut så närbilder på dukningen, kanske även omgivningen men även närbilder på maten upplagd snyggt och fräscht.

/Kent

ANNONS
Götaplatsens Foto