Annons

Antal exponeringar- hur värderar ni det på begagnade kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Antal exponeringar är så klart bara en egenskap som avgör priset. Men jag tycker ofta det är slående hur stor spridningen är.
Tag ett exempel Nikon D850 kostar idag ca 28000 ny.
Vad är rimligt pris för en med 50tusen, 100tusen och 150tusen exponeringar?
 

hampusm

Aktiv medlem
Mina senaste tre kameror har varit begagnade, men ingen har varit i närheten av ens 50000 exponeringar, de har alla legat runt 8000. Med en slutare (Fujis t.ex.), som är specade för att klara 150000, får man ju göra en bedömning ifall man börjar närma sig. Men hur stor är sannolikheten att man kommer upp i 150000 innan man byter kamera av andra anledningar?

150000 exponeringar är 100 exponeringar varje dag i drygt fyra år.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har inte köpt någon begagnad kamera, så jag vet inte riktigt hur jag ska värdera det slitaget. Däremot vet jag att det är väldigt oförutsägbart hur länge en slutare håller. Samma sorts slutare kan gå 30000 eller 600000 exponeringar innan den lägger av. Varför det skiljer så mycket vet jag inte.

De av mina spegelreflexer som har inbyggd räknare har inte passerat 50000 exponeringar än. Den senaste spegellösa räknar bara när den mekaniska slutaren används.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det verkar vara så att antal exponeringar påverkar priset mycket mer än vad det borde. Kameran kan var i hur fint skick som helst och se mycket fin ut, men de flesta köparna tittar ändå på antalet exponeringar.
De som är mer kunniga och inte tittar blint på antalet mekaniska slutarexponeringar är i sammanhanget få.
Man kan uttrycka det på ett annat sätt. Om man söker en bra begagnad DSLR så går det att göra fynd eftersom det spelar ingen större roll hur många exponeringar kameran "har gått".
Nu vet jag inte hur många exponeringar som D850 ska klara enligt Nikons beräkningar. Men förmodligen sjunker priset snabbare pga. att spegelkamerorna dör ut än hur antalet exponeringar påverkar priset.
 

Polar300

Aktiv medlem
Mina två begagnade Nikon DSLR kostade ungefär halva listpriset när jag köpte dem. De hade tagit 6442 respektive 6713 exponeringar - så vid 50k borde begärt pris ligga på några hundralappar...
/Odd
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Jag brukar titta på priset hos våra fotohandlare. Det som kommer in varje vecka nu ser ut att vara Canon och Nikon FF dvs de som proffsen har använt. En EOS5Dmk4 med ny slutare låg 2000 över en som gått 40tusen exp.

Men för en amatör är det mycket. Vi diskuterade för många år sedan en hästfotograf som gjort 50tusen exp med en Nikon D50 på ett år!
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har undvikit kameror med många exponeringar. Jag har nog inte köpt någon som gått över 20k.
Även om de flesta troligen är i mycket bra skick efter 50k. Men är det en slitvarg får man förmoda att fotografen tjänat in vad kameran kostade och priset bör vara därefter.
 

silver307

Ny medlem
Jag har undvikit kameror med många exponeringar. Jag har nog inte köpt någon som gått över 20k.
Även om de flesta troligen är i mycket bra skick efter 50k. Men är det en slitvarg får man förmoda att fotografen tjänat in vad kameran kostade och priset bör vara därefter.
Vet inte om jag förstår dig rätt här, men menar du att begagnatpriset ska påverkas av hur mycket pengar fotografen "tjänat" på sin kamera? Det blir ju svårt att värdera amatörfotografers kameror efter den modellen.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
När jag en gång i tiden köpte min D3S hade fotografen som sålde dem två stycken. Och köparen före mig valde den som inte hade lite skavmärken på gummit under kameran.
Den hade använts ute.

Jag valde den med skav och var helnöjd för den hade bara suttit monterad på stativ i studio.

150k exponeringar för en spegelreflex är en hel del och man måste väga in en eventuell kostnad för slutarbyte. Är det en äldre modell finns det inte alltid slutare att tillgå den officiella servicevägen.

50k är inget problem för mig.
jag har köpt Nikon kameror med allt från 230, 15k upp till 60k exponeringar. Och samtliga har fungerat perfekt och gör det fortfarande. Ingen har nått över 100k ännu.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag valde den med skav och var helnöjd för den hade bara suttit monterad på stativ i studio.
På en mässa på NEC i Birmingham träffade jag en gång en herre som varit med och konstruerat en automatisk bladvändare för böcker. Den används för att digitalisera böcker. Scanna tog för lång tid, så de fotograferade av uppslagen istället. Men för att det skulle vara effektivt behövde sidorna vändas automatiskt.
Kameran de utnyttjade var en av de mest högupplösande spegelreflexerna på den tiden, en Canon 1Ds Mark III. Den satt förstås monterad i ett stativ, där den levde ett stilla liv utan att dunsa omkring i terränglådan. Avtrycket skedde elektriskt, autofokus behövdes inte, matningen var med nätaggregat och bilderna gick direkt till en dator.
Den förväntade livslängden på slutaren i 1Ds Mark III angav Canon till 300000 exponeringar. De här kamerorna som bara satt där och tog bilder klarade ungefär tre miljoner exponeringar innan slutaren pajade. Då såg kameran i övrigt likadan ut som den gjorde när de packade upp den ur kartongen första gången, så de bytte slutaren och tog tre miljoner bilder till.
 
Senast ändrad:

nyanders

Aktiv medlem
Jag tycker att det är viktigare att allt fungerar som det ska på kameran, än antalet exponeringar.
Det har ju funnits några modeller som har haft slutarproblem som har uppstått ganska tidigt, om då en sådan begagnad kamera har gjort 60-70.000 exponeringar så borde det innebära att det inte är något problem med just den slutaren.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Som många säger, kameran kan vara i mycket bra skick men ändå ha många exponeringar bakom sig. Har den stått i studio och inte blivit kringsläpad så mycket är det ett plus.

Jag köper begagnat, och helst av amatörer/entusiaster som behandlar grejerna väl. Senast två stycken D850 med få exponeringar och i mycket fint skick. Jag känner alltför många yrkesfotografer, så hus från proffs undviker jag. Optik är enklare att ha koll på.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Jag tycker att det är viktigare att allt fungerar som det ska på kameran, än antalet exponeringar.
Det har ju funnits några modeller som har haft slutarproblem som har uppstått ganska tidigt, om då en sådan begagnad kamera har gjort 60-70.000 exponeringar så borde det innebära att det inte är något problem med just den slutaren.
Att allt fungerar hinner du knappast se på en begagnad kamera.
Men visst vore det bra att veta vad ett slutarbyte kostar. 140 000 exp på en begagnad D850. Är 14 000 rimligt om ny slutare kostar 5000?
Ny slutare för 1000 låter bättre....
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Antal exponeringar är så klart bara en egenskap som avgör priset. Men jag tycker ofta det är slående hur stor spridningen är.
Tag ett exempel Nikon D850 kostar idag ca 28000 ny.
Vad är rimligt pris för en med 50tusen, 100tusen och 150tusen exponeringar?
Granskar man en kamera så får man åtminstone ett hum om hur hårt använd den är. Antalet exponeringar ger förstås också en hint. Med spegellösa blir det dock knepigare. Min Z6 har jag tagit max 5000 exponeringar med den mekaniska slutaren, men minst 40 000 med den elektroniska, plus en massa timmar video. Så en köpare kan alltså få uppfattningen att kameran är väldigt lite använd. Dock kan man på det yttre tydligt se att den är tämligen sliten.
 

Lejsingen

Medlem
Jag står och väljer mellan två Nikon D5.
Den ena har 4000 klick och ser inte så snygg ut.
Den andra har 68000 klick och ser väldigt bra ut.
Skillnad är 2000kr i pris.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Granskar man en kamera så får man åtminstone ett hum om hur hårt använd den är. Antalet exponeringar ger förstås också en hint. Med spegellösaq blir det dock knepigare. Min Z6 har jag tagit max 5000 exponeringar med den mekaniska slutaren, men minst 40 000 med den elektroniska, plus en massa timmar video. Så en köpare kan alltså få uppfattningen att kameran är väldigt lite använd. Dock kan man på det yttre tydligt se att den är tämligen sliten.
Det finns om jag inte missminner mig två räknare på Nikons kameror i detta fall, så gräver man tillräckligt i metadatan bör dina exponeringar avslöjas. Video tror jag däremot inte det finns någon sorts räknare för.
 

Andy_Green

Aktiv medlem
Som redan sagts så är det väldigt oförutsägbart hur många exponeringar en viss kamera klarar. Det finns ju uppskattningar för olika modeller. Enligt en sån uppskattning skulle min EOS 5D Mk3 klara 150-tusen exponeringar, den höll till 156-tusen. Har skickat in den på lagning, skulle kosta ~4000 med moms o frakt. Plåtar man mycket sport är det inte alltför svårt att komma upp till det antalet.....
 
ANNONS